کد خبر: ۱۰۴۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - 03 June 2017
آن چه که امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد انسجام، وحدت و همدلی است که بیان برخی دیدگاه های تفرقه آمیز در جامعه باعث تشتت و زیرسؤال بردن حضور حماسی مردم در عرصه های مختلف به ویژه انتخابات می شود.
 روزنامه نوآوران در گزارشی به بررسی آثار منفی تقسیم آرای جامعه پس از برگزاری انتخابات پرداخت و نوشت: آن چه که امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد انسجام، وحدت و همدلی است که بیان برخی دیدگاه های تفرقه آمیز در جامعه باعث تشتت و زیرسؤال بردن حضور حماسی مردم در عرصه های مختلف به ویژه انتخابات می شود.

در ادامه این گزارش می خوانیم: در جریان انتخابات یک نفر بیشتر و یک نفر کمتر رأی می آورد ولی این دلیلی برای تقسیم آرای مردم به حلال و حرام نیست و انجام این کار بر خلاف مصلحت جامعه است.بیان چنین مسائلی باعث اختلاف افکنی ودامن زدن به ایجاد فضای دوقطبی که برخلاف منویات رهبر معظم انقلاب است، می شود.

همانطور که حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «گام نوین برخی دوستان در تداوم همان کپی برداری (4٪- 96٪)، ذهنیت سازی اجتماعی(16- 24) با تبدیل نماد فقر- غنا به فرشته- شیطان یا پاک- پلید است؛ این اقدام برای دو قطبی سازی شدید در کشور، در پسا انتخابات، با گسترش از اقتصاد به عرصه فرهنگ و رسانه طراحی شده است؛ اما این گام جدید اقدامی خطرناک است؛ ‏تئوری جامعه پاک- پلید اندیشه‌ای بحران آفرین در تاریخ، با ظاهری متین بوده است؛ تفکری خطرناک، که حاصلی جز خشونت، نزاع فکری و حرمت زدایی ملی در بر ندارد. ‏در این طراحی، حیات اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای، تاوان بحران‌ها را پرداخته و جامعه حساسیت خود را به جهت نابسامانی‌های روانی در این تقابل از دست خواهد داد. ‏با کشاندن این تقابل به عرصه اجتماعی، جامعه به پلید و پاک و... تبدیل و دولت و مردم رای داده به آن به پلید و شیطان و مخالفان به پاک و فرشته تبدیل می‌شوند.»

*واکنش های جناحی و حزبی عادلانه نیست
آیت الله محسن غرویان، یک استاد برجسته حوزه و دانشگاه با بیان این که یکی از مواردی که باید در کشور به آن بسیار توجه داشت، منافع ملی و مصالح کشور است، می گوید: تمامی افراد در هر جایگاهی که هستند باید در هر اقدام و در هر سخنی که به زبان می آورند، از حرکتی که خلاف منافع و مصالح عمومی باشد، پرهیز کنند.

او با اشاره به این که متأسفانه غرض ورزی های سیاسی، حزبی و فردی باعث ایجاد زمینه های بداخلاقی های متعددی خصوصا در فضای سیاسی کشور شده است، افزود: خیلی وقت‌ها می‌ توان به اسم نقد تخریب کرد و یا برعکس و در کل این مسئله به انگیزه بستگی دارد. هر جا نقدی در جهت خلاف مصالح ملی و اکثریت مردم صورت گیرد تخریب به حساب می آید و معیار اصلی مصالح ملی است.

غرویان ادامه داد: حداقل ضرر نقد غیر اصولی تضعیف روحیه است.کینه و عداوت را نباید در نقدها وارد کرد، اما متاسفانه چیزی که امروز در برخی نقدها می بینیم نشان دهنده این است که بر اساس کینه جویی صورت گرفته است و این اصلا به صلاح کشور نیست.

این استاد حوزه با بیان این که آیا مردم در یک انتخابات قانونی شرکت کردند و با رای اکثریت مطلق خود رییس‌جمهور دوازدهم ایران را انتخاب کردند، ادامه داد: این انتخابات نیز همچون سایر انتخابات برگزار شده در کشور، روال قانونی خود را از ابتدای برگزاری تا پایان شمارش آرا طی کرده است. او همچنین با بیان این که مردم در روز ٢٩ اردیبهشت پای صندوق‌های رای رفتند و از بین کاندیداها حسن روحانی را برگزیدند، افزود: این انتخاب مردم است و باید آن را پذیرفت.

غرویان با تأکید بر این که این گونه واکنش‌ها در برابر انتخابات ریاست‌جمهوری، موضع‌گیری حزبی و جناحی است، گفت: به همین دلیل می توان گفت نه عادلانه و نه منصفانه است. 

او در ادامه بیان کرد: وقتی رییس‌جمهور ایران با اکثریت مطلق آرای ملت ایران انتخاب می‌شود می‌توان با اطمینان گفت که این آرا که حاصل عمل به قانون و شرع است، رایی حلال است. غرویان همچنین افزود: با بیان این که مشارکت مردم، رای مردم و نتیجه‌ای که از آن حاصل می‌شود باید از سوی همه ملاک عمل قرار بگیرد. 

*لزوم پرهیز از دامن زدن به اموری که به وجهه داخلی و خارجی کشور آسیب می‌رساند
احمد شوهانی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان این که سخنانی از قبیل آرای حلال و حرام و تقسیم بندی کردن مردم جامعه در چارچوب مصالح و منافع ملی نمی گنجد.

او با بیان این که فصل انتخابات و رقابت های تبلیغاتی به پایان رسید و اکنون موسم تلاش برای اجرایی کردن وعده ها و کمک به رئیس جمهوری منتخب برای عملی کردن برنامه هایش است، افزود: همه باید تلاش کنیم زمینه انسجام، وحدت و برادری را در مسائل داخلی تقویت کنیم تا در سایه این اقتدار داخلی بتوانیم حقوق کشورمان را در مجامع بین المللی استیفا و در مقابل زورگویی های استکبار جهانی ایستادگی کنیم.

این نماینده پیشین مجلس با بیان این که روحانی نیز همواره تاکید کرده که از توان و ظرفیت تمامی افراد با گرایش های سیاسی مختلف برای پیشبرد امور بهره خواهد گرفت و دولت وی فراجناحی خواهد بود، ادامه داد: عموم افراد و جریان های سیاسی باید از بیان مباحثی که جایگاه کشورمان را در ابعاد بین المللی با خدشه روبرو می کند پرهیز کرده و همه دست به دست هم دهند تا ایران اسلامی را به جایگاهی که شایسته این ملت بزرگ است، برسانند.

شوهانی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به این که ساز و کار اجرای انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی به گونه ای است که نهادها و دستگاه های مختلفی در امر برگزاری آن دخیل هستند، افزود: در انتخابات هیچ فرد و یا جریانی حائز رای 100 درصدی مردم نمی شود ولی قواعد دموکراسی و مردم سالاری دینی حکم می کند اقلیت به رای اکثریت احترام گذاشته و به نتایج اعلام شده تمکین کنند.

*کمک به تقویت اعتماد جامعه
محمد کیانوش راد، یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که مطرح کردن رای حلال و حرام موجب سست شدن اعتماد مردم می شود، می گوید: مطرح کردن چنین اظهاراتی به نوعی در حکم نشر اکاذیب و اتهام به رئیس جمهوری وقت معنا می شود.

او همچنین افزود: آن چه لازم است این است که به این نشر اکاذیب توسط مدعی العموم رسیدگی شود و همچنین دفتر حقوقی ریاست جمهوری باید به طرح شکایت از کسانی که این مسئله را مطرح کردند، بپردازد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که رأی مردم ملاک نظام اسلامی بوده و صیانت از رای مردم وظیفه شرعی و قانونی دستگاه های نظارتی است، ادامه داد: بنابراین مطرح کردن رای حلال و حرام جای تاسف دارد.

کیانوش راد با اشاره به این که چنین اظهاراتی متاسفانه از جنس همان سخنانی است که در ایام انتخابات مطرح شد، تصریح کرد: یکی از آسیب های چنین تقسیم بندی هایی سلب اعتماد از مردم جامعه است. بنابراین بیش از هر چیزی امیدواریم با تصحیح این گفتارها به تقویت اعتماد در جامعه به عنوان مهم‌ترین سرمایه انسانی، کمک شود.

* منبع: روزنامه نوآوران؛ 1396،3،13
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: