کد خبر: ۱۱۰۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - 26 August 2017
«من در خصوص آن فکر می‌کنم‌، نمایندگان مجلس و مشخصا اعضای فراکسیون امید برخلاف برخی انتقادات که نسبت به آن مطرح است‌، توانستند تا حدودی موفق عمل و در مجموع نقش موثر خود را ایفا کنند. البته همیشه نسبت به تصمیمات جمعی، آن هم در جایی مانند مجلس که افکار متفاوتی وجود دارد‌، ممکن است انتقاداتی مطرح باشد که البته این انتقادات نمی تواند به اصل ماجرا ضربه‌ای بزند.»
 روزنامه روزان در گفت وگو با غلامرضا ظریفیان عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ ها نوشت: «من در خصوص آن فکر می‌کنم‌، نمایندگان مجلس و مشخصا اعضای فراکسیون امید برخلاف برخی انتقادات که نسبت به آن مطرح است‌، توانستند تا حدودی موفق عمل و در مجموع نقش موثر خود را ایفا کنند. البته همیشه نسبت به تصمیمات جمعی، آن هم در جایی مانند مجلس که افکار متفاوتی وجود دارد‌، ممکن است انتقاداتی مطرح باشد که البته این انتقادات نمی تواند به اصل ماجرا ضربه‌ای بزند.»

در ادامه این گفت وگو می خوانیم:
**نظر شما در مورد عملکرد کلی فراکسیون امید در جریان رای اعتماد به وزرای پیشنهادی مجلس چیست و این عملکرد را چطور ارزیابی می‌کنید؟
جلسات رای اعتماد با تمام حواشی و جنجالی ‌هایی که بعد از آن از سوی برخی صاحب نظران و کارشناسان مطرح شد به پایان رسید که من در خصوص آن فکر می‌کنم‌، نمایندگان مجلس و مشخصا اعضای فراکسیون امید برخلاف برخی انتقادات که نسبت به آن مطرح است‌، توانستند تا حدودی موفق عمل کنند.

در مجموع نقش موثر خود را ایفا کنند. البته همیشه نسبت به تصمیمات جمعی، آن هم در جایی مانند مجلس که افکار متفاوتی وجود دارد، ممکن است انتقاداتی مطرح باشد که البته این انتقادات نمی‌تواند به اصل ماجرا ضربه‌ای بزند. در کل من فکر می‌ کنم که فراکسیون امید از مدافعان کلیات کابینه به ‌حساب می‌آمدند و مشخص بود که تصمیم دارند به اکثریت وزرای پیشنهادی رأی اعتماد دهند و در عمل هم این اتفاق رخ داد. 

** نظر شما درباره انتقاداتی که از فراکسیون امید در قبال عدم رای آوری آقای بیطرف مطرح می‌شود، چیست؟ شما چقدر اصلاح‌ طلبان مجلس را در این مسئله مقصر می‌دانید؟
همان طور که گفتم موضوعات صحن علنی و اتفاقات دخیل آن را نمی‌توان در یک جمله و منحصر به یک عامل یا مسئله تعریف و تفسیر و تحلیل کرد. در واقع این مسئله را باید از زوایای مختلف دید. در واقع نوع صف ‌آرایی در مجلس که سبب این خروجی شد، بخشی از افراد اصول ‌گرا متمایل به جبهه پایداری و قسمت وسیع‌تری را که بر ریاست مجلس تکیه‌ دارند و دارای مناسبات خاص خود هستند شامل می‌شود. اعتدالیون و اصلاح‌ طلبان هم ترکیب دیگر مجلس به ‌حساب می ‌آیند که طبیعتاً اگر بخشی از این گروه ‌ها که مورداشاره قرار گرفت در مسائل خاصی باهم ائتلاف کنند، می‌توانند آن را محقق سازند. رأی آقایان بیطرف و حتی حجتی که یکی از قوی ‌ترین افراد کابینه یازدهم بود و درگذشته هم توانایی خود را به اثبات رساند، مرهون وحدت نظر فراکسیون امید است. ولی به نظر می‌رسد که ائتلاف دیگری به جمع‌بندی رسیده بود و در این رابطه درصدد ابلاغ پیامی‌به جامعه بود که در واکنش به دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری است، البته پیام خوبی هم نبود زیرا گاهی اوقات نگاه‌های جناحی موجب می‌شود جامعه را از یک توانمندی ملی محروم کنیم. 

** شما ریشه مشکلات این چنینی مثل عدم تعهد در تصمیمات فراکسیونی را در چه می‌دانید ؟
این را نه من که بسیاری از صاحب نظران گفته‌اند. در واقع از نظر من مشکلاتی که در مجلس، ما شاهد آن هستیم بیشتر و عموما ریشه‌هایی در خارج از مجلس شورای اسلامی‌دارد. من در این خصوص معتقد هستم که در ایران ما فاقد یک نظام حزبی هستیم و مباحثی که طرح می‌شود در فضای یک نظام حزبی قابل‌ طرح است. وقتی بحث فراکسیون را پیش می‌کشیم در واقع با یک طیف از مجموعه افرادی رو به‌ رو هستیم که تلاش می‌شود از درون آن صدای واحدی بیرون ‌آید ولی حتی در دیگر فراکسیون‌ ها هم چون شکل حزبی ندارد، نگاه فردی گاهی اوقات در کنار نگاه جمعی قرار می‌گیرد. 

*منبع: روزنامه روزان، 1396.6.4
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: