کد خبر: ۱۲۵۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۷ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - 26 January 2018
بر اساس مدل مورد تأیید سازمان بورس، نهادهای مالی دارای مجوز از این سازمان می‌توانند برای تأمین مالی جمعی، موافقت اصولی دریافت کنند.
 بانكداري ايراني - رئیس سازمان بورس گفت: بر اساس مدل مورد تأیید سازمان بورس، نهادهای مالی دارای مجوز از این سازمان می‌توانند برای تأمین مالی جمعی، موافقت اصولی دریافت کنند.

به گزارش  سازمان بورس، شاپور محمدی از امکان صدور مجوز برای تأمین مالی جمعی شرکت‌های نوپا خبر داده و گفته است: بر اساس تعریف سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO)، تأمین مالی جمعی عبارت از به کارگیری منابع خرد سرمایه‌ای از تعداد زیادی از افراد حقیقی و حقوقی جهت تأمین مالی شرکت‌های نوپا یا طرح‌های متهورانه است.

رییس سازمان بورس درباره ماهیت، فرایند و الزامات تأمین مالی جمعی با بیان اینکه این مدل تأمین مالی بر بستر اینترنت و از طریق وب‌سایت‌ها یا سکوهایی که بدین منظور طراحی می‌شوند صورت می‌گیرد،عنوان کرد: در حال حاضر شرکت‌های چندی وجود دارند که از طریق سکوهایی که طراحی کرده‌اند اقدام به تأمین مالی طرح‌ها می‌کنند اما با امضای تفاهم‌نامه سه وزارت‌خانه امور اقتصادی و دارایی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امکان تأمین مالی مجوز دار فراهم شده است.

وی توضیح داد: از منظر نهاد ناظر، تأمین مالی جمعی از دو جنبه قابل توجه است: اول،برقراری تعادل بین نقش آفرینی بازار سرمایه در رشد اقتصادی از طریق تأمین مالی جمعی و حمایت از سرمایه‌گذاران؛  و دیگری مد نظر قرار دادن ریسک‌های تأمین مالی جمعی و تعیین فرایندی که ریسک‌های موجود را کمینه کند.

دبیر شورای عالی بورس با بیان اینکه در قبال این ریسک‌ها، کشورهای مختلف راهکارهای گوناگونی را پیش‌بینی کرده‌اند، گفت: از جمله این راهکارها می‌توان به ایجاد محدودیت برای سرمایه‌گذاران حقیقی، ایجاد محدودیت برای مجموع سرمایه‌گذاری هر طرح بر روی سکو، الزام بر گذراندن دوره‌های آموزشی، امضای بیانیه ریسک توسط سرمایه‌گذاران، استفاده از شخص ثالث مانند امین در مدل تأمین مالی جمعی و الزامات افشای اطلاعات متقن اشاره کرد.

به گفته محمدی، بر اساس مدلی که مورد تأیید سازمان است، نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار می‌توانند نسبت به اخذ موافقت اصولی برای تأمین مالی جمعی از سازمان اقدام کنند.

وی ادامه داد:پس از اخذ موافقت اصولی، مجوز فعالیت توسط کارگروه ارزیابی شرکت فرابورس ایران به نهاد مالی ارائه می‌شود و شرکت‌هایی که در حال حاضر در حوزه تأمین مالی جمعی فعالیت می‌کنند 6 ماه فرصت خواهند داشت تا با یکی از نهادهای مالی دارای موافقت اصولی قرارداد منعقد کنند.

محمدی با اشاره به اینکه الزامات متعددی برای فرایند تأمین مالی جمعی تعیین شده است، اظهار داشت:  از جمله این الزامات، الزام افشای اطلاعات است که تماماً در جهت کاهش ریسک‌های این نوع از تأمین مالی و همچنین حمایت از سرمایه‌گذاران است.

وی تاکید کرد: هر طرح نمی‌تواند در بیش از یک سکو پذیرفته شود و حداکثر هر طرح می‌تواند 500 میلیون تومان تأمین مالی کند. ضمن اینکه مجموع طرح‌های باز هر سکو نمی‌تواند بیش از 5 میلیارد تومان باشد.طرح باز یعنی طرح‌هایی که فرایند تأمین مالی آن‌ها به اتمام نرسیده یا پول تجمیع شده در اختیار متقاضی تأمین مالی جمعی قرار داده نشده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: