کد خبر: ۱۱۴۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - 09 October 2017
بیژن عالی‌پور : تعدادی از شرکت های داخلی و خارجی متقاضی سرمایه گذاری در مناطق نفت خیز جنوب و تامین منابع مالی طرح ها هستند که به زودی فهرست آنها برای تصمیم گیری در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار داده می شود.

بررسی‌ها حاکی از آن است که چنانچه ۶۶ مخزن موجود در مناطق نفت‌خیز جنوب وارد مدار شده و همه پروژه‌های افزایش بازیافت نیز اجرا شود، ضریب برداشت فعلی مناطق نفت‌خیز جنوب بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایسنا،  بر این اساس فعالیت‌های مناطق نفت خیز جنوب در این زمینه به دو بخش "میدان محور" و "عملیات محور" تفکیک می شود که فعالیت‌های میدان محور مربوط به توسعه ۴ میدان کرنج، پارسی، رگ سفید و شادگان بر اساس مدل جدید قراردادهای نفتی است و برای فعالیت‌های عملیات محور تعدادی از شرکت های داخلی و خارجی متقاضی سرمایه گذاری در مناطق نفت خیز جنوب و تامین منابع مالی طرح ها هستند.

نفت درجای شرکت ملی مناطق مناطق نفت‌خیز جنوب بالغ بر ۳۳۴ میلیارد بشکه برآورده شده که برای استحصال ۱۸۰ میلیارد بشکه از ۳۳۴ میلیارد بشکه تزریق گاز انجام شده است. ۱۸ مخزن از ۶۶ مخزن نفتی موجود در مناطق نفت‌خیز جنوب در نیمه دوم عمرشان قرار دارند که این ۶۶ مخزن فعال دارای ۲۳۰ میلیارد بشکه حجم نفت درجاست که ۶۷ درصد حجم نفت ایران را شامل می‌شود.  ۸۶ میلیارد بشکه از نفت درجای مناطق نفت‌خیز جنوب به نفت میدان‌های بنگستان تعلق دارد که از ضریب بازیافت پایینی برخوردار هستند و ازدیاد برداشت از آن‌ها نیازمند بکارگیری روش‌های دیگری است.

 ۵۰ میلیارد بشکه از نفت درجای مناطق نفت‌خیز جنوب از میدان‌های اهواز، منصوری و شادگان حاصل خواهد شد که به دلیل وجود آبده طبیعی، به این میدان‌ها آب تزریق می‌شود. با توجه به این‌که سنگ مخزن این میدان‌ها ماسه‌ای است، ضریب بازیافت آن‌ها بیش از ۵۵ درصد است که بیش از اجرای پروژه‌های EOR در دنیا است. بر اساس برآوردهای صورت گرفته چنانچه ۶۶ مخزن موجود وارد مدار شده و همه پروژه‌های افزایش بازیافت نیز اجرا شود ضریب برداشت فعلی مناطق نفت‌خیز جنوب بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

در این راستا، بیژن عالی‌پور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب درمورد فعالیت‌های این شرکت در زمینه توسعه و ازدیاد برداشت از میادین به ایسنا توضیح داد: فعالیت های مناطق نفت خیز جنوب در این زمینه به دو بخش "میدان محور" و "عملیات محور" تفکیک می شود؛ فعالیت های "میدان محور" مربوط به توسعه ۴ میدان کرنج، پارسی، رگ سفید و شادگان بر اساس مدل جدید قراردادهای نفتی است که در این راستا نخستین قرارداد توسعه میادین نفت خیز جنوب تا دی ماه امضا شده و به طور کلی  تکلیف دو میدان از ۴ میدان  تا پایان سال مشخص خواهد شد.

وی افزود: بخش دوم فعالیت های "عملیات محور" است که به  همین منظور  تعداد عملیات مورد نیاز (شامل حفاری چاههای جدید ، امور چاه محور و تاسیسات سطح الارضی) جهت افزایش تولید از ۱۱ مخزن از مخازن تحت سرپرستی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نهایی شد و از طریق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران به وزارت نفت ارسال شد که با ابلاغ این برنامه به مناطق نفت خیز جنوب و اجرای آن بسیاری از مشکلات و موانع تولید مرتفع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب  در این راستا تعدادی از شرکت های داخلی و خارجی متقاضی سرمایه گذاری در مناطق نفت خیز جنوب و تامین منابع مالی طرح ها هستند که به زودی فهرست آنها برای تصمیم گیری در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار داده می شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: