کد خبر: ۱۱۶۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - 30 October 2017
معاون رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق روز گذشته باوجود درگیری‌هایی که در نشست این پارلمان رخ داد، متن نامه مسعود بارزانی را که در آن کناره گیری خود را از ریاست اقلیم اعلام کرده، قرائت کرد.
 بانكداري ايراني - روزنامه ایران در گزارشی با اعلام استعفای رسمی بارزانی از ریاست اقلیم، نوشت: معاون رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق روز گذشته باوجود درگیری‌هایی که در نشست این پارلمان رخ داد، متن نامه مسعود بارزانی را که در آن کناره گیری خود را از ریاست اقلیم اعلام کرده، قرائت کرد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: حیات سیاسی چریک کرد در 73سالگی‌اش به تلخ‌ترین شکل ممکن خاتمه یافت. او که حدود 5 ماه پیش، سرمست از قدرت و به پشتوانه پیشمرگ‌هایش فریاد استقلال سر داد و سوم مهر ماه هم بی‌توجه به هشدارهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به قمار همه پرسی دست زد، نامه استعفای خود را تقدیم پارلمان اقلیم کردستان عراق کرد و دیروز یکشنبه جعفر ایمنیکی، معاون رئیس پارلمان کردستان به نمایندگی از او این نامه را در صحن پارلمان قرائت کرد. نامه‌ای که رسماً به دنیا اعلام کرد، بزرگترین بازنده قمارهمه پرسی کسی نیست جز مسعود بارزانی. 

او سال 2005 میلادی در اوج محبوبیت، پیروز انتخابات شد و بر کرسی ریاست اقلیم کردستان عراق تکیه زد و از آن سال تاکنون اگرچه رفته رفته از محبوبیتش کاسته شد. اما برگزاری همه پرسی استقلال یک انتحار سیاسی تمام عیار برای بارزانی بود و نه تنها بشدت از محبوبیت او در میان کردها کاست بلکه باعث شد، به‌عنوان چهره‌ای منفعت طلب، خودکامه و حتی به تعبیر برخی از جریان‌های کردی «خائن» نامش در اذهان کردها ماندگار شود. بارزانی در نهایت چاره‌ای جز تن دادن به خواسته عمومی مبنی بر استعفا نداشت و تصمیم گرفت خداحافظی تلخی با عالم سیاست بکند.

جلسه دیروز پارلمان اقلیم کردستان عراق که با دستور تقسیم اختیارات بارزانی به دیگر دستگاه‌ها و قرائت نامه استعفای وی تشکیل شده بود، جلسه‌ای پر تنش بود و بر خلاف اعلام‌های قبلی، به صورت غیرعلنی برگزار شد. یوسف محمد، رئیس پارلمان اقلیم علت غیرعلنی برگزار شدن این جلسه را نگرانی از درگیری‌های لفظی شدید اعلام کرد.

پیش‌بینی وی خیلی زود به تحقق پیوست و پس از آنکه رابون معروف، نماینده پارلمان اقلیم کردستان از حزب گوران (تغییر) در سخنان خود دست به انتقاد تند از سیاست‌های بارزانی زد، از سوی دیگر نمایندگان هدف حمله قرار گرفت. وی در این سخنان خواهان کنار رفتن سیاستمداران قدیمی شد و گفت: باید خون جدیدی تزریق شود و سیاستمداران جدید روی کار آیند. بارزانی باید به طور کامل از عرصه سیاسی کنار برود تا کردها را از مصائبی که بدان گرفتار کرده است، نجات دهد. آنچه رخ داده است فقط شکستی برای بارزانی یا حزبش نیست بلکه شکستی برای همه سیاستمداران کرد است. کردها تا زمانی که اوضاع در دست این سیاستمداران است روی خوش نخواهند دید. به گزارش ایرنا، در پی این سخنان و حمله نمایندگان حامی بارزانی نشست به تنش کشیده شد و نمایندگان به کتک کاری و درگیری و ناسزا پرداختند. در این درگیری‌ها برخی از نمایندگان پارلمان نیز به دست نمایندگان حزب دموکرات کردستان عراق بشدت مضروب شدند. برخی رسانه‌ها نیز گزارش داده‌اند که نمایندگان به‌دلیل اختلاف بر سر «توزیع اختیارات» اعضای پارلمان کردستان دچار اختلاف شدند. با بالا گرفتن درگیری‌ها نایب رئیس پارلمان به‌عنوان رئیس جلسه ناچار شد ابتدا نماندگان حزب گوران را از جلسه اخراج کرده و سپس نشست را برای یک ساعت به حالت تعلیق درآورد.

حزب دموکرات کردستان عراق در جلسه دیروز تلاش کرد، بیشتر اختیارات ریاست اقلیم را به نخست‌وزیر منتقل کند اما این موضوع با مخالفت‌های شدید روبه‌رو شد. بنا بر گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، رئیس فراکسیون دموکراتیک پارلمان منطقه کردستان عراق نیز پیشتر خواستار این مسأله شده بود که اختیارات رئیس منطقه کردستان به صورت موقت به دستگاه‌ها یعنی سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه منتقل شود. برخی رسانه‌ها نیز پیشتر اعلام کرده بودند، پارلمان قصد دارد در جلسه روز یکشنبه پیش‌نویس قانونی را ارائه کند که به موجب آن پست ریاست اقلیم کردستان لغو شود و نظام حکومتی اقلیم از ریاستی به پارلمانی تبدیل شود و اختیارات رئیس اقلیم بین قوه‌های مقننه، مجریه و قضائیه تقسیم ‌شود. برخی منابع کردی نیز گمانه زنی کرده بودند که پس از کناره‌گیری بارزانی از قدرت، احتمالاً اختیار صدور فرمان به رئیس پارلمان داده می‌شود.
در خلال تنفس یک ساعته پارلمان اقلیم، برخی منابع خبری مفاد نامه بارزانی را افشا کردند. رئیس منطقه کردستان عراق در این نامه‌ که به پارلمان منطقه کردستان نوشته است، اعلام کرد، ترجیح می‌دهد از منصب ریاست این منطقه کناره‌گیری کرده و این دوره دوباره تمدید نشود. بارزانی که این نامه را روزشنبه به جعفر ایمنکی، معاون پارلمان کردستان عراق ارسال کرده بود تا در جلسه‌ای روز یکشنبه قرائت شود، گفته است «از این به بعد یک پیشمرگه باقی خواهد ماند.»

** درخواست اتحادیه میهنی از العبادی برای آغاز گفت‌وگوی غیر مشروط
در حالی که تنش‌ها در پارلمان اقلیم ادامه داشت، خبر رسید معاون رئیس فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان از نخست‌وزیر عراق خواسته است تا هر چه سریع‌تر گام‌های عملی را برای آغاز گفت‌و‌گوی غیر مشروط و در چارچوب قانون اساسی اتخاذ کند. به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، بختیار شاویس، معاون رئیس فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان در سخنانی خاطرنشان کرد: اعتراف به اشتباه نخستین گام برای اصلاح آن است. اما اکنون زمان بازخواست و محاکمه نیست، چرا که همه ما در قایقی واحد هستیم و اگر این قایق غرق شود، همگی با هم غرق می‌شویم، بلکه الان زمان متحد ساختن اراده‌ها و جبهه و آشتی با مردممان بویژه ساکنان مناطق آسیب دیده طوز و کرکوک است. وی خاطرنشان کرد، در صورتی که اوضاع به سمت بن‌بست پیش برود ممکن است خطرات درگیری داخلی بروز پیدا کند که همگان در پایان کار از آن ضرر خواهند دید. وی از دولت عراق و نخست‌وزیر این کشور خواست گام‌های عملی را هرچه سریعتر برای آغاز گفت‌و‌گوی غیر مشروط پس از تعلیق همه‌پرسی کردستان اتخاذ کنند و مشکلات در چارچوب قانون اساسی و به دور از غرور حل و فصل شود.

*منبع: روزنامه ایران؛ 1396،8،8 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: