کد خبر: ۱۲۱۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۰۱ دی ۱۳۹۶ - 22 December 2017
علم و عقل و ایمان به ما مصونیت می‌دهد و ما را از افتادن در دام هوای نفس حفظ می‌کند.
 بانكداري ايراني - علم و عقل و ایمان به ما مصونیت می‌دهد و ما را از افتادن در دام هوای نفس حفظ می‌کند.

روزنامه اطلاعات در یادداشتی به قلم سید علی گرامیان، نوشته است: چه، آنکه نور علم راه را نشان می‌دهد، عقل خوب و بد را تشخیص می‌دهد و ایمان طبق تشخیص عقل و راهنمائی علم ما را از بدیها جلوگیری و به خوبی‌ها وادار می‌کند.

اگر این سه در وجود انسان قوی بوده و با هم باشند، برای هوای نفس مجال جولان و میدان‌داری پیدا نمی‌شود، اما اگر بعضی از اینها نباشند یا ضعیف باشند، رخنه‌ای در حصار روح آدمی پیدا می‌شود، هوای نفس از همانجا ورود کرده و قلعه وجود را تسخیر و انسان را اسیر خود می‌کند.

برای مثال اگر قوه ایمان نباشد یا ضعیف باشد، هوای نفس بر عقل و علم غلبه کرده و آنها را به خدمت خود می‌گیرد. آنگاه عقل از تشخیص درست خود منحرف شده و توجیه‌گر می‌شود و مسیر ما عُبِدَ به الرحمن او به نُکرا و شیطنت تغییر جهت می‌دهد. علم نیز به شکل صنعت در می‌آید و ابزاری می‌شود در دست زورگویان و ستمگران. 

اگر ایمان باشد اما بدون نیروی علم و تعقل، آدمی جاهل مُتِنسِک شده و عابدی می‌شود بدون دانائی و خواسته و ناخواسته ابزاری می‌شود در دست شیاطین و ظالمین، نمونه‌های آشکار آن ابن‌ملجم‌مرادی است که برای ثواب شمشیر شقاوت را در محراب عبادت به فرق مرد تقوی و عدالت مولا علی علیه‌السلام فرود می‌آورد و بعضی قتله کربلا که فرزند پیغمبر ابی عبدالله الحسین علیه‌السلام را می‌کشند و به شکرانه مسجد می‌سازند، مثال روشن امروزین آن داعش است که الله‌اکبرگویان مسلمانان را سر می‌برند، مظلومان بی‌گناه را قتل عام می‌کنند و آن همه فجایع به بار می‌آورند، به عنوان وظیفه دینی و کسب رضای خدا.!!!!

قرآن در وصف این گروه می‌فرماید: «افمن زیّن له سوء عمله فرآه حسنا» کسی که اعمال و کارهای بدش نزدش زینت داده شده و آن را نیکو می‌پندارد.

بنابر این آنچه نجات‌بخش است و ما را از شر هوای نفس حفط می‌کند، ایمان و عقل و علم است. هر یک از اینها به تنهایی کافی نیستند و از عهده هوای نفس بر نمی‌آیند. باید با همکاری و همدستی یکدیگر سد محکمی در برابر هوای نفس تشکیل دهند و نفس را در حیطه اطلاعات خود درآورند. زمامداران اسلامی اگر بخواهند امت اسلامی نیرومند و باعزت و سرفراز زندگی کنند و از شر مفاسد اجتماعی و تهدیدات دشمنان خارجی مصون بمانند، علم و ایمان و عقلانیت را در جامعه خود تقویت کنند.

*منبع:روزنامه اطلاعات،1396،9،29
برچسب ها: ایمان ، هوای نفس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: