کد خبر: ۱۰۷۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۲ - ۲۶ تير ۱۳۹۶ - 17 July 2017
طی چهار سال گذشته و در میان مطالبات و گلایه‌هایی که اصلاح‌طلبان نسبت به دولت روحانی داشتند، یک موضوع بیش از هر چیزی از زبان مهم‌ترین حامیان حسن روحانی شنیده شد؛ «رییس‌جمهور باید کابینه‌ای همگام با خودش داشته باشد».
 روزنامه اعتماد در گفت و گو با ژاله فرامرزیان از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در خصوص دیدار اعضای این کمیته با حسن روحانی در گزارشی نوشت: طی چهار سال گذشته و در میان مطالبات و گلایه‌هایی که اصلاح‌طلبان نسبت به دولت روحانی داشتند، یک موضوع بیش از هر چیزی از زبان مهم‌ترین حامیان حسن روحانی شنیده شد؛ «رییس‌جمهور باید کابینه‌ای همگام با خودش داشته باشد».

در ادامه این گزارش می خوانیم: اکنون در آستانه تشکیل کابینه جدید روحانی همین مساله مهم‌ترین محور گفت‌وگوی کمیته تعامل شورای عالی اصلاح‌طلبان با حسن روحانی بوده است. به نظر می‌رسد پس از چهار سال اصلاح‌طلبان همچنان دغدغه سابق خود را دارند، دغدغه‌ای که شاید در نظر اول کلی و ساده به نظر برسد اما در بطن خود نکات بسیاری را جای داده است. 

در همه این سال‌هایی که حسن روحانی با مشکلات میراثی که از دولت قبل به ارث برده بود دست و پنجه نرم می‌کرد، همواره خودش بود که بار بسیاری از مسائل را به دوش می‌کشید. این موضوع حتی در کارزار انتخابات اخیر هم هویدا شد تا جایی که پس از 29 اردیبهشت حسن روحانی به زبان آمد و این مساله را در یکی از سخنرانی‌هایش به صورت علنی مطرح کرد و از کسانی صحبت به میان آورد که پاشنه‌های گیوه‌های‌شان را ور نکشیده بودند! در واقع راز سخنرانی‌های آتشین حسن روحانی که برخی را آشفته می‌کند، همین است. چه در چهار سال گذشته و چه در روزهای پیش از انتخابات او مجبور بود کمبودهای موجود در کابینه‌اش را جبران کند و چنین شرایطی سبب شد تا حسن روحانی همواره چند قدم از اعضای کابینه‌اش جلوتر باشد، جایی که آنها سکوت می‌کنند لب به سخن بگشاید. 

معمول است که وزرای کابینه سینه‌شان را در مقابل حملات به دولت و رییس‌جمهور سپر می‌کنند اما چهار سال گذشته این حسن روحانی بود که سپر بلای وزرایش بود. اکنون همین مساله مهم‌ترین محور مطالباتی است که اصلاح‌طلبان در دیدار با حسن روحانی مطرح کرده‌اند. 

ژاله فرامرزیان از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با «اعتماد» جزییاتی از دیدار روز شنبه اعضای کمیته تعامل این شورا با حسن روحانی را روشن کرد. به گفته او اصلاح‌طلبان در این دیدار چهار سرفصل مهم را با رییس جمهور در میان گذشته‌اند و به‌عنوان مطالبات جریان اصلاح‌طلب بیان کرده‌اند.

**وجود کابینه همراه
ژاله فرامرزیان نخستین مساله مطرح شده از سوی آنها را ضرورت وجود کابینه همراه بیان می‌کند و می‌گوید: ضروری است که اعضای دولت همراهی بیشتری با رئیس‌جمهور داشته باشند و این احساس در مردم ایجاد شود که هیات دولت در هماهنگی کامل با رییس‌جمهور است.
او در ادامه مساله را کمی مصداقی‌تر بیان می‌کند و می‌گوید: در واقع لزوم پاسخگویی وزرا به شبهاتی که منتقدان و مخالفان مطرح می‌کنند ضروری است و به طور مشخص این گونه باشد که وقتی اتفاقی رخ می‌دهد یا شبهه‌ای ایجاد می‌شود وزرا در حوزه‌های مربوطه‌شان ورود پیدا کنند و آنها پاسخگوی برخی از انتقادها و شبهات باشند. این حرف به خوبی پرده از مهم‌ترین دغدغه اصلاح‌طلبان درمورد دولت آینده برمی‌دارد. اصلاح‌طلبان توقع کابینه‌ای را دارند که تمام‌قد پشت رئیس‌جمهور بایستند و در واقع باری از دوش او بردارند نه اینکه بار مسوولیت روحانی را در چهار سال آینده سنگین‌تر کنند.

**تعامل با مجلس
بسیاری از نمایندگان مجلس معتقدند دولت حسن روحانی کمتر از آنچه که توقع می‌رود تلاش می‌کند با مجلس وارد تعامل شود. این مساله بی‌شک برای نمایندگان اصلاح‌طلب که حامی او نیز هستند پررنگ‌تر به نظر می‌رسد. شاید از همین رو بود که محمدرضا عارف در نشستی که روز پنجشنبه با اعضای شورای اصلاح‌طلبان سراسر کشور داشت از این مساله گلایه کرد، مساله‌ای که حتی برخی نزدیکان دولت آن را سهم‌خواهی قلمداد کردند و واکنش‌های زیادی را برانگیخت. فرامرزیان اما می‌گوید یکی از مطالبات اصلاح‌طلبان از رییس‌جمهور همین است و به ضرورت تعامل دولت با نمایندگان مجلس و به ویژه فراکسیون امید اشاره می‌کند و می‌گوید: مجموعه شعارهای آقای روحانی در طول انتخابات جنس اصلاح‌طلبانه داشت که مورد حمایت تمام‌قد نمایندگان فراکسیون امید نیز قرار گرفت. او در ادامه می‌گوید: اگر قرار باشد این وعده‌ها محقق شود باید یک تعامل دو سویه میان فراکسیون امید و دولت برقرار شود. فرامرزیان این موضوع را در راستای دفاع مشترک دولت و مجلس از برنامه‌های دولت می‌داند.

**ضرورت ادامه جلسات با اعضای کابینه
به نظر می‌رسد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تنها به جلسه‌ای که با روحانی داشته رضایت نمی‌دهد و برنامه‌ای طولانی‌تر را در نظر دارد. فرامرزیان یکی دیگر از مسائل مطرح شده در دیدار با رییس‌جمهور را ضرورت برگزاری جلسات کمیته تعامل با اعضای موثر دولت عنوان کرد و گفت: اصلاح‌طلبان به عنوان مهم‌ترین حامی روحانی و دولت او می‌توانند مستمر در دیدار با شخص ایشان و اعضای موثر کابینه هم مشکلات جامعه را به گوش اعضای هیات دولت برسانند و هم بازتاب عملکرد دولت را. 

به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان می‌خواهند به گونه‌ای نقش حلقه وصل میان روحانی و پایگاه مورد حمایتش را بازی کنند. این در شرایطی است که دولت حسن روحانی در چهار سال گذشته از این مساله رنج برده و در این حوزه ضعف‌هایی داشته است و حالا اصلاح‌طلبان می‌خواهند این ضعف را پوشش دهند.

**موضوع جوانان و زنان
ضرورت استفاده از زنان و جوانان در کابینه آینده حسن روحانی بیش از هر چیز بیان شده اما اصلاح‌طلبان پا را فراتر گذاشته و از جوان شدن مدیریت کشور سخن گفته‌اند. فرامرزیان در این مورد گفت: مطالبه دیگر ما از آقای روحانی ایجاد ظرفیت‌هایی برای استفاده از زنان و جوانان در مدیریت آینده کشور است. به گفته او تنها با استفاده از چند وزیر زن یا جوان در سطح هیات دولت یا مدیران بلند مرتبه این مساله حل نمی‌شود و اضافه می‌کند: 

ما معتقدیم دولت آقای روحانی موقعیت مناسبی دارد تا ظرفیتی را ایجاد کند که زنان و جوانان بتوانند سهم بیشتری در مدیریت‌های کلان کشور داشته باشند و دولت ایشان باید چنین ظرفیتی را ایجاد کند تا بتوانیم چنین نیروهایی را برای آینده مدیریتی کشور تربیت کنیم. او در ادامه می‌گوید: 

میانگین سنی مدیریت کشور از میانسالی عبور کرده و این می‌تواند یک زنگ خطر باشد. فرامرزیان ادامه می‌دهد: باید برای آینده کشور مدیر تربیت کرد و دولت آقای روحانی فرصت مناسبی است تا مکانیزم درستی در این مسیر اتخاذ شود. او همچنین درمورد ضرورت استفاده از زنان نیز گفت: 50 درصد جامعه ایران را زنان تشکیل می‌دهند و این در حالی است که این بخش از جامعه هیچ نگاهی را که آنها را نمایندگی کند در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ندارد و چنین موضوعی سبب می‌شود زنان نسبت به تصمیمات و سیاست‌های مهم کشور احساس تعلق نداشته باشند. فرامرزیان در ادامه اضافه کرد: نباید اجازه دهیم چنین حسی بر زنان کشور القا شود و باید با اتخاذ سیاست‌های درست در این حوزه زنان را در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌های مهم شریک کنیم.

**سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از رییس‌جمهور، توسعه کشور است
در چند روز گذشته بحث سهم خواهی اصلاح‌طلبان از کابینه حسن روحانی جنجال‌های زیادی را به پا کرد. البته در همه جای جهان این یک اتفاق طبیعی است که متحدان و حامیان فرد پیروز انتخابات از کابینه آینده سهم‌خواهی کنند و یک روال معمول است. 

از ژاله فرامرزیان پرسیدیم آیا شخصی را برای وزارتخانه‌ای خاص به حسن روحانی پیشنهاد داده‌اند و او در پاسخ گفت: نه، ما هیچ پیشنهاد مصداقی به رییس‌جمهور ندادیم و تنها مطالبات کلی خود را در چند سر فصل بیان کردیم. 

او در ادامه از برخی چهره‌های نزدیک به دولت گلایه کرد و گفت: متاسفانه در پی صحبت‌های روز پنجشنبه آقای عارف برخی فرصت را برای تخریب چهره‌های اصلاح‌طلب غنیمت شمردند و صحبت‌هایی را در این مورد بیان کردند اما واقعیت این است که دیدار روز شنبه ما با رئیس‌جمهور به هیچ عنوان سهم‌خواهانه نبود.

او در ادامه گفت: سهم اصلاح‌طلبان از دولت، توسعه و پیشرفت کشور و تحقق برنامه‌های آقای روحانی است. فرامرزیان در پایان گفت: ما هیچ نامی را برای وزارتخانه‌ای به رییس‌جمهور پیشنهاد ندادیم، اما آنچه مشخص است، کارگزاران دولت باید نسبت روشنی با رای‌دهندگان به آقای روحانی و همچنین وعده‌های ایشان در طول انتخابات داشته باشند تا تحقق این وعده‌ها عملی شود.

*منبع: روزنامه شرق؛ 1396،4،26 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: