کد خبر: ۱۳۷۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۰۹ تير ۱۳۹۷ - 30 June 2018
بانکداری ایرانی ـ دبیرکل بانک مرکزی با اعلام ساز و کار اجرایی اوراق سکه گفت: از فردا 10 تیر عرضه و معامله تمام حواله‌های پیش فروش شده سکه در بورس تهران فراهم است .
بانکداری ایرانی ـدبیرکل بانک مرکزی با اعلام ساز و کار اجرایی اوراق سکه گفت: از فردا 10 تیر عرضه و معامله تمام حواله‌های پیش فروش شده سکه در بورس تهران فراهم است .

محمود احمدی در خصوص طرح پیش فروش سکه که در راستای ایجاد تعادل قیمت سکه در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته، گفت: از بهمن ۹۶ تا اواسط اردیبهشت سال جاری ۷.۶ میلیون سکه پیش فروش شد تا شاهد متعادل شدن قیمت سکه باشیم ولی با توجه به متفاوت بودن زمان تحویل، این اثرگذاری تدریجی باشد.

وی افزود: بنابراین با توجه به تداوم التهابات بازار سکه، بانک مرکزی با هماهنکی بورس تهران از یکشنبه ۱۰ تیر در اقدامی جدید امکان عرضه تمامی حواله‌های پیش فروش شده را فراهم می‌کند تا ضمن پاسخگویی به عطش متقاضیان و متعادل کرد بازار، شاهد تحرک طرف عرضه باشیم .

این مقام مسئول ادامه داد:بانک مرکزی متعهد به تحویل تمام سکه‌های پیش فروش شده و آمادگی دارد اما امکان جدیدی برای نقدکردن و معامله گواهی‌ های پیش خرید سکه به وجود آورده تا امکان فروش گواهی سکه‌ها در بورس و قبل از سررسید باشد. افراد مایل به سرمایه گذاری در سکه هم می‌توانند با مراجعه به بورس، اقدام به خرید اوراق کنند.

احمدی افزود: در پیش فروش سکه، نقدینگی قابل توجهی جمع شده و نشان دد مردم علاقه زیادی برای سرمایه گذاری در این حوزه دارند. برهمین اساس، در طرح جدید بانک مرکزی کسانی که موفق به خرید سکه در زمان پیش فروش نشدند برای سرمایه گذاری در بازار سکه فرصت دارند. تا زمان سررسید گواهی سکه‌های پیش فروش شده، بازارسازی دیگری در قالب اوراق سکه در بورس انجام می‌شود. این اوراق پس از موعد سررسید نیز هم در حکم مالکیت سکه طلا بوده و قابل خرید و فروش در صرافی‌ها خواهند بود.

ساز و کار اجرایی اوراق سکه

وی در خصوص ساز و کار اجرایی اوراق سکه هم توضیح داد: پیش خریدکنندگان می‌توانند با مراجعه به کارگزاران بورس، گواهی پیش خرید شده سکه را به اوراق سکه تبدیل کنند و از طریق کارگزاری، کل سکه پیش خریدشده یا بخشی از آن را عرضه و به صورت توافقی و براساس قیمت پایه‌ای که مشخص می‌شود، واگذار کنند.

وی افزود: دارندگان نهایی این اوراق که در حکم سند مالکیت سکه‌های طلا بوده پس از زمان سررسید می‌توانند با مراجعه به شعب منتخب بانک ملی، سکه را تحویل گیرند و یا از خدمات نگهداری بانک ملی و یا کارگزار مربوطه استفاده کرده و مخاطرات ناشی از سرقت و مفقودی سکه‌های طلا را کامل از خود دور کنند. این گواهی‌ها معاف از مالیات بوده و قابلیت خرید و فروش در صرافی‌ها را خواهند داشت و نیازی به تحویل و نگهداری سکه‌ها هم نیست.

به گفته احمدی،۵۰ نفری که بالاترین میزان پیش خرید سکه را داشتند تنها ۵ درصد سکه‌های پیش فروش شده را خریداری کردند اما در برخی رسانه‌ها به گونه‌ای متفاوت منعکس شد. بنابراین پس از اجرای این طرح، نسبت به بررسی مجدد شرایط بازار سکه طلا مبادرت خواهد شد و در صورت لزوم، مجددا پیش فروش سکه طلا در قالب اوراق سکه طلا از طریق بورس عرضه خواهد شد که این عرضه علاوه بر ۷.۶ میلیون قطعه پیش فروش شده فعلی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: