کد خبر: ۱۰۴۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - 12 June 2017
معدن بعد از ادغام با وزارت صنعت عملکرد بهتری داشته و به شخصه مخالف جداسازی بخش معدن از صنعت هستم.
سرقینی گفت: معدن بعد از ادغام با وزارت صنعت عملکرد بهتری داشته و به شخصه مخالف جداسازی بخش معدن از صنعت هستم.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان جعفر سرقینی معاون معدن و امور معادن وزارت صنعت معدن و تجارت در نشست خبری، اظهار داشت: نخستین هدف، توسعه اطلاعات پایه برای کاهش ریسک معدن بود که بر این اساس، ۱۲۷ پهنه به وسعت ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع تعریف و ۱۰۰ پهنه واگذار شد.

وی افزود: اکنون ٤٠٠ محدوده پرپتانسیل در بخش معدن شناسایی شده وهدایت فعالیت های معدنی کشور در دستور کار قرار گرفته است.

معاون وزیر ضمن بیان اینکه برخی آمارها در بخش معدن کارشناسی و دقیق نیست، گفت: برخی از تعطیلی ١٥٠معدن سنگ آهن در ایران خبر می دهند که صحت ندارد.

سرقینی با اشاره به اینکه در بخش معدن کاری بزرگ مقیاس مشکلاتی وجود دارد، بیان کرد: معدن کاری کوچک مقیاس با توجه نقش مهم این بخش در اشتغال زایی در اولویت قرار دارد اما باید به معدن کاری بزرگ مقیاس توجه شود که در این خصوص تجمیع مدیریت در برنامه کاری قرار خواهد گرفت.

وی تکمیل زنجیره صنایع معدنی و کاهش خام فروشی را از دیگر برنامه های بخش معدن عنوان کرد و گفت:  بین سالهای ٨٤ تا ٩٢ بیش از ١٢٠میلیون تن سنگ آهن خام صادر شد که در این خصوص موفقیت های خوبی به‌دست آمد. اکنون ٥٤ میلیون تن به ظرفیت زنجیره فولاد اضافه و صادرات به ١٨میلیون تن کاهش داده شده است.

معاون وزیر با تأکید بر لزوم افزایش سهم معدن در تولید ناخالص داخلی و بهره وری عنوان کرد: اکنون سهم معدن از تولید ناخالص داخلی حدود ١/١درصد است که تلاش می شود تا این مقدار افزایش یابد، البته باید به این نکته اشاره کرد که هر قدر اقتصاد کشور بزرگ شود سهم معدن کاهش می یابد و در اقتصادهای بزرگ دنیا مانند آمریکا و چین سهم معدن در تولید ناخالص کمتر از  ٢درصد است.

سرقینی میزان صادرات فرآورده های معدنی در سال ٩٥ را ٣٩٠میلیون تن عنوان کرد و افزود: این میزان صادرات نسبت به سال ٩٣حدود  ٦درصد افزایش داشته و از مهمترین اقدامات در بخش معدن فراهم کردن تولید محصولات معدنی بمنظور کاهش واردات است.

 وی تصریح کرد: واردات فولاد از ٦/٥ میلیون تن در سال  ٩١به ٣میلیون تن در سال گذشته کاهش یافته و از طرفی در بخش معدن و صنایع معدنی ٦/٥میلیارد دلار صادرات صورت گرفته است.

معاون وزیر در خصوص حادثه معدن یورت استان گلستان، گفت: در این خصوص کمیته حقیقت یاب تشکیل شده و در حال بررسی ابعاد مختلف موضوع است و فعلا اظهار نظر در این مورد صحیح نیست اما نکته قابل توجه حضور به موقع گروه های امدادی است که اگر یک ساعت دیرتر اقدام می کردند، آمار کشته ها به مراتب بیشتر می شد.

آمار ۳۰ هزار بیکار در بخش معدن صحیح نیست

سرقینی در مورد و ضعیت اشتغال در معادن گفت: در سالهای گذشته بدلیل عدم صرفه اقتصادی در برخی معادن اشتغال کاهش یافته اما آنچنان که بعضی از بیکاری ٣٠هزار نفر در بخش معدن خبر دادند، اینگونه نیست و کل شاغلین معادن سنگ آهن ١٦هزار نفر هستند که  از این میزان هزار نفر که در معادن کوچک فعال بودند، بیکار شده اند.

 معاون وزیر در خصوص عدم موفقیت در افزایش عوارض سنگ آهن گفت: این موضوع در حال بررسی است و امیدواریم تا ماه های آتی پیشنهاد اولیه را برای افزایش عوارض به شورای اقتصاد ارائه شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی مبنی بر تفکیک وزارت صنعت و مستقل شدن بخش معدن گفت:  بنده ٤سال معاون بهره برداری وزارت معدن بوده ام و معتقدم معدن بعد از ادغام با وزارت صنعت عملکرد بهتری داشته و به شخصه مخالف جداسازی بخش معدن از صنعت هستم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: