کد خبر: ۱۰۴۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - 10 June 2017
حادثه تروریستی روز چهارشنبه در تهران نه تنها بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی داشت، بلکه خشم و اندوه مردم و مسئولین در بسیاری از کشورهای جهان را نیز به دنبال داشت.
 روزنامه ابتکار در گزارشی به بررسی بازتاب جهانی حمله تروریستی گروهک داعش در تهران پرداخت و نوشت: حادثه تروریستی روز چهارشنبه در تهران نه تنها بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی داشت، بلکه خشم و اندوه مردم و مسئولین در بسیاری از کشورهای جهان را نیز به دنبال داشت.

در این گزارش می خوانیم: به ویژه آنان که این روزها خود درگیر مبارزه با گروهک‌های تروریستی در خاک کشورشان هستند. پس از حمله‌های تروریستی به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، سیاستمداران فرانسوی همچون امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری و ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، این حمله‌ها را محکوم و با ملت ایران اعلام همبستگی کردند. آن هیدالگو، شهردار پاریس نیز در توییتر اعلام کرد که چراغ‌های برج ایفل جمعه شب به احترام جانباختگان حوادث تروریستی تهران خاموش می‌شوند. فرانسه خود از جمله کشورهایی است که این روزها درگیر مبارزه با تروریسم است؛ مبارزه با گروهکی که تا به حال بیش از 200 کشته در این کشور به جای گذاشته‌ است. حمله تروریستی به قلب ایران، باثبات و امن‌ترین کشور در خاورمیانه که توانسته تاکنون امنیت مردمش را با وجود التهابات منطقه‌ای حفظ کند، این روزها مورد شگفتی و ناراحتی برای بسیاری از مردم جهان به ویژه آنهایی شد که زخم خورده تعرض و دست‌اندازی برخی کشورها به خاک خود هستند. از همین رو نیز سران کشورهای ترکیه، لبنان، فرانسه، عراق، روسیه و دیگر کشورهایی همچون ارمنستان، پاکستان و ... هرکدام در پیام‌هایی جداگانه این حملات را محکوم و با مردم ایران اعلام همدردی و همبستگی کردند.

پرچم بریتانیا نیز در سفارت این کشور در تهران به نشانه ادای احترام به شهیدان حمله تروریستی تهران به حالت نیمه برافراشته درآمد. سازمان ملل نیز در اقدامی این چنینی پرچم خود در دفتر این سازمان در تهران را نیمه افراشته کرد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در گفتگوی تلفنی با غلامعلی خوشرو، نماینده دائم ایران در سازمان ملل ضمن محکومیت حملات تروریستی تهران مقابله با این اقدام زبونانه را نیازمند هماهنگی‌های جهانی و جمعی دانست. وی همچنین با ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی کرد و افزود سازمان ملل در این مسیر در کنار ملت ایران ایستاده است. پیش‌تر، دبیر کل سازمان ملل و اعضا شورای امنیت این سازمان در بیانیه‌های جداگانه‌ای این حمله را محکوم کرده بودند. درست همزمان با این حادثه در تهران، سران حاضر در نشست شورای عالی امنیت آمریکا به احترام مردم ایران و شهیدان روز چهارشنبه تهران یک دقیقه سکوت کردند.

جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا حملات به مجلس ایران و مرقد امام خمینی (ره) در تهران را که دست‌کم 12 کشته و بیش از 40 زخمی درپی داشت محکوم کرد و گفت: با خانواده‌های قربانیان این حملات و مردم ایران ابراز همدردی می‌کنیم و به آنها تسلیت می‌گوییم. سفارت استرالیا در تهران نیز اعلام کرد اوضاع را زیر نظر دارد و با مقامات ایران برای مشخص شدن اینکه آیا اتباع استرالیا در این حملات تحت تاثیر قرار گرفته‌اند یا خیر در تماس است. خبرها حاکی از آن است که تیم‌های برزیل و آرژانتین قبل از بازی دوستانه خود در استرالیا به مردم و شهدای ایرانی در اقدام تروریستی گروهک داعش، ادای احترام کردند.

ایرانیان مقیم در کشورهای دیگر از آمریکا گرفته تا بریتانیا و دیگر نقاط جهان هم با روشن کردن شمع و قراردادن گل به یاد 17 شهید این حملات در سفارت‌ تهران در کشورها‌شان غم و اندوه خود نسبت به این اقدام را نشان دادند.

غیرت فاضل اف، معاون آسیایی وزارت امورخارجه ازبکستان در غیاب وزیر امور خارجه این کشور با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران، نسبت به شهدای حادثه تروریستی روز چهارشنبه در مجلس شورای اسلامی و حرم حضرت امام (ره) ادای حترام و دفتر یاد بود را نیز امضا کرد. همچنین شماری از مقام‌های ازبکستانی و دیپلمات‌های مقیم در این مراسم تسلیت و همدردی خود را با خانواده شهدا و ملت ایران ابلاغ و عملیات تروریستی صورت گرفته را محکوم کردند. شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان با ارسال پیامی به حسن روحانی همتای خود ضمن ابراز تاثر عمیق خود، اقدام‌های تروریستی در تهران را به شدت محکوم و با دولت و ملت ایران و همچنین خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرد. از سویی دیگر نیز دفتر یادبود شهدای حوادث تروریستی در تهران روز جمعه در سفارت جمهوری اسلامی ایران در جاکارتا پایتخت اندونزی، آستراخان روسیه، مینسک پایتخت بلاروس، بانکوک پایتخت تایلند دایر شد. سرکنسول قزاقستان و ترکمنستان نیز با حضور در آستراخان دفتر یادبود را امضا و به خانواده شهدای این عملیات ادای احترام کردند. 

همزمان با ابراز همدردی مقام‌های بلندپایه سیاسی، مذهبی، فرهنگی و علمی ارمنستان با جمهوری اسلامی و ملت ایران در محکومیت اقدام‌های تروریستی روز چهارشنبه، ارمنستانی‌ها نیز با ایرانیان اعلام همبستگی مردمی می‌کنند. شماری از شهروندان ارمنستانی با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی همراه دسته‌های گل سفید به نشانه دوستی دو ملت و ابراز تاسف از بروز این فاجعه با مردم و خانواده‌های داغدیدگان ابراز همدردی کرده و اقدام تروریست‌ها و گروه‌های تروریستی علیه ملت ایران و کشورهای منطقه را محکوم می‌کنند. ویگن سرکیسیان، وزیر دفاع ارمنستان در نخستین ساعت گشایش دفتر یادبود با حضور در سفارت، تسلیت شهادت ایرانیان در دو حمله تروریستی روز چهارشنبه را به سفیر ایران ابلاغ و دفتر یادداشت را امضا کرد. همچنین سفیران بلاروس، جمهوری چک، بلغارستان، سوریه، هند، چین، لبنان، لهستان، قزاقستان، ترکمنستان، کاردارعراق و معاونان سفارت خانه‌های ژاپن و روسیه در دیدار با سجادی سفیر ایران تسلیت خود را اعلام و در دفتر یادبود، یادداشت همبستگی ثبت کردند. سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهوری و آرا بابلویان رئیس مجلس ملی ارمنستان نیز ساعتی پس از وقوع عملیات تروریستی در تهران در روز چهارشنبه در پیام‌های جداگانه‌ای به همتایان خود، عملیات تروریستی در تهران را محکوم کرده و ضمن تسلیت گویی با دولت و ملت ایران ابراز همدردی کردند.

*منبع: روزنامه ابتکار، 1396.3.20
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: