کد خبر: ۱۳۳۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 08 May 2018
بانكداري ايراني ـ با توجه به اینکه بانک های بزرگ پس از برجام هم با ایران همکاری نمی کردند، خروج احتمالی آمریکا از این توافق، مشکلی برای روابط بانکی ایران ایجاد نخواهد کرد.
 بانكداري ايراني  ـ مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: با توجه به اینکه بانک های بزرگ پس از برجام هم با ایران همکاری نمی کردند، خروج احتمالی آمریکا از این توافق، مشکلی برای روابط بانکی ایران ایجاد نخواهد کرد.

محمدرضا حسین زاده درباره احتمال خروج آمریکا از برجام در 22 اردیبهشت ماه به ایرنا گفت: پیش بینی من این است که با خروج آمریکا اتفاقی بدتر از شرایط کنونی بوجود نمی آید. زیرا بانک های بزرگ که پیش از تحریم ها با ایران کار می کردند بعد از برجام نیز کار نکردند. بانک های بزرگ جهان به دلیل حضور گسترده و مراودات تجاری بالا در بازار آمریکا، در 2.5 سال گذشته احتیاط کرده و با بانک های ایرانی همکاری نمی کردند.

وی با اشاره به اینکه روابط کارگزاری ایران با بانک های خارجی به حدود 280 بانک رسیده، افزود: اغلب بانک هایی که با ایران کار می کنند، بانک های متوسط هستند که مراوده زیادی با آمریکایی ها ندارند. صرف خروج آمریکا از برجام نباید اتفاق نگران کننده تلقی شود زیرا در حوزه بانکی اتحادیه اروپا و بقیه کشورها همچنان در حال همکاری با ایران هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه پس از برجام اغلب بانک های ایرانی روابط قابل قبولی با سایر کشورها داشته اند، گفت: برای احتمال ها پس از 22 اردیبهشت باید پیش بینی های خود را داشته باشیم و براساس آن برنامه ریزی کنیم بر همین مبنا نظام بانکی پیش بینی های لازم را برای بدترین حالت های ممکن انجام داده تا دچار مشکل نشود.

حسین زاده با اشاره به اینکه ایران بعد از پیروزی انقلاب تجارب بسیاری در زمینه تحریم ها و مقابله با آنها داشته، گفت: تحریم ها از زمان جنگ تحمیلی آغاز شده بود اما شدت و ضعف داشت اما سازمان هایی که سابقه قابل توجهی داشته و از نظر منابع انسانی و زیرساخت ها قوی هستند، می توانند به سلامت از این شرایط عبور کنند.

وی عملکرد نظام بانکی در دوره پسابرجام را خوب ارزیابی کرد و گفت: شاید هنوز به نقطه ایده آل نرسیده باشیم اما بسیاری از مشکلات ناشی از دوران تحریم را از سر گذراندیم و امروز روابط کارگزاری بسیاری با کشورهای مختلف برقرار شده به گونه ای که کارها در حوزه روابط بانکی بر زمین نمانده است.
گشایش اعتبار اسنادی نیز در ارقام بالا به خوبی در نظام بانکی در حال انجام است و ده ها هزار پیام سوئیفتی و حواله های بانکی بین ایران و شرکای تجاری رد و بدل می شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: