کد خبر: ۱۳۶۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۰۶ تير ۱۳۹۷ - 27 June 2018
مجمع سالانه و فوق العاده فرابورس برگزار و طی آن با تصویب صورت های مالی،علاوه بر توزیع ۱۵ تومان سود به هر سهم و انتخاب اعضای جدید هیات‌مدیره،با افزایش سرمایه ۴۳ درصدی نیز موافقت شد.
مجمع سالانه و فوق العاده فرابورس برگزار و طی آن با تصویب صورت های مالی،علاوه بر توزیع ۱۵ تومان سود به هر سهم و انتخاب اعضای جدید هیات‌مدیره،با افزایش سرمایه ۴۳ درصدی نیز موافقت شد.

دو مجمع سالانه و فوق العاده فرابورس روز گذشته با حضور بیش از 82 درصدی سهامداران برگزار شد که طی آن با تصویب صورت های مالی سال گذشته،علاوه بر تقسیم سود 15 تومانی به هر سهم و انتخاب اعضای جدید هیات‌مدیره،با افزایش سرمایه 43 درصدی از دو محل سود انباشته و سایر اندوخته ها موافقت شد.براین اساس،"فرابورس" 70 میلیارد تومانی می تواند سرمایه فعلی را به 100 میلیارد تومان برساند.

اعضای حقوقی هیات مدیره فرابورس برای دوره ششم را گروه مدیریت سرمایه گذاری امید، کارگزاری بانک ملی، گروه مالی ملت، گروه مالی بانک پارسیان، مرکز مالی ایران، بورس اوراق بهادار تهران و شرکت سپرده گذاری مرکزی تشکیل می دهند. اعضای علی البدل هیات مدیره نیز شرکت های سرمایه گذاری پارس آریان، سرمایه گذاری صبا تامین و گروه صنعتی رنا هستند.

آمار عملکردی فرابورس در سال 96

امیر هامونی مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه از ابتدای راه اندازی فرابورس تلاش‌ این مجموعه در جهت رشد و توسعه انواع روش های تامین مالی و ارائه ابزارهای جدید مالی بوده جزئیاتی از آمار عملکردی این رکن بازار سرمایه ارائه کرد که براساس آن در پایان سال 96 ارزش کل  فرابورس نسبت به آخرین روز معاملاتی سال 95 رشد 40 درصدی را تجربه کرده و ارزش کل معاملات با افزایش 29 درصدی رو به رو شده است. ضمن آنکه شاخص کل فرابورس نیز رشد 25 درصدی را در پایان سال 96 تجربه کرد.

عرضه 10 شرکت در سال 96

وی از پذیرش 21 شرکت در بازارهای اول و دوم ، 8 شرکت در بازار شرکت های کوچک و متوسط و نیز عرضه ‌اولیه و گشایش نماد 10 شرکت در این بازارها  در سال 96 خبر داد و گفت: این موضوع از وضعیت قابل قبول فرابورس در زمینه میزبانی از ورود شرکت های جدید بازار سرمایه در سال گذشته حکایت می کند.

این مقام مسئول افزود: انجام 5 معامله یکجا در بازار سوم، 16 پذیره نویسی، انجام 4 معامله در بازار دارایی فکری به ارزشی بالغ بر 2 میلیارد تومان، پذیرش 21 فقره اسناد خزانه و 22 فقره صکوک و اعطای موافقت اصولی تاسیس به 10 صندوق سرمایه گذاری جسورانه از دیگر عناوین عملکردی فرابورس در سال 96 به شمار می روند که در این سال برخی ابزارهای معاملاتی جدید نیز برای نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه به سرمایه گذاران معرفی شد و اهداف متنوعی از تامین مالی را محقق کرد.

هامونی ادامه داد: همچنین راه اندازی سامانه واچار به منظور انجام معاملات روی قراردادهای مشتقه و سامانه مذاکره ادغام و تملیک برای معرفی و بازاریابی شرکت هایی که در فهرست عرضه نهادهای دولتی، سازمان ها و ارگان ها هستند از دیگر عناوین عملکردی در سال گذشته به شمار می رود.فرابورس سال گذشته به عنوان نائب رئیس کمیته کاری فدراسیون بورس های اروپایی-آسیایی و عضو هیات رئیسه این کمیته انتخاب شد و هم اکنون نیز عضو وابسته فدراسیون جهانی بورس ها است.

اوراق جدید تامین مالی دولت و شرکتهای خصوصی در بازار بدهی

وی با اشاره به اینکه در راستای توسعه ابزارهای مالی، مدل جدیدی از صکوک به نام اوراق منفعت توسط دولت در بازار ابزارهای نوین مالی عرضه شد و اوراق اجاره مبتنی بر سهام نیز برای نخستین بار در بازار سرمایه به فرابورس آمد،گفت: در کنار پذیرش و معامله پذیر کردن اسناد خزانه با سررسید یک ساله، در سال 96 برای نخستین بار اسناد خزانه با سررسید بیشتر از یک سال پذیرفته شد و علاوه بر آن در راستای اجرای مفاد قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و قانون احکام دائمی برنامه های توسعه، تمامی اوراق بهادار دولتی که در بازارهای غیر متشکل و با نرخ های تنزیل غیر‌متعارف معامله می شدند در فرابورس پذیرفته و قابل معامله شد.

مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه در سال 96 اقدامات توسعه ای در زمینه پذیرش سایر صکوک اعم از اجاره، مرابحه، منفعت و مشارکت دولتی ادامه یافت، این اقدام را گام موثر دیگری در راستای تامین مالی و تسویه بدهی های دولت به پیمانکاران بخش خصوصی و توسعه بازار بدهی دانست که موجب شده هم ‌اکنون سهم قابل ‌توجهی از بازار بدهی بازار سرمایه در اختیار فرابورس باشد.

هامونی با اشاره ضمنی به بازارهای 9 گانه فرابورس و همچنین هدف از راه اندازی هر بازار، از رشد 87 درصدی تامین مالی فرابورس در سال 96 در مقایسه با سال 95 خبر داد و گفت: در این سال رقم 30.6 هزار میلیارد تومان تامین مالی از 4 طریق عرضه اولیه، پذیره نویسی انواع اوراق بهادار، معاملات ثانویه اسناد خزانه و افزایش سرمایه شرکت ها برای صاحبان صنایع، دولت، بنگاه های اقتصادی و... به ارمغان آمده است.

گزیده اطلاعات مالی

وی درآمدهای عملیاتی این شرکت را برای سال مالی گذشته بیش از 39.5 میلیارد تومان و سود خالص هر سهم را 446 ریال اعلام کرد و درخصوص سایر ارقام مرتبط با صورت های مالی گفت: جمع دارایی های مالی فرابورس برای سال 96 بیش 133.1 میلیارد تومان و جمع حقوق صاحبان سهام شرکت افزون بر 119.8 میلیارد تومان بوده است.

برنامه های سال 97

این مقام مسئول اهم پروژه های کلانی که در سال جاری در دستور کار قرار دارد را شامل ابزارسازی، ساماندهی وضعیت پذیرش، تقویت بازار شرکت های کوچک و متوسط، توسعه مدل‌ کسب ‌و کار مبتنی بر فناوری، حاکمیت شرکتی، تقویت نظارت بر عملیات بازار و ساماندهی بازار پایه عنوان کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: