کد خبر: ۱۱۱۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - 05 September 2017
بانكداري ايراني -دستورالعمل تعیین نرخ سود بانکی از 11 شهریور در کشور اجرایی شد و بانکها و موسسات مالی و اعتباری مجاز هستند تا حداکثر 15 سود به سپرده های مردم پرداخت کنند . اما در این بین رقبای بانکها همچنان نرخ سود 18 تا 25 درصد را پرداخت می کنند .
 بانكداري ايراني -دستورالعمل تعیین نرخ سود بانکی از 11 شهریور در کشور اجرایی شد و بانکها و موسسات مالی و اعتباری  مجاز هستند تا حداکثر 15 سود به سپرده های مردم پرداخت کنند . اما در این بین رقبای بانکها همچنان نرخ سود 18 تا 25 درصد را پرداخت می کنند و در برخی مواقع سود  تا 52درصد را نیزبرای مشتریان خود محاسبه کرده اند اما دستورالعملی برای آنها تعیین نشده است . رقبای چهارگانه  بانکها عبارتند از  خودروسازها، بیمه گرها ، صندوقهای سرمایه گذاری و اوراق اسناد خزانه هستند.

به گزارش بانكداري ايراني ، بازار پول با رقبای زیادی روبروست . بازار های غیر مولد مانند سکه و ارز و طلا و خودرو و از این دست بازارها همواره می توانند میزانی از نقدینگی را به سمت خود جلب کنند اما به دلیل ریسک بالای این بازارها بعضا ورود به این بازارها اسان  نبوده و نمی تواند حجم بزرگی از نقدینگی را جذب کنند .  در مقابل  رقبای وجود دارند که می توانند بخش بزرگی از نقدینگی را جذب کنند. این رقبا که صنعت خودرو سازی، بیمه و همچنین صندوق های سرمایه گذاری مشترک  که البته در سالهای اخیر در اختیار بانکها بودند و نهایتا اوراق اسناد خزانه اسلامی هستند ، به دلیل بستر قانونی که دارند می توانند نقدینگی هنگفتی را جذب کنند و رقیب جدی برای هر نهاد مالی باشند. 

خودروسازها برای اینکه تامین مالی کنند اقدام به پیش فروش خودروها کرده و به پول های سپرده گذاری شده برای خرید خودرو  بین 18 تا 25 درصد سود پرداخت می کنند  که بسته به شرکت های  خودروسازی این رقم متفاوت است .

 در همین رئیس کل بانک مرکزی گفته است که  روشی که خودروسازان انجام می‌دادند منطبق با عملیات بانکی بود اما آنها مجوز نداشتند که عملیات بانکی انجام دهند. خودروسازان مکلف شدند خود را با بانک مرکزی هماهنگ کنند و از این پس یک خودروساز نمی‌تواند به بهانه پیش‌فروش از مردم پول بگیرد و سود بالا پرداخت کند. قرار شد این کار منضبط ‌تر شود و آیین نامه‌ای برای خودروسازان تهیه شود که نظارت آن بر عهده بانک مرکزی است.

دیگر بازار رقیب ، در صنعت بیمه مستقر است که  با بیمه های سرمای گذاری بیش از 18 درصد سود پرداخت می کنند و این مساله می تواند به عنوان رقیب بزرگی جایگزین بانک ها شوند هرچند تا کنون نتوانستند بخش بزرگی از  نقدینگی را جذب کنند اما د ر بلند مدت می توانند کارهای بزرگی انجام دهند .

صندوق های سرمایه گذاری مشترک نیز رقیبی برای سپرده گذاری ها هستند البته به دلیل اینکه خود بانکها بعضا موسس این صندوق ها هستند تا الان جدی گرفته نشدند . ولی این صندوقها نیز به دلیل پرداخت سود بالای 22 درصدی برای سرمایه گذاران جالب توجه است . 

و نهایتا  آن چه  این روزها گوی سبقت را از بازار سرمایه ، بانکها  ، صنعت خودرو سازی و بیمه و صندوقهای سرمایه گذاری مشترک ربوده اسناد خزانه اسلامی یا «اخزا» و «سخاب »  هستند که  دولت برای تسویه با طلبکاران از خود طراحی کرده است این اوراق به دلیل ماهیت سررسیدی خود دارای سودهای متغیری هستند به عنوان نمونه اسناد خزانی بانکی یا «سخاب» در برخی مواقعه تا سود 52 درصدی را نیز تجربه کرده اند بنابراین در حال حاضر این ارواق که با چالش های جدی را بین بازار سرمایه ، بانک و بانک مرکزی بوجود آورده در بازارهای خارج از بازارهای رسمی دادوستد می شود . 
 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: