کد خبر: ۱۲۰۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - 07 December 2017
کارشناسان حاضر در کنفرانس سازمانهای مردم نهاد و کار داوطلبانه بر ضرورت تقویت انسجام اجتماعی تاکید کردند.

بانكداري ايراني - کارشناسان حاضر در کنفرانس سازمانهای مردم نهاد و کار داوطلبانه بر ضرورت تقویت انسجام اجتماعی تاکید کردند.

به گزارش مهر، پنل سوم کنفرانس «سازمانهای مردم نهاد و کار داوطلبانه» با موضوع عوامل موثر بر ترویج فعالیت های داوطلبانه برگزار شد.

در این برنامه که با حضور مریم رسولیان، عضو هیات مدیره مجتمع آموزشی رعد، نوش آفرین انصاری، عضو بازنشسته هیات علمی دانشگاه تهران و عضو شورای کتاب کودک، مسعود حبیبی، رییس سازمان جوانان هلال احمر و محمد نصیری، مدیرکل خیرین و موسسه های خیریه سلامت وزارت بهداشت برگزار شد؛ مسعود حبیبی با اشاره به اهمیت ترغیب افراد به انجام فعالیت داوطلبانه، گفت: ابتدا باید دید که انگیزه فعالیت های داوطلبانه چیست. یکی از آنها انگیره های بشردوستانه است، یکی ارضای حس شخصی، دیگری انگیزه های شغلی و یا اجتماعی و یا حتی معنوی است.

وی ادامه داد: در زلزله کرمانشاه حادثه ای که منجر شد تا گروه های زیادی به صورت داوطلبانه وارد کار شوند، همین نیروها را یک ماه دیگر، نمی شود برای کار در منطقه زلزله زده پیدا کرد، متاسفانه انسجام اجتماعی پایین است، سوال اینجاست که ما چه کاری باید انجام دهیم تا فعالیت های داوطلبانه استمرار داشته باشد؟ باید پوزیشن های لازم را برای فعالیت های داوطلبانه فراهم کنیم، باید توانایی جذب نیروی تازه را داشته باشیم، افراد را توانمند کنیم، از آنها حمایت کنیم، داوطلبان را تحت پوشش بیمه قرار دهیم، اگر خسارتی به آنها وارد شد، آن را جبران کنیم.

در ادامه نوش آفرین انصاری، عضو بازنشسته هیات علمی دانشگاه تهران و عضو شورای کتاب کودک، به نقش دولت در فعالیت های داوطلبانه اشاره کرد و گفت: اولین تلاش باید این باشد که دولت برای کار سازمان های مردم نهاد ارزش قائل شود، خیلی خوب است اگر سازمان های مردم نهاد در درون دولت نقشی پیدا کنند. از سوی دیگر، دولت باید مشخص کند که از چه راه هایی می تواند جامعه را از ارزش کار داوطلبانه آگاه کند؟ چه برنامه های برای این بخش دارد؟»

وی به منسجم نبودن فعالیت داوطلبانه اشاره کرد و ادامه داد: حضور داوطلب فقط نباید در بحران باشد، در زندگی روزمره هم باید این افراد فعال باشند.

همچنین محمد نصیری، مدیرکل خیرین و موسسه های خیریه سلامت وزارت بهداشت، هم به عنوان آخرین سخنران این پنل، سخنرانی خود را با این جمله شروع کرد که تعریف درستی از کار داوطلبانه وجود ندارد و گفت: ما در بخش قوانین مرتبط با فعالیت های داوطلبانه نواقصی داریم، هیچ نیرویی به اندازه داوطلب در پیشبرد اهداف خیریه موثر نیست. ما باید این حس را در داوطلب ایجاد کنیم که وجودش مفید است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: