کد خبر: ۱۰۸۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۲ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - 26 July 2017
اگر برخی اشخاص در یک حوزه کارنامه خوبی برجای نگذاشته‌اند و موفق نبوده‌اند، جابه‌جایی آنها مشکلی را حل نخواهد کرد.
 روزنامه آرمان در گفت وگو با داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره کابینه دوازدهم نوشت: اگر برخی اشخاص در یک حوزه کارنامه خوبی برجای نگذاشته‌اند و موفق نبوده‌اند، جابه‌جایی آنها مشکلی را حل نخواهد کرد.

در ادامه در گزیده ای از این گفت وگو می خوانیم: حسن روحانی برای چینش کابینه جدید با مشکلات متعددی روبه‌روست. یکی از این مشکلات، سهم‌خواهانی هستند که در دولت یازدهم نیز در کابینه حضور داشتند و عملکرد مناسبی از خود بر جای نگذاشته‌اند اما اکنون به دنبال جابه‌جایی در کابینه هستند تا به این وسیله، حیات سیاسی خود را حفظ کنند. بدون شک این موضوع می‌تواند به کارآمدی دولت دوازدهم ضربه وارد کند. داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب برای بررسی این موضوع با «آرمان» گفت‌وگو کرده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

**دولت در صدد معرفی کابینه جدید است. برخی خبرها حاکی از تلاش وزرایی است که عملکرد مناسبی نداشته‌اند اما اکنون درصدد این هستند که در کابینه جدید نیز حضور یابند تا با اخذ مسئولیت جدید، در دولت دوازدهم نیز ابقا شوند. آیا این موضوع در تقابل با نظر مطالبه‌گران و حامیان آقای روحانی نیست؟ 

در ابتدا نیازمند یک ارزیابی مناسب از طرف شخص رئیس جمهور و نزدیکان او از عملکرد اعضای کابینه یازدهم و همچنین مدیران ارشد دولت هستیم. این ارزیابی از نظر من باید بر مبنای دو معیار باشد. نخست، عملکرد افراد است که تاچه اندازه در راستای برنامه‌های دولت موفق بوده‌اند و کارنامه قابل قبولی از خود بر جای گذاشته‌اند. دومین معیار نیز پایبندی این افراد به شعارها و اهداف آقای روحانی است. 

در معیار دوم باید یکایک اعضای کابینه مورد سنجش قرار بگیرند که تاچه اندازه توانسته‌اند در مقابل تخریب‌ها از دولت دفاع کنند و همچنین تا چه میزان به گفتمان آقای روحانی باور داشته‌اند و برای آن هزینه داده‌اند. به هرحال شعارها، اندیشه و اهداف آقای روحانی مورد تایید اکثریت مردم بوده است و تحقق این اندیشه‌ها، مطالبه ملت است. 

یقینا افرادی قادرند در راستا تحقق این شعارها عمل کنند که به آن اعتقاد داشته باشند. در این چارچوب نیازمند ارزیابی دقیق و جدی هستیم که البته به نظر من آقای روحانی و اطرافیان او آمار و اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کرده‌اند و می‌توانند تصمیم‌گیری کنند که کدام افراد کنار گذاشته شوند.

تا جایی که من اطلاع دارم در روزها و هفته‌های گذشته، شخص آقای روحانی سرگرم این ارزیابی بوده و هست. باید منتظر ماند و دید که نتیجه این ارزیابی‌ها چیست. روشن است که اگر رئیس جمهور به این نتیجه برسد که یکی از همکاران کابینه موفق نبوده و یا تعهدی به شعارهای دولت نداشته است، بنا به نوع نگاهی که دارد، در این مورد صلاح کابینه دوازدهم را در نظر می‌گیرد و بحث جابه‌جایی مطرح نخواهد بود. 

**باتوجه به اینکه آمارها و مطالبات مردم نشان می‌دهد که عملکرد برخی وزرا قابل قبول نبوده است، آیا جابه‌جایی افراد در کابینه، به منزله تغییر چهره کابینه خواهد بود؟
می‌توان چنین استنباط کرد که افرادی که در کابینه دولت هستند، در مجموع افراد توانمندی هستند و عملکرد دولت یازدهم قابل دفاع است. آقای روحانی با همین کابینه بود که مورد اقبال مردم قرار گرفت، البته انتظار تغییر و تحول در حوزه‌هایی که عملکرد درخشانی شاهد نبودیم قطعا وجود دارد. اگر برخی اشخاص در یک حوزه کارنامه خوبی برجای نگذاشته‌اند و طبق معیارهایی که به آن اشاره کردم موفق نبوده‌اند، جابه‌جایی آنها مشکلی را حل نخواهد کرد. در هر حوزه‌ای هم که قرار بگیرند موفق نخواهند بود و بهتر این است که تغییرها به صورت جابه‌جایی نباشد تا آنها جای خود را به افراد توانمندتر بدهند. 

باتوجه به عملکرد این افراد می‌توان پیش‌بینی کرد که اگر مسئولیت دیگری در کابینه بگیرند نیز عملکرد خوبی از خود به نمایش نخواهند گذاشت و بنابراین به نظر می‌رسد که آقای روحانی باید با تغییر افراد، چهره کابینه را تغییر دهد و جابه‌جایی مسئولیت‌ها، راهبرد درستی نیست. کابینه نیازمند افراد تازه‌نفس و جدیدتر است تا به معیارهایی که به آن اشاره شد، نزدیکی و قرابت بیشتری داشته باشند.

**بسیاری معتقدند که مهم‌ترین چالش پیش‌روی دولت دوازدهم مربوط به مسائل اقتصادی است. حل این موضوع نیز در گرو همکاری همه دستگاه‌های کشور است تا گام‌های محکمی برای مبارزه با معضلات اقتصادی برداشته شود. آیا تغییر چهره کابینه می‌تواند نخستین گام برای این موضوع باشد؟
در اینکه مسائل اقتصادی دارای اهمیت بسیار بالایی هستند، شکی نیست اما توجه به مسائل اقتصادی، دو معیار و فاکتور مهم دارد. معیار نخست، استفاده از مدیران توانمند، دارای برنامه و آشنا به معضلات کشور است که توانایی لازم برای حل و فصل این معضلات را داشته باشند.

فاکتور دوم اما یک فاکتور غیر اقتصادی است. بخشی از راه حل موضوع اقتصاد در گرو همکاری‌های ما با کشورهای دیگر است. با برجام گشایشی در عرصه سیاست خارجی ایجاد شده که می‌تواند تاثیرهای بسیار مهمی در فضای اقتصادی کشور داشته باشد؛ همان‌طور که در دو سال اخیر نیز شاهد اتفاقات مثبتی در این زمینه بوده‌ایم. اگر قرار بر موفقیت در حوزه اقتصاد است و توسعه اقتصادی کشور سرعت بیشتری گرفته و تداوم یابد، نیازمند گره‌گشایی در عرصه سیاست خارجی هستیم که از این طریق بتوانیم با دست بازتری به مقابله با معضلات اقتصادی برویم. 

در این زمینه باید مراقب بود که دشمنان خللی در روند مثبت کشور ایجاد نکنند. مهم‌تر از این باید مراقب «گل‌ به خودی‌ها» از سمت داخلی‌ها باشیم. باتوجه به اقدامات دشمن، عده‌ای در درون کشور هستند که به نام دلسوزی برای کشور و با ندانم کاری در مسیری قرار می‌گیرند که دشمنان انتظار دارند. 

*منبع: روزنامه آرمان، 1396.5.4
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: