کد خبر: ۱۲۵۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - 27 January 2018
یارانه دولت باید کمک به تولید باشد، همان‌ طور که می‌دانید توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی باید حول محور تولید باشد، بنده به عنوان یک کارشناس به شدت با پول ‌پاشی در بخش اشتغال روستایی مخالفم.
بانكداري ايراني- یارانه دولت باید کمک به تولید باشد، همان‌ طور که می‌دانید توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی باید حول محور تولید باشد، بنده به عنوان یک کارشناس به شدت با پول ‌پاشی در بخش اشتغال روستایی مخالفم.

مهدی پازوکی اقتصاددان در ادامه این یادداشت در روزنامه قانون می نویسد: اگر قرار است به روستایی‌ها یارانه پرداخت کنیم نباید پول را بدون هیچ برنامه‌ای در اختیارشان قر ار بدهیم. اعتقاد دارم که یارانه و کمک دولت باید کمک به تولید روستایی باشد. اگر کمک دولت باعث انتقال تکنولوژی، افزایش دانش فنی، افزایش تولید در واحد سطح و افزایش بهره‌ وری در تولید روستایی شود، به طور قطع دولت باید تسهیلاتی را در اختیار روستاییان قرار دهد. در این میان اگر درآمد روستایی افزایش پیداکند،‌ تولید مناطق روستایی افزایش می‌یابد و این اتفاق باعث توسعه زندگی روستاییان و افزایش رفاه خواهد شد و درآمد ناشی از تولید، صرف سرمایه ‌گذاری بیشتر در کانون روستا می‌شود. در نتیجه این موضوع موجب عدم مهاجرت روستاییان به شهر می‌شود. 

به این ترتیب سرمایه ‌گذاری مجدد در بخش‌های دیگر تولیدی در روستا در جهت مثبت قرار می‌گیرد و این به نفع اقتصاد ملی است. یکی از تجربه‌هایی که در سال‌های پس از انقلاب داریم این است که ما در بسیاری از موارد خواستیم روستاییان را در روستا نگه داریم اما به سمت حمایت از تولید روستایی نرفتیم بلکه از طریق تامین بخش مصرفی روستاییان را در روستا نگه داشته‌ایم. 

به همین دلیل به شدت با مصرف‌گرایی و پول پاشی مخالفم. اگر قرار است در روستا برق و گاز توسعه پیدا کند، باید در ابتدا باید به تولید کمک کرد. زیرا این اتفاق سهم بسزایی در افزایش تولید و به دنبال آن افزایش درآمد روستایی دارد. بنابراین تمام هم و غم بنده این است که کمک به روستایی حول محور تولید باشد،‌ زیرا این موضوع پیشرفت و توسعه روستا، رفاه مادی و سرمایه‌گذاری روستایی و عدم مهاجرت را به دنبال خواهد داشت. اما اگر به سمت مصرف‌گرایی برویم و سرمایه را به بخش مصرف روستایی بدهیم یا امکانات حول محور تولید نباشد و در جهت مصرف باشد، تبعات بسیار منفی برای روستاییان و همچنین اقتصاد کلان به همراه خواهد داشت. 

در طرح مشاغل خانگی نیز تسهیلاتی به روستاییان داده می‌شود که اگر باعث رونق تولید شود. اگر تسهیلات به سمت تولید سنتی برود، مشکل ایجاد خواهد کرد و باعث می‌شود روستاییان دیگر در روستا نمانند. باید به روستاییان امکانات بدهیم، جاده ‌ احداث کنیم، بخش محیط زیست را توسعه دهیم، به حوزه دامپروری و واکسیناسیون و بهداشت توجه کنیم. به نوعی تولید را در اولویت قراردهیم و در این راستا تسهیلاتی را به روستاییان ارائه دهیم. با این وجود اگر یارانه دولت به این سمت راه پیدا کند، به طور قطع رفاه روستاییان را در بخش تولید افزایش خواهد داد.

*منبع: روزنامه قانون؛ 1396،11،5
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: