کد خبر: ۱۱۸۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۵ - ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - 17 November 2017
گزارش صد روزه دولت دوازدهم بسیار حائز اهمیت است و نتیجه آن می تواند نقش مهمی در مقبولیت عمومی دولت دوازدهم داشته باشد.
بانكداري ايراني - روزنامه ابتکار در گفت وگویی با کارشناسان سیاسی، نوشت: گزارش صد روزه دولت دوازدهم بسیار حائز اهمیت است و نتیجه آن می تواند نقش مهمی در مقبولیت عمومی دولت دوازدهم داشته باشد.

در گزیده ای از این گفت وگو آمده است: چندی پیش پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهوری در صفحه توئیتر خود خبر از حضور حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم در برنامه تلویزیونی داد، وی محور این برنامه تلویزیونی را گزارش صد روزه دولت دوازدهم اعلام کرد. این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که روحانی در دولت یازدهم نیز تجربه ای مشابه را داشته است و برای نخستین بار رئیس جمهوری در یک برنامه تلویزیونی به ارائه عملکرد خود پرداخت.

بنابر گفته روحانی آخرین گزارش صد روزه وی تاکید بر مسائل اقتصادی بود در نتیجه وی ضمن تاکید بر خالی بودن خزانه کشور، اقتصاد ایران را در شرایطی بحرانی عنوان کرد و از جمله دستاوردهای اقتصادی صد روزه دولت را مهار تورم دانست. در این میان یکی از مسائلی که مطرح شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت و محل مناقشات بسیاری شد، مسئله هدفمندی یارانه ها و تامین کالاهای اساسی مردم بود. روحانی در این برنامه با ارائه آمار و ارقام از دهه 60 تا زمان حال وضعیت اقتصادی را به طور کامل برای مخاطبان شرح داد اما در مدت کوتاهی که دولت دوازدهم بر روی کار آمده با انتقادات بسیاری به ویژه در زمینه تحقق وعده های انتخاباتی مواجه است و بخش عمده ای از این وعده‌ها مربوط به سیاست‌های داخلی کشور می شود. با این اوصاف انتظار می رود که رویکرد کلی این گزارش بر اساس سیاست های داخلی و خارجی کشور باشد. 

در چنین شرایطی گزارش صد روزه دولت دوازدهم بسیار حائز اهمیت است و نتیجه آن می تواند نقش مهمی در مقبولیت عمومی دولت دوازدهم داشته باشد. بنابراین خبر گزارش صد روزه حسن روحانی بهانه ای شد تا روزنامه ابتکار گفت وگوهایی با دو تن از کارشناسان مسائل سیاسی کشور ترتیب دهد تا ضمن بررسی عملکرد صد روزه دولت دوازدهم پیش بینی خود را در رابطه با موضوعاتی که در این برنامه مطرح خواهد شد، ذکر کنند.

**وعده های انتخاباتی چه شد
در همین راستا، حسین کنعانی مقدم دبیر کل حزب سبز نیز در گفت وگو با «ابتکار» در رابطه با مسایلی که روحانی باید در این گزارش بپردازد، اظهار کرد: این گزارش در حقیقت کارنامه دولت دوازدهم است. بنابراین بهتر است که محور این گزارش وعده های انتخاباتی وی باشد و تمامی وعده‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد. اگر وعده ها عملی شده اند به آن اشاره کند و اگر چنین نیست، چرایی این اتفاق را شرح دهد که چه مشکلاتی برسر راه تحقق آن بوده است. 

کنعانی مقدم تصریح کرد: در مجموع رویکرد گزارش به گونه ای باشد که دولت در ایجاد امید در میان مردم قدم بردارد. چراکه کاهش امید مردم در دستیابی به خواسته های خود، مشارکت آن ها را نیز کاهش می دهد. وی با اشاره به اینکه مهم ترین نقطه قوت دولت دوازدهم شفاف سازی است، عنوان کرد: دولت روحانی در این مدت کوتاه شفاف سازی های بسیاری در زمینه های اقتصادی از جمله اختلاس ها و بیکاری داشته است و در زمینه سیاست های منطقه ای نیز چنین رویکردی را دنبال کرد. شاید نتایج و مسائل مطرح شده چندان خوشایند نباشند اما این پدیده که منجر به آشکار شدن بسیاری از مشکلات شده است، خود به تنهایی نقطه قوتی محسوب می شود. 

کنعانی مقدم در ادامه افزود: برخی ازوعده هایی که روحانی مطرح کرد در حوزه اختیارات وی نبود و مردم در این زمینه سوالات بسیاری دارند و می خواهند از وی بپرسند که اگر در حوزه اختیارات شما نبوده است، چرا چنین وعده هایی را مطرح کرده اید؟ این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: البته تنها رئیس دولت دوازدهم نباید پاسخگو باشد. بلکه تمامی وزرای این دولت باید در این امر مشارکت داشته باشند و چه بهتر که این گزارش به مجلس ارائه شود، چراکه مسئولیت نظارت بر عملکرد دولت را دارد. 

وی خاطر نشان کرد: باید با مردم برخوردی شفاف داشته باشیم و اگر مسئله ای در حیطه اختیارات روحانی نبوده است، صادقانه بگوید. کنعانی مقدم در رابطه با اهمیت ارائه این قبیل گزارش ها مطرح کرد: باتوجه به اینکه روسای جمهوری با رای مردم بر روی کار می آیند باید مردم را از روند مسائل آگاه کنند. نباید فراموش کنیم که رئیس جمهوری امانت دار رای مردم است و مردم حق دارند مطالبات خود را مطرح کنند. این اتفاق هم در جهت شفاف سازی نقش مهمی دارد و هم اینکه در مردم این احساس را ایجاد می کند که در سود و زیان دولت شریک هستند، مشارکت مردم در چنین شرایطی افزایش پیدا می‌کند. 

دبیر کل حزب سبز در خصوص نحوه ارائه گزارش عملکرد صد روزه نیز اظهار کرد: بهتر است قبل از اینکه رئیس جمهوری صحبت های خود را شروع کند، هر کدام از وزرا در بازه زمانی مشخصی در رابطه با عملکرد خود صحبت کنند و در پایان رئیس جمهوری این صحبت ها را جمع بندی کند. البته این فضا هم باید ایجاد شود که اگر نقدی در این زمینه وجود دارد، آزادانه بیان شود. گزارش ها به هیچ وجه یک طرفه نباشد.

**دولت دوازدهم دستاوردی نداشته است
عبدالله ناصری تحلیلگر مسائل سیاسی، نیز طی گفت و گو با «ابتکار» در خصوص محورهای احتمالی گزارش صدروزه رئیس جمهوری اظهار کرد: نه تنها من انتظار من بلکه انتظار تمام جامعه این است که محور گزارش وی وعده های انتخاباتی باشد. این فرصتی است تا دولت در جهت اقناع افکار عمومی قدم بردارد. وی تاکید کرد: جامعه باید قانع شود. به هر حال رئیس جمهوری با کمک مردم رای قابل توجهی را توانست به دست بیاورد و این موضوع نباید بی پاسخ بماند. 

ناصری در ادامه افزود: جامعه بباید قانع شود. به هر حال رئیس جمهوری با کمک مردم رای قابل توجهی را توانست به دست بیاورد. در کنار وعده های انتخاباتی باید در زمینه سیاست داخلی باید مورد بررسی قرار گیرد. این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به مشکلاتی که دولت دوازدهم با آن رو به رو است، عنوان کرد: مسائل بین المللی ایران منجر به ایجاد شرایط دشواری شده است. با این اوصاف؛ می توان گفت که هنوز زود است که روحانی نقاط قوت و ضعفی داشته باشد و اتفاق بزرگی رخ نداده است که بتوان بر آن تاکید داشت. ناصری تاکید کرد: مساله مهم اینجا است که روحانی باید بر روی وعده های انتخاباتی تمرکز داشته باشد و باید برنامه خود را برای چهار سال آینده کشور بیان کند. البته گزارش ها هم باید در فضایی ارائه شوند که افکار عمومی اقناع شود و به صورت خطابه و کلی گویی نباشد.

*منبع: روزنامه ابتکار؛ 1396،8،23
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: