کد خبر: ۱۳۹۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۹ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - 28 July 2018
بانکداری ایرانی ـ شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) آخرین گزارش خود در مورد وضعیت پرداخت الکترونیک کشور را منتشر کرد.
بانکداری ایرانی ـ  شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) آخرین گزارش خود در مورد وضعیت پرداخت الکترونیک کشور را منتشر کرد. 

شاپرک که رابط میان بانک مرکزی، شبکه بانکی و شرکت‌های PSP  است در شبکه بانکی ایرانی دارای اهمیت زیادی بوده و بالا بدون تراکنش در آن نشان از برتر بودن میزان فعالیت یک بانک است. 

گزارش‌های  شاپرک که بر پنج بخش اصلی بر موضوعاتی چون «جایگاه شاپرک در اقتصاد ملی»، «شاخص‌های عملکردی شاپرک در خرداد ۱۳۹۷»، «کیفیت انجام خدمات پرداخت الکترونیک کارتی»، «بررسی عملکرد کلی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت» و «بررسی وضعیت بانک‌های صادرکننده و پذیرنده» متمرکز است؛ همواره نشان می دهد که کدام بانکی فراتر از دیگر ثبت تراکنش داشته و به عبارت دیگر نشان دهنده آن است  که کدام بانک مورد اقبال مردم است . 
بر اساس این گزارش بانک ملت همچنان پیشتاز بوده و بیشترین تعداد تراکنش های شاپرکی را به خود اختصاص داده است. 

در آخرین گزارش شاپرک بانک ملت به واسطه به‌پرداخت ملت همانند سال‌های قبل در رده نخست ثبت تراکنش قرار دارد و پس از آن بانکهای ملی، کشاورزی، پارسیان، صادرات و سپه بیشترین سهم پذیرندگی از کل تعداد تراکنش‌های شاپرکی را در خرداد ۹۷ قرار دارند.

براساس آمار شاپرک، بانک ملت بالاترین سهم تعداد ابزار کارتخوان فروشگاهی و همچنین بالاترین سهم تعداد ابزار پذیرش موبایلی را به خود اختصاص داده است .

در واقع بانک ملت در اردیبهشت‌ماه ۹۷ با سهم ۲۷/ ۵۹ درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم ۸/ ۲۴ درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، همچنان با اختلاف زیاد، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست در بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته و پس از آن بانک ملی با سهم ۸۲/ ۸ درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم ۵/ ۱۱ درصدی از مبلغ تراکنش‌ها رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.


در تابستان سال گذشته نیز  بانک ملت بیشترین سهم از مبلغ و تعداد تراکنش‌های سیستم بانکی را به خود اختصاص داده بود.

بانک ملت در تیرماه سال گذشته  با سهم ۱۲/ ۳۲ درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم ۱۷/ ۳۰ درصدی از مبلغ تراکنش‌ها و در مرداد نیز با سهم ۹۸/ ۳۱ درصدی از تعداد تراکنش‌ها و ۹۶/ ۲۹ درصدی از مبالغ تراکنش‌ها باز هم بالاترین سهم را به خود اختصاص داده بود . در شهریورماه نیز بیشترین سهم را در سیستم بانکی در شاخص تراکنش‌ها از آن خود کرده بود.  به نحوی که ۱۷/ ۳۲ درصد از تعداد تراکنش‌ها و ۲۶/ ۲۹ درصد از مبلغ تراکنش‌های بازار به این بانک اختصاص یافته و آن را در جایگاه نخست در بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار داده بود. 


گفتنی است که شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی ( شاپرک )یک نهاد حاکمیتی است که رابط میان بانک مرکزی، شبکه بانکی و شرکت‌های PSP بوده و استاندارد‌سازی پرداخت‌های کارتی، کنترل و نظارت متمرکز در شبکه پرداخت‌، بازتوزیع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و هدایت منابع بانکها به سمت امور بهینه ، گسترش بازار کارتی و نظارت بر عملکرد پایانه‌ها را میسر می‌سازد .

هداف اصلی تشکیل شاپرک به شرح ذیل ذکر شده است:۱- کنترل و نظارت در شبکه پرداخت کشور۲-ایجاد ساز و کار یکسان برای فعالیت شرکت‌ها۳-استاندارد سازی خدمات قابل عرضه۴-هدایت به سمت استفاده بهینه از منابع۵-گسترش بازار ابزارهای کارتی۶-افزایش سطح امنیت شبکه۷-مدیریت ریسک۸-افزایش رضایت مصرف کننده

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: