کد خبر: ۱۲۶۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - 10 February 2018
انقلاب اسلامی بی‌تردید و بی‌تعصب، مردمی‌ترین انقلاب در جهان دست‌کم در قرن بیستم بود. انقلابی که فردا سی‌ونهمین سالگردش است و وارد چهلمین سال خود می‌شود.
بانكداري ايراني - روزنامه شرق در گزارشی، نوشت: انقلاب اسلامی بی‌تردید و بی‌تعصب، مردمی‌ترین انقلاب در جهان دست‌کم در قرن بیستم بود. انقلابی که فردا سی‌ونهمین سالگردش است و وارد چهلمین سال خود می‌شود.

در گزیده ای از این گزارش آمده است: انقلابی در بسیاری جهات بی‌نظیر! انقلابی که در آن همه گروه‌های سیاسی؛ از مذهبی و غیرمذهبی، مارکسیست و ملی‌گرا، روحانی و غیرروحانی، زن و مرد، باحجاب و بی‌حجاب تحت زعامت یک مرجع دینی عالی‌قدر مشارکت داشتند و آن را با این «همگی» و «همه‌جانبگی». انقلابی که بدون سلاح و زور و با توسل به حرکت مدنی اعتراض اجتماعی و تظاهرات مردمی به پیروزی رسید. انقلابی که آرمان‌هایش، هم آزادی، هم عدالت، هم استقلال و هم دین‌خواهی بود.

در آستانه ورود به ٤٠سالگی انقلاب، اعتراض‌هایی شهرهایی از کشور را دربر گرفت و اذهان را متوجه آرمان‌های انقلابی که ٣٩ سال پیش به پیروزی رسید، کرد که آن آرمان‌ها چه بودند و چه سرنوشتی پیدا کردند و چه میزان محقق شدند. 

واقعیت این است که بررسی‌های انجام‌شده از بافت و خواسته شرکت‌کنندگان در وقایع دی‌ماه و نیز مطالعات و نظرخواهی‌های اخیر نشان می‌د‌هد که خواست مردم و معترضان صرفا اقتصادی نیست بلکه مطالبات جدی دیگری در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی از جمله مسئله تبعیض، حس تبعیض، وجود فساد و مسائل سیاسی، اختیار، آزادی و... دارند. 

در آستانه ورود به ٤٠سالگی انقلاب نیازمندیم در عملکردها بازبینی کنیم تا ببینیم چه اندازه آرمان‌های انقلاب را محقق کرده‌ایم و تا چه اندازه مردمانی را که یکدست و همه‌جانبه انقلاب را به پیروزی رساندند، شقه‌شقه کرده‌ایم زمینه ایجاد و پرورش تبعیض و سپس فساد را فراهم کرده‌ایم. ما امید داریم که در ٤٠سالگی و چله‌نشینی انقلاب، ققنوس تعالی ایران اسلامی آزاد و آباد و برخوردار از عدالت اجتماعی از دل این بازبینی‌ها سر برآورد. این امید را ناامید نکنیم. کمااینکه معترضان و مردم انقلاب‌کرده گفته‌‌اند که هنوز امید دارند. ما به انقلاب و آرمان‌هایش امید و دل بسته‌ایم.

*منبع: روزنامه شرق؛ 1396،11،21
برچسب ها: انقلاب اسلامی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: