کد خبر: ۱۲۰۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - 05 December 2017
تمامی خبرگزاری‌های سعودی و ابوظبی در دو روز گذشته بصورت خبرهای فوری و ویژه از سقوط «صنعا» مرکز یمن و مرکز فرماندهی انصارالله خبر دادند و فضای آشفته‌ای را فراهم آوردند.
بانكداري ايراني - تمامی خبرگزاری‌های سعودی و ابوظبی در دو روز گذشته بصورت خبرهای فوری و ویژه از سقوط «صنعا» مرکز یمن و مرکز فرماندهی انصارالله خبر دادند و فضای آشفته‌ای را فراهم آوردند.

روزنامه اطلاعات در یادداشتی به قلم ابوالقاسم قاسم زاده، آورده است: دو روز بعد از تصویب و تصمیم پارلمان اروپا با رأی مثبت بالای 539 نفر از اعضاء درباره منع فروش تسلیحات به عربستان و لغو کامل محاصره یمن از سوی دولت سعودی، خبرهای متفاوت شلیک موشک از سوی «انصارالله» یمن به ابوظبی داده شد که موشک به تأسیسات هسته‌ای ابوظبی خورده است و انصارالله اعلام کرد «موشک کروز شلیک شده به تأسیسات هسته‌ای ابوظبی ساخت یمن است و توان تولید این موشک‌ها را داریم.»

دولت امارات هنوز این خبر را تأئید نکرده است. این ماجرا از پی کودتای نافرجام چند روز قبل با فرماندهی «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور اسبق یمن انجام گرفته است. گفته می‌شود، پسر او در امارات است و در تبانی با دولتمردان این کشور(ابوظبی) کودتا را برای اشغال کامل «صنعا» مرکز یمن طراحی و اجرا کردند.

تمامی خبرگزاری‌های سعودی و ابوظبی در دو روز گذشته بصورت خبرهای فوری و ویژه از سقوط «صنعا» مرکز یمن و مرکز فرماندهی انصارالله خبر دادند و فضای آشفته‌ای را فراهم آوردند. آنچنان که فرمانده انصارالله دو بار به فاصله چند ساعت از طریق شبکه تلویزیونی خود، ضمن رد این اخبار، از پایان شکست توطئه کودتا و بازگشت کنترل و آرامش در «صنعا» گفت. خبر شلیک موشک به ابوظبی پاسخ و واکنش سریع انصارالله به آنچه که توطئه طراحی و اجرای کودتا توسط دولتمردان ابوظبی می‌دانند، انجام گرفته است.

اولین تغییر از انتشار این اخبار پس‌زدن فضایی‌ است که مصوبه پارلمان اروپا درباره محاصره سعودیهاست که فاجعه انسانی بزرگی را در یمن رقم زده است و بازگشت به جنگ کور که در آن نتیجه‌ای جز خسارت‌های انسانی و ویرانی کشور یمن نیست، بار دیگر در دستور کار قرار گرفته است.

آنچه که از این تقابل بدست می‌آید، تشدید بحران یمن و فراگیری آن در حوزه خلیج‌فارس است که فقط رژیم صهیونیستی از دامن‌زدن آتش جنگ در یمن سود می‌برد. از سوی دیگر، اکنون که در سوریه و عراق با شکست داعش و دیگر گروه‌های تروریستی فاز نظامی در این دو کشور عربی پایان گرفته است و همه از داخل و خارج در فکر اجرای فاز سیاسی برای حل نهایی بحران در این دو کشور بخصوص در سوریه‌اند، تشدید بحران نظامی در جنگ یمن، این بحران را به قلب تشدید تضادها در حوزه خلیج‌فارس مبدل کرده است. مشکل این است که آمریکایی‌ها برای فروش تسلیحات بیشتر و غارت دلارهای نفتی از عربستان و امارات درباره بحران یمن و فاجعه بزرگ انسانی در آن یا سکوت می‌کنند یا با گشودن بازار فروش اسلحه، نفت به آتش شعله‌ور جنگ یمن می‌ریزند. 

دو دولت انگلیس و فرانسه نیز نمی‌خواهند از این بازار سودآور خون‌ریز عقب بمانند و در کنار آمریکا با بستن قراردادهای نظامی، انبار باروت در کشورهای خلیج‌فارس را گسترش و انباشته می‌کنند. روسیه نیز فعلاً همه توجه خود را به سوریه معطوف کرده است و سیاست نتانیاهو و سعودی‌ها بیشتر تماشای فاجعه جنگ و ویرانی در یمن است. بر این ترسیم، اختلاف تهران ـ ریاض حداقل به جنگی سیاسی ـ رسانه‌ای مبدل شده است که کسی برای میانجیگری از کشورهای اسلامی پا پیش نمی‌گذارد! 

یمن اکنون قلب بحران در خاورمیانه شده است. بحرانی با جنگی کور که تاوان آن را مردم فقرزده و کودکان یمنی می‌پردازند. شیوع بیماری‌های وبا و تیفوس در یمن بیداد می‌کند. فرستادگان سازمان ملل مدام به همه مجامع بین‌المللی و دولت‌های بزرگ عضو این سازمان هشدار می‌دهند. ارائه ارقام مرگ بیش از هزار نفر از کودکان یمنی فقط یک بخش از آنست.
در حالی که همگان، در عرصه نظر، معتقدند بحران یمن راه‌حل نظامی ندارد، اما در عرصه عمل، هیچ دولتی به طور جدی برای یافتن راه‌حل سیاسی، اقدام نکرده است.

این جنگ بدون تردید برنده‌ای نخواهد داشت و در جوامع کشورهای عربی فقط با نفرت به ادامه آن نگاه می‌شود. اما ادامه این بحران همه کشورهای مسلمان حوزه خلیج‌فارس و در نهایت خاورمیانه را درگیر خود خواهد کرد. این همان نتیجه‌ای‌ است که اسرائیل و نتانیاهو خواهان آنند. تا دیر نشده و فاجعه انسانی این جنگ همچنان ادامه دارد کاری باید کرد؛ حرکتی و اقدامی عملی باید انجام پذیرد تا به هر تدبیری جنگ یمن که قلب بحران در خاورمیانه شده است، پایان یابد.

*منبع:روزنامه اطلاعات،1396،9،13
برچسب ها: صنعا ، یمن ، انصارالله ، عربستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: