کد خبر: ۱۰۷۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۶ - ۱۹ تير ۱۳۹۶ - 10 July 2017
وقتی که اعضای کابینه با رئیس جمهور هماهنگ نباشند این مشکلات به وجود می‌آید و می‌بینید که رئیس جمهور بایستی سپر بلای کابینه اش باشد یعنی اینکه ایشان حتی از حقوق خودشان نیز نمی‌توانند دفاع کنند.
 روزنامه آفتاب یزد درباره چیدمان ساختار دولت به گفت وگو با حجت الاسلام رسول منتجب نیا پرداخت و نوشت: وقتی که اعضای کابینه با رئیس جمهور هماهنگ نباشند این مشکلات به وجود می‌آید و می‌بینید که رئیس جمهور بایستی سپر بلای کابینه اش باشد یعنی اینکه ایشان حتی از حقوق خودشان نیز نمی‌توانند دفاع کنند.

در گزیده ای از این مطلب می خوانیم:
** خیلی ‌ها‌ انتظار داشتند پس از پایان مبارزات سیاسی همه چیز به خیر و خوشی تمام شود اما گویا پس از انتخابات انتقادات تند و تیزتر شد. چرا هجمه رقبای دولت روحانی روز به روز شدیدتر می‌شود؟ ریشه این نوع رفتار رقیب را چه عواملی می‌دانید؟ آیا استانداران و فرمانداران تحت تاثیر این فشارها قرار نمی‌گیرند؟ و اینکه دولت روحانی در مقام مقابله با این هجمه‌ها‌ چه تدابیری باید اتخاذ نماید؟

اینکه هجمه ‌ها به دولت آقای روحانی و شخص ایشان روز به روز بیشتر می‌شود جای تردیدی ندارد و این یک واقعیت است؛ منتها علت این حمله‌ ها‌ و هجمه ‌ها آن نیست که دولت ایشان یک دولت اصلاح ‌طلب یا یک دولت ائتلافی یا امثال ذالک باشد که باید زیر مجموعه ‌ها‌ تعویض شوند یا اینکه اشخاصی بیایند و اشخاصی بروند تا مسئله حل شود. علت هجمه‌ ها‌ آن است که آقای دکتر روحانی دربست در اختیار جناح اصولگرا مخصوصا تندروها و افراطیون نیست و تفکرات آنها را رد می‌کند و تفکر اعتدالی دارد که به اصلاح‌ طلب ‌ها نزدیک تر است.

این هجمه ‌ها‌ هدفش آن است که آقای دکتر روحانی موفق در کارها نباشد. در انتخابات تلاش کردند رای نیاورد یا اینکه رای کمی بیاورد ولی ناموفق ماندند و شکست خوردند حالا هدفشان این است که دولت ایشان دولت ضعیف و نا کارآمد باشد و آنها بتوانند به هدف خودشان برسند.

این کابینه می ‌بایست همراه، منسجم و پرقدرت باشد و کاملا هماهنگ با آقای دکتر روحانی عمل کند. 

درون بدنه دولت از افراد هماهنگ و همسو با آقای دکتر روحانی انتخاب نشده بود و طبیعی است که زیرمجموعه‌ای مانند استانداران، فرمانداران و حتی بخشداران مناسب نباشند در نتیجه در زمان انتخابات این مسئله خودش را نشان می‌دهد و آنها احساس می‌کنند که رئیس جمهورشان رای نمی‌آورد و برای آینده خودشان دست و پا می‌زنند 

** آیا افراد قدرتمند مدنظر شما باید از حزب خاصی باشند؟ آیا باید اصلاح‌طلب یا اصول‌گرا و یا متشکل از ائتلاف باشند؟
من متوجه ائتلاف و دولت ائتلافی نمی‌شوم؛ این حرف اشتباهی است که رئیس جمهور دولتی را از موافقین و مخالفین تشکیل بدهد. من نظرم این نیست که همه کابینه از حزب خاصی باشند این مهم است که تک تک افراد کابینه هم فکر، هم نظر، همراه و همسو با رئیس جمهور باشند.

حال اگر اصلاح‌ طلب باشند که اصلاح ‌طلبان همه همفکر رئیس جمهور هستند و اگر اصولگرا هستند به این شرط که در همه مواقع با رئیس جمهور هماهنگ باشند نباید کسی باشد که دل در گرو اصولگرایی داشته ولی در کابینه دکتر روحانی باشد و این بسیار غلط و ناصواب است. تکرار این اشتباه باعث می‌شود در بعضی از زمینه‌ ها‌ دولت موفق نباشد و دولت ناکارآمدی نشان دهد.

** روال سایر کشورها در این خصوص چگونه است؟
ببینید الان آقای ترامپ با وجود اینکه با اختلاف بسیار کمی از رقیب خودش موفق شد، مخالفانش را وزیر نمی‌کند. به کار گرفتن ظرفیتهای رقبا به غیر از وزارت دادن به رقباست. استفاده از نظرات کارشناسی رقبا و نظرات مشورتی اصل اساسی است. اما مجریان و تصمیم گیران نهایتا با هماهنگی ترامپ کار را پیش می‌برند.

*منبع: روزنامه آفتاب یزد، 1396.4.19
برچسب ها: حسن روحانی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: