کد خبر: ۱۰۲۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 18 May 2017
رأی دادن حق شهروندی است. مردم باید در تعیین سرنوشت کشور سهیم باشند و سبب پیشرفت، توسعه و عقلانیت در این کشور شوند. مردم ایران از استعداد و ظرفیت بالایی برخوردارند.
روزنامه آرمان در گفت وگو با حسین احمدی‌نیاز وکیل دادگستری، نوشت: رأی دادن حق شهروندی است. مردم باید در تعیین سرنوشت کشور سهیم باشند و سبب پیشرفت، توسعه و عقلانیت در این کشور شوند. مردم ایران از استعداد و ظرفیت بالایی برخوردارند.

در ادامه این گفت وگو آمده است: زمان زیادی تا انتخابات باقی نمانده است. مردم در کوچه و بازار درباره این رویداد بزرگ حرف می‌زنند. مردم از انتظارات خود از نامزد انتخابی می‌گویند و کارنامه‌ کاری او را مرور و به نکات مثبت یا منفی آن اشاره‌ می‌کنند. سطح خیابان پر از تراکت، بیلبورد و تبلیغات است. تراکت‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری و شورای شهر به در و دیوار نصب شده است. فردا روزی سرنوشت‌ساز برای ایران است، چرا که رأی مردم مشخص می‌کند برای چهار سال آینده چه کسی زمام امور را در دست خواهد گرفت و در شهر‌ها و روستا‌های کشور چه کسانی به شورا‌ها راه پیدا می‌کنند. 

حسین احمدی‌نیاز، وکیل دادگستری، در گفت‌ و‌گو با «آرمان» با اشاره به شور انتخاباتی در کشور می‌گوید: «ایران کشوری درحال‌توسعه است و موقعیت جغرافیایی ایران در خاورمیانه لزوم وجود آرامش و ثبات در آن را چند برابر می‌کند. رأی دادن حق شهروندی است. مردم باید در تعیین سرنوشت کشور سهیم باشند و سبب پیشرفت، توسعه و عقلانیت در این کشور شوند. مردم ایران از استعداد و ظرفیت بالایی برخوردارند. آنها باید بر اساس همین استعدادها و ظرفیت‌های شخصیتی در تعیین سرنوشت خود و جامعه‌شان سهم داشته باشند. یکی از راه‌های مهم برای احقاق حقوق شهروندی از درون صندوق‌های رأی می‌گذرد و آن را تحقق می‌بخشد.»

** فردا انتخابات برای تعیین دوازدهمین رئیس دولت و همچنین اعضای پنجمین دوره شورا‌های شهر و روستا برگزار می‌شود. لزوم رای‌دهی و مشارکت مردم در انتخابات برای تعیین آینده یک کشور چیست؟

ایران کشوری درحال‌توسعه است. این کشور به شدت به توسعه هدفمند و پایدار نیازمند است. موقعیت جغرافیایی و استراتژیک ایران حساس است. این کشور در منطقه‌ای خطرناک به نام خاورمیانه قرار دارد. این منطقه همواره آبستن مخاطرات سیاسی است. به همین دلیل نیازمند مشارکت بالای مردم در انتخابات هستیم. باید در انتخابات به عقلانیت رأی داد. برنامه‌هایی که ضامن تداوم توسعه ایران باشند باید توسط مردم انتخاب شوند. ایران و مردم ایران زمین از استعداد و ظرفیت وجودی بسیار ارزشمندی برخوردار هستند. انتخابات با مشارکت بالای مردم ضامن برنامه‌هایی مبتنی بر عقلانیت در توسعه و پیشرفت کشور است. به علاوه رأی دادن یک حق مسلم شهروندی است. رأی دادن در تعیین سرنوشت مردم موثر است و نقش صد‌درصدی دارد. با توجه به شرایط امروز تاثیرگذاری رأی مردم امروز مهم‌تر از همیشه است. به همین دلیل مردم باید به پای صندوق‌های رأی آمده و با رأی خود ضامن بقای ثبات و آرامش ایران و ایرانیان باشند.

** رأی دادن چه نقشی در استیفای حقوق شهروندان دارد؟
مکانیزم‌های زیادی برای تحقق حقوق شهروندی وجود دارد. یکی از این مکانیزم‌ها که در واقع یکی از مولفه‌های اصلی دموکراسی نیز است بحث مشارکت مردم در تعیین سرنوشت و آینده خود در قالب انتخابات است. انتخابات نوع برنامه‌ها و سیاستگذاری‌‌های آینده را در یک کشور تعیین می‌کند. این بدین معنی است که مردم باید مشارکت خوب و فعالانه‌ای در انتخابات داشته باشند. این مشارکت فعالانه بیشتر مبتنی بر حس مسئولیت‌پذیری آنهاست. آنها باید در فرایند انتخابات حس مسئولیت‌پذیری داشته باشند. مشارکت هوشمندانه مردم در تعیین آینده کشور سبب پیروزی آنها در انتخابات خواهد شد. پیروزی مردم نیز منجر به برنامه‌هایی می‌شود که مبتنی بر تداوم عقلانیت، ثبات و آرامش در کشور است. رغبت مردم به شرکت در انتخابات و مشارکت حداکثری آنها در آن همچنین ممکن است سبب اجرای برنامه‌هایی ‌شود که در آینده حقوق شهروندی را برای آنها محقق می‌کنند. 

رأی دادن مردم یکی از اقسام حقوق شهروندی آنهاست. شهروند مسئول بر تعیین سرنوشت خود و کشور تاثیر می‌گذارد. هر رأی می‌تواند یک گام موثر در پیروزی حق مردم باشد. دولتمردان آینده ممکن است برنامه‌هایی در راستای احقاق حقوق شهروندی داشته باشند و بتوانند با اجرای آن این حقوق را به منصه ظهور برسانند و شهروندان را بیش‌از پیش از داشتن آن بهره‌مند کنند.

** تشکیل دولتی با آرای بالای مردمی چه تاثیری در استیفای حقوق شهروندی دارد؟
رای بالا به یک نفر از طرف یک ملت می‌تواند نقش بسیار موثری در تداوم و تحقق برنامه‌های آن فرد داشته باشد. وقتی ر‌ئیس‌جمهور مذکور با پشتوانه هشتاد‌درصدی رأی‌دهندگان انتخاب شود و بیشتر افراد واجدشرایط شرکت در انتخابات در آن مشارکت داشته‌ باشند، این رئیس‌جمهور می‌تواند با اتکا به آرای ملت به نحو عالی پاسدار حقوق آنان حسب قانون اساسی باشد. او می‌تواند برنامه‌های تبیین شده را در راستای احقاق حقوق ملت اجرا کند. رأی مردم تعیین‌کننده سرنوشت آنها در آینده است. رأی آنها مرزی برای عقلانیت و واپسگرایی، نیکی و بدی و برنامه‌های خوب، مطلوب و نامطلوب است. سرنوشت انتخابات در گرو رای‌های مردم است. انتقادات کنونی مردم بحق است. در کشور به رغم فعالیت‌هایی که انجام شده همچنان مشکلات زیادی در حوزه اقتصادی، اجتماعی و... وجود دارد، بنابراین مردم حق دارند انتقاد، گلایه‌مندی و ابراز نارضایتی کنند، اما باید اندیشید که انتخاب درست در حال حاضر چیست و شرکت یا عدم شرکت در انتخابات چه تبعاتی برای کشور و مردم دارد. مردم باید با مشارکت در انتخابات خود را قانع کنند که همواره می‌توان دست به دست هم داد و رئیس‌جمهوری را برای چهار سال تعیین کرد که پاسدار حقوق مردم است. او باید فردی باشد که از عقلانیت، ثبات و قانون پیروی و تبعیت کند. 

او نباید با عوامفریبی مباحث را مطرح کند یا اقداماتش سبب سکون در وضعیت جامعه شود و فرصت پیشرفت را از کشور بگیرد. اکنون زمان عمل است. بنابراین امیدوارم آرای مردم فعال و پویا باشد. رأی آنها سبب و ضامن تداوم، عقلانیت، توسعه، پیشرفت و آبادانی ایران باشد. رأی آنان ضامن وجود ایرانی آباد و آزاد، زندگی بهتر و مطلوب برای ایرانیان است.

**برخی عنوان می‌کنند رأی ندادن یا رأی سفید دادن را هم باید به رسمیت شمرد. آیا چنین رفتاری می‌تواند در راستای استیفای حقوق شهروندی تعریف شود؟
نه، زیرا فردی شهروند محسوب می‌شود که نسبت به آینده خود بی‌اعتنا نبوده و نسبت به آن احساس تکلیف کند. شهروند در لغت در تضاد با واژه رعیت است. رعیت حقی برای تعیین سرنوشت خود ندارد. او تابع محض بالادستان خود است و هرگز نمی‌تواند در آینده خود سهیم باشد. در مقابل شهروند فردی است که آینده کشورش را به دست خود تعیین می‌کند. رأی سفید نوعی بی‌مسئولیتی تلقی می‌شود. فرد در این صورت یک شهروند مسئولیت‌پذیر به حساب نمی‌آید. 

در جوامع دموکراتیک شهروندان با تکیه بر فهم، آگاهی و شعور خود بر تداوم برنامه‌هایی که دولت منتخب آنان برای آنها تعریف و اجرا می‌کند گام برمی‌دارند. بنابراین در زمان انتخابات شهروندان باید احساس مسئولیت کرده و در انتخابات شرکت کنند. آنها باید به برنامه‌های عقلانی و قابل‌اجراتر رأی دهند. مردم موثر در سرنوشت خود هستند. شهروند باید در زمینه تعیین سرنوشت خود نقش داشته باشد. مشارکت شهروند باید موثر و اثرگذار باشد و این اثرگذاری زمانی خود را نشان می‌دهد که آرا معین بوده و سفید نباشند. افراد با آرای خاکستری نیز باید به سمت صندوق‌های رأی بروند و بالاخره به یک نامزد رأی بدهند. بسیاری از صاحبنظران معتقدند که دموکراسی در صندوق‌های رأی قرار می‌گیرد، بنابراین هرچه جعبه‌های رأی پر، مطلوب و غنی‌تر باشد از جامع دموکراتیک غنی‌تری برخوردار هستیم. تعداد آرا نیز مهم است؛ از میزان یک تا‌هزار رأی در صندوق رأی تفاوت بین زمین تا آسمان است. 

رأی سنگ بنای ساختار و تشکیلات دموکراسی در کشور است. اگر آرا غنی و بنیاد مستحکمی داشته‌ باشند و یک ملت در آن مشارکت کنند جامعه از دموکراسی و قانون جامع برخوردار می‌شود. رأی دادن حقی است که نشان‌دهنده مسئولیت پذیری شهروندان و دغدغه‌مندی آنهاست.

*منبع: روزنامه آرمان، 1396.2.28
برچسب ها: انتخابات ، شورای شهر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: