کد خبر: ۱۱۲۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - 12 September 2017
بانكداري ايراني -بسیاری پس از برجام این سوال برایشان مطرح است اگر تحریم های بانکی برداشته شده است، چرا ما هنوز ارتباطمان با بانکهای بزرگ بین المللی برقرار نیست و چرا بانکهای بزرگ تمایلی برای ورود به ایران ندارند و برخی نیز مطرح می کنند که نقل و انتقالات پولی برقرار نشده است
 بانكداري ايراني -این روزها بحث تحریم های بانکی داغ است و بسیاری پس از برجام این سوال برایشان مطرح است اگر تحریم های بانکی برداشته شده است، چرا ما هنوز ارتباطمان با بانکهای بزرگ بین المللی برقرار نیست و چرا بانکهای بزرگ تمایلی برای ورود به ایران ندارند و برخی نیز مطرح می کنند که نقل و انتقالات پولی برقرار نشده است و در نهایت برجام در زمینه برقراری تعاملات بانکی تاثیر نداشته است، اما برخی صاحبنظران در این زمینه مطرح می کنند که تحریم ها بین المللی بانکی پس از برجام برداشته شده است و اگر در حال حاضر مشکلی وجود دارد به دلیل عدم آمادگی بانکهای داخلی است.

به گزارش بانكداري ايراني ، یکی از نکاتی که مهم است کفایت سرمایه بانکهاست یک بانک بزرگ بین المللی وقتی می خواهد با یک بانک ایرانی معامله کند می پرسد کفایت سرمایه بانک چقدر است؟ نسبت کفایت سرمایه عبارت است از نسبت سرمایه بانک به دارایی های توأم با ریسک آن. بحث کفایت سرمایه طی سالهای گذشته دردنیا سه بازل را طی کرده است که در سال 2017 بانکهای بین المللی بازل سه را مبنا قرار داده اند که بر اساس آن باید حداقل کفایت سرمایه به نسبت دارایی ها 13 درصد باشد این در حالیست که در بازل دو حداقل کفایت سرمایه 8 درصد بوده است، بنابراین مادر بازل دو هنوز گیریم ولی در استانداردهای بین المللی بازل 3 را اعمال می کنند،فرض کنید یک بانک بزرگ" HSBC" بخواهد با بانک ما کارکند؛ می پرسد ، کفایت سرمایه ات چقدر است؟ بانک ایرانی می گوید 3 درصد انها می گویند ما نمی توانیم با شما کار کنیم و سوئیفت برای آن بانک از سوی بانک بزرگ بین المللی باز نمی شود . این اشکال اساسی است . 

بنابراین اگر برخی انتقادمی کنند سوئیفت بانکهای بزرگ برای بانکهای ایرانی باز نشده است به این دلیل نیست که تحریم ها رفع نشده است به این دلیل است که بانکهای ما استانداردهای بین المللی را ندارند و شفاف نبودن گزارش های سیستم بانکی و عدم کفایت سرمایه طبق استانداردها از دلایل آن است .


بانکی که 7-8 سال عادت کرده با کفایت سرمایه دو درصد کار کند الان باید طبق بازل 3 حداقل کفایت سرمایه اش 13 درصد باشد و برای رسیدن به این درصد تحول بانکی بزرگی باید ایجاد کند باید تمام دارایی هایش را بفروشد دیگر بانک نمی تواند بنگاه داری کند درتمام دنیا بنگاه داری را منع کرده اند اما در کشور ما بانک ها با بنگاه داری رفته اند در پروژه نفت ، جاده سازی ، مسکن شرکت کرده اند، همه خودشان را بردند در بنگاهداری و خودشان را الوده کرده اند و حالا نمی توانند آن استانداردها را رعایت کنند بانکهای ایران باید اینها را از بیلانشان دربیاورند و به طور شفاف فقط بانکداری کنند.

اگر برخی انتقادمی کنند سوئیفت بانکهای بزرگ برای بانکهای ایرانی باز نشده است به این دلیل نیست که تحریم ها رفع نشده است به این دلیل است که بانکهای ما استاندادهای بین المللی را ندارند و شفاف نبودن گزارش های سیستم بانکی و عدم کفایت سرمایه طبق استانداردها از دلایل آن است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: