کد خبر: ۱۰۳۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - 23 May 2017
بانكداري ايراني - بانک مرکزی شیر ارز را به روی صرافی بانک‌ها بسته و به تبع آن صرافی‌های دیگر نیز از عرضه ارز جامانده و برخی از ارزها در تهران صعود کردند.
  بانكداري ايراني -  بانک مرکزی شیر ارز را به روی صرافی بانک‌ها بسته و به تبع آن صرافی‌های دیگر نیز از عرضه ارز جامانده و برخی از ارزها در تهران صعود کردند. 

به گزارش   بانكداري ايراني ، بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز به صرافی‌‌های مجوزدار بانک‌ها ، ارز  تزریق می‌کند.این رویه در سالهای اخیر سبب کنترل قیمت ارز در کشور شده و بر اساس این اقدام عرضه و تقاضا کنترل شده است.

طی هفته گذشته،  بانک مرکزی بنابه دلایل نامعلومی از عرضه ارز به صرافی های بانکی خوداری کرده و  ارز توسط صرافی های تهران داد وستد نمی شد که این عاملی برای فشار قیمتی به ارز شد. 

بر اساس این گزارش ، در روز پنج شنبه 28 اردیبهشت ، شهروندان با مراجعه به صرافی ها با این مساله مواجه می شدند که ارز برای فروش ندارند . این مساله سبب شد تا یورو به مبلغ 4هزار و 260 تومان و دلار به سه هزار و 800تومان برسد؛ هرچند ارزی برای فروش وجود نداشت و عملا صرافی ها کار نمی کردند.  این در حالی است که در دو ماه گذشته روال عرضه و تقاضای ارز طبیعی بوده و ارز های حاصل از صادرات نفت و کالا با سهولت وارد می شد اما بانک مرکزی بنابه دلایل نامعلومی اقدام به بستن شیرآب ارز به صرافی ها شد که نتیجه آن کمبود ارز در سطح تهران شد. 

به عقیده کارشناسان ارزی ، بانک مرکزی از فضای انتخاباتی استفاده کرده و به صرافی بانکها ارز نداده و مساله نیز تحت پوشش فضای تبلیغاتی گم شد.  این مساله سبب شد تا گمانه زنی های گذشته مبنی بر تصمیم دولت یازدهم بر افزایش ارز قوت گرفت که منجر به واکنش رییس کل بانک مرکزی طی روزهای گذشته شد ، اما شایعه هایی که همچنان به گوش می رسد و عدم تزریق ارز از سوی بانک مرکزی آن را تقویت کرد ، گران شدن ارز در ماه‌های پیش روست که دلار را تا 4هزار و 500 تومان تخمین زده اند. این شایعات از آنجایی نشات گرفته است که دولت در چند سال گذشته سعی کرد بصورت تکلیفی قیمت ارز را ثابت نگهداشته  و بسیاری از فعالان بازرگانی که در امور صادرات و واردات فعال هستند می گویند که فنر نگهداری قیمت ارز در حال آزاد سازی بوده و رشد ارز را در ماههای پیش رو تجربه خواهیم کرد. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: