کد خبر: ۱۳۸۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - 25 July 2018
بانکداری ایرانی ـ به منظور استفاده از الگوی اقتصادی بومی و علمی؛ برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی و فائق آمدن از مشکلات اقتصادی، دستور العمل اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد.
بانکداری ایرانی ـ به منظور استفاده از الگوی اقتصادی بومی و علمی؛ برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی و فائق آمدن از مشکلات اقتصادی، دستور العمل اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد. 

بعد از اینکه در 30 بهمن 92 رهبر انقلاب سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» بر اساس بند «1» اصل 110 قانون اساسی  را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی ابلاغ کردند؛ بانک مرکزی دستورالعمل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در بانک مرکزی منتشر کرد که بر اساس آن "برون گرایی"، "درون‌زایی"، "عدالت محور بودن"، "دانش بنیان ‌بودن" و "مردمی ‌بودن" از جمله مهم ترین محورهای این دستورالعمل بود. هم چنین در این دستورالعمل بر نقش موسسات اعتباری و بنگاه‌های کوچک و متوسط تمرکز و تأکید شده است.

در واقع، ویژگی مهم اقتصاد مقاومتی ایجاد توان تولید در داخل و انعطاف پذیری حوزه مختلف اقتصادی در مواجهه با بحران های گوناگون با منشاء داخلی و یا خارجی است. برای هماهنگی بیشتر بین بانکها و بر اساس فرمان ستاد اقتصاد مقاومتی؛ کارگروهی در استان ‌های کشور متشکل از اعضای استانداران و نمایندگان بانک ‌ها تشکیل شده است.

نگاه بانک ملت به اقتصاد مقاومتی

در همین رابطه بانک ملت نیز در راستای بیانات رهبری به ‌منظور اقدامات عملی در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و براساس برنامه‌های دولت تدبیر و امید، در پیامی مجموعه سیاست‌های راهنمای عمل بانک ملت را اعلام کرد.

رئوس کلی سیاست‌های بانک ملت برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی عبارت است از:

۱ـ تامین مالی فعالیت‌ها و طرح‌های زیرساختی و کلیدی اقتصاد ملی به‌منظور تکمیل زنجیره اقتصادی مزیت‌دار کشور

۲ـ ارتقای سطح مناسبات، مراودات و کیفیت خدمات بانکداری بین‌الملل با هدف تسهیل فعالیت‌ های بانکی و مالی تجار ایرانی به‌منظور افزایش حجم صادرات کشور و کسب سهم بیشتر از بازارهای جهانی

۳ـ تسهیل مبادلات مالی و بانکی بین‌المللی، به‌منظور ورود منابع مالی و سرمایه‌های خارجی برای احیا و بهره‌برداری از ظرفیت‌های بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، به‌ویژه در معاملات خارجی با شرط انتقال فناوری

۴ـ هدایت منابع مالی و اعتباری به سمت بخش واقعی اقتصاد از طریق ارائه تسهیلات به بخش ‌های مختلف تولیدی

۵ـ تامین و تجهیز منابع مالی مورد نیاز فعالیت‌ها و طرح‌های دانش بنیان و فعالیت ‌های مرتبط با بخش‌های مهم حساس اقتصادی

۶ـ هدایت تسهیلات پرداختی بانک به سمت بخش ‌های مولد اقتصادی، به‌ویژه سرمایه‌ گذاری ‌های دارای بازدهی ‌های چندگانه با توجه به اهداف اقتصادی و اجتماعی ملی

۷ـ افزایش قدرت و توان اعتباری بانک از طریق جذب منابع کم هزینه و وصول مطالبات معوق با هدف احیای بخش‌های اقتصادی نیازمند سرمایه‌گذاری

۸ـ استفاده بهینه از کلیه منابع راهبردی بانک، ارتقای سطح بازدهی شرکت‌ ها، افزایش سطح بهره ‌وری و مدیریت یکپارچه هزینه‌ها

۹ـ اعمال دقیق و جدی ساز و کارهای نظارتی و مبارزه با پولشویی با هدف ارتقای سطح سلامت مالی و اقتصادی

۱۰ـ متناسب‌ سازی محصولات، خدمات بانک و آسان ‌سازی فرآیندها و عملیات بانکی برای پاسخگویی به نیازهای مختلف مشتریان با نگاه ویژه به بنگاه ‌ها و صنایع خرد و متوسط تولیدی.

انتشار کتابی راهگشا برای اقتصاد مقاومتی 

در راستای اقتصاد مقاومتی؛ بانک ملت کتاب «شاخص سازی اقتصاد مقاومتی در صنعت بانکداری» را به همت گروه مولفان مرکز تحقیقات و مدیریت استراتژیک بانک ملت در چهار فصل «معرفی اقتصاد مقاومتی و مقاومت در صنعت بانکداری»، «شاخص سازی سنجش تاب آوری در بانک‌ ها»، «شاخص سازی سنجش شفافیت در بانک ‌ها» و «شاخص سازی سنجش عملکرد بانک ها در جهت حمایت از بخش واقعی اقتصاد» منتشر کرده است. 

تسهیلات بانک ملت به بنگاه های کوچک و متوسط

بانک ملت در سال 96 در راستای حمایت از صنایع کوچک اعلام کرده بود که از آغاز طرح 2545 فقره تسهیلات برای صنایع کوچک و متوسط پرداخت کرده است. هرچند این طرح تازه آغاز شده بود و مقدمات کارهای آن باید اجرا می شد بر همین اساس این بانک در سال های 95 تا مرداد 96 حدود 20 هزار میلیارد تسهیلات برای بنگاه های کوچک و متوسط پرداخت کرد که بنابه گفته مدیرعامل وقت بانک، این میزان تسهیلات تا سال 96 حدود سه برابر افزایش یافت.

تسهیلات بانک ملت در سالهای اخیر
بانک ملت در سال 94 بالغ بر 1057 هزار میلیارد ریال؛ در سال 95 بیش از 1195 هزار میلیارد ریال و در سال 96 بیش از 1462 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد.  

بر این اساس، بانک ملت، سال 95 نسبت به سال 94 بیش از 13 درصد و در سال 96 نسبت به سال 95 بیش از 22 درصد در پراخت تسهیلات رشد داشت؛ در ضمن،  سال 96 نسبت به سال 94 قریب به 40 درصد افزایش داشته است. 

این رویه از افزایش تسهیلات دهی نشان از تامین منابع مالی صنایع ایران است چرا که در شرایط فعلی برای پویایی؛ بیش از هر زمان بیشتر به منابع مالی نیاز دارند. 

بر همین اساس؛ در سال 96 ، بانک ملت در بخش مضاربه و مشارکت مدنی، جعاله و ارزی که به کسب و کار ارتباط مستقیم دارد به ترتیب 24هزار و 427 میلیارد ریال، 344هزار و 839 میلیارد ریال؛ 17هزار و 278 میلیارد ریال  و 647 هزار و 387 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است که می تواند در راستای رشد و توسعه اقتصادی در نظر گرفته شود. 

گفتنی است که مشارکت مدنی؛ از جمله عقودی که به منظور اعطای تسهیلات به توسعه فعالیت های تولیدی، بازرگانی و خدماتی فعال است. همچنین، مضاربه؛ یکی دیگر از عقود معین قانون مدنی است که به موجب آن تسهیلات لازم در اختیار اشخاصی که در امر تجارت و بازرگانی اشتغال دارند قرار می‌گیرد. در ضمن، جعاله؛ برای  بخش‌های صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن و ساختمان، بازرگانی و خدمات استفاده می‌شود و در نهایت تسهیلات ارزی نیز به  فعالیت فعالانی که در بخش تولید و خدمات در کشور فعال بوده و با بیرون از ایران تعامل دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

بنا بر این بانک ملت در راستای اقتصاد مقاومتی و رفع موانع توسعه کشور گام های بلندی برداشته و روز به روز در حال گسترش فعالیت خود برای تامین منابع مالی بخش تولید وخدمات است که شامل شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ می شود و در سه سال گذشته بالغ بر 3714 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده که نشان از سهم بزرگ بانک ملت در تامین منابع مالی اقتصاد کشور است

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: