کد خبر: ۱۲۲۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۰۹ دی ۱۳۹۶ - 30 December 2017
برخی از کارشناسان معتقدند، مقادیر زیادی گاز در سواحل رژیم صهیونیستی وجود ندارد و رساندن گاز از این منطقه به هند بسیار دشوار است. از این رو دولت نارندرا مودیز احتمالا در حال استفاده از این اهرم برای بازگشت شرکت های هندی به میادین گازی ایران است.

بانكداري ايراني - برخی از کارشناسان معتقدند، مقادیر زیادی گاز در سواحل رژیم صهیونیستی وجود ندارد و رساندن گاز از این منطقه به هند بسیار دشوار است. از این رو دولت نارندرا مودیز احتمالا در حال استفاده از این اهرم برای بازگشت شرکت های هندی به میادین گازی ایران است.

به گزارش تسنیم به نقل از اسپوتنیک، هند به دنبال اکتشاف گاز در برخی از میادین فراساحلی رژیم صهیونیستی در آینده ای نزدیک است. به گفته تحلیلگران، هدف هند از توسعه روابط انرژی با رژیم صهیونیستی ارسال پیامی قوی به ایران است که از اعطای امتیاز توسعه دو میدان گازی به شرکت های هندی خودداری کرده است.

کنسرسیوم هندی به رهبری شرکت او ان جی سی یکی از دو شرکت بین المللی است که ماه گذشته در مناقصه اکتشاف میادین گازی فراساحلی رژیم صهیونیستی شرکت کرده است.

این کنسرسیوم متشکل از شرکت های او ان جی سی ویدش، بهارات پترو ریسورسز، ایندین اویل و اویل ایندیا است و قرار است در ژانویه 2018 در نهاد شرکت های اسرائیل نیز به ثبت برسد. ثبت این کنسرسیوم در این نهاد اسرائیلی، راه را برای مشارکت کنسرسیوم مذکور در دور دوم مناقصه های گازی رژیم صهیونیستی هموار خواهد ساخت.

یووال استینیتز، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی بعد از اتمام دور نخست این مناقصه گفت: «این مناقصه اولین گام در یک فرآیند طولانی است که موجب بهره برداری از میادین نفت و گاز در منطقه انحصاری اقتصادی ما خواهد شد. من از اینکه شرکت های یونانی و هندی در بازار انرژی اسرائیل مشارکت کرده اند خشنود هستم.»

این بلوکه ها، در نزدیکی تعدادی از ذخایر بزرگ و اثبات شده گازی شرق مدیترانه قرار دارند. برخی از آنها همچنین در نزدیکی میادین تازه اکتشاف شده لویاتان و تامار قرار دارند. بر اساس یک برآورد صنعتی، در این بلوک ها، حدود 2200 میلیارد متر مکعب گاز و 6.6 میلیارد بشکه نفت کشف خواهد شد.

تصمیم هند برای ورود به آبهای رژیم صهیونیستی به منظور اکتشاف انرژی دارای اهمیتی فراتر از صرف تامین انرژی است؛ به ویژه آنکه شرکت های هندی در طی چند سال گذشته در انتظار به دست آوردن حق اکتشاف گاز از میدان های فارسی و فرزاد ب ایران به سر برده اند.

اس سی تریپاتی، از مقامات سابق وزارت نفت و گاز هند در این باره گفت: «هدف هند از این تصمیم ارسال دو سیگنال است. اولا اینکه اگر ایران به اتلاف وقت در مورد پیشنهاد اعطای امتیاز توسعه میادین گازی مذکور به هند ادامه دهد، دهلی نو می تواند چشم اندازهای جدیدی را برای اکتشاف انرژی در این منطقه بگشاید. ثانیا اینکه دهلی نو مایل است روابط خود با تل آویو را تعمیق ببخشد.»

تصمیم هند برای توسعه روابط دوجانبه با رژیم صهیونیستی تاثیراتی نیز در روابط این کشور با جهان عرب خواهد داشت.

تریپاتی افزود: «ورود به آبهای رژیم صهیونیستی برای اکتشاف گاز ممکن است برخی کشورهای عربی را خشمگین سازد. اما اخیرا مشاهده شده که کشورهایی نظیر اردن شروع به همکاری با رژیم صهیونیستی کرده اند، در حالی که عربستان نیز دیگر مانند گذشته با اسرائیل مخالفت نمی کند. ایران تنها کشور منطقه است که ممکن است مخالفت جدی با این اقدام هند از خود نشان دهد.»

تریپاتی در ادامه گفت: «به دلیل سطح متعدد مذاکرات، همکاری تجاری با ایران بسیار دشوار است. هند در بلوک فارسی چند سال معطل شده و در بلوک فرزاد ب هم همین اتفاق افتاده است. هر دوی این میادین در ایران توسط شرکت های هندی کشف شده اما ایران تصمیم گیری در مورد اعطای امتیاز توسعه آنها را به تاخیر انداخته است. این وضعیت در مورد پروژه خ لوله ایران-هند نیز به وجود آمده است. این دلیل اصلی سوق پیدا کردن هندی ها به سوی رژیم صهیونیستی بوده است.»

برخی دیگر از کارشناسان معتقدند، مقادیر زیادی گاز در سواحل رژیم صهیونیستی وجود ندارد و رساندن گاز از این منطقه به هند بسیار دشوار است. از این رو دولت نارندرا مودیز احتمالا در حال استفاده از این اهرم برای بازگشت به میادین گازی ایران است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: