کد خبر: ۱۰۲۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۳ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 17 May 2017
تنها دو روز دیگر تا برگزاری انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری باقی است و شور و نشاط موجود در کشور حکایت از برگزاری انتخاباتی پرشور در روز جمعه دارد.
 روزنامه جام جم در گزارشی نوشت: تنها دو روز دیگر تا برگزاری انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری باقی است و شور و نشاط موجود در کشور حکایت از برگزاری انتخاباتی پرشور در روز جمعه دارد.

در این گزارش می خوانیم: بحث مشارکت گسترده مردم در انتخابات از جمله ابعاد مهمی است که همواره مورد تاکید مسئولان نظام و بویژه رهبر معظم انقلاب بوده است و حضرت‌ آیت ‌الله خامنه‌ای در بیاناتشان بارها به اهمیت حضور گسترده مردم چه به لحاظ داخلی و چه به لحاظ بین‌المللی اشاره کرد‌ه‌اند.

ایشان در سخنرانی خود در اولین روز سال 96 در جمع زائران امام رضا(ع) فرمودند: آنچه در درجه اول برای این حقیر مهم است، شرکت عمومی در انتخابات است و [این‌ که] همه آحادی که می ‌توانند رای بدهند و مشمول قانونند وارد انتخابات بشوند و انتخابات را پُرشور کنند؛ این اولین خواسته و مهم‌ترین خواسته‌‌ ماست.

رهبر معظم انقلاب همچنین در سال 94 درباره اهمیت حضور در انتخابات فرمودند: «اصل انتخابات حضور مردم در پای صندوق‌ های رای و رای دادن آنهاست. همه باید شرکت کنند؛ شرکت در انتخابات آبروی نظام جمهوری اسلامی است، آبروی اسلام است، آبروی ملت ایران است، آبروی کشور است. این مساله اول است.»

در چنین فضایی، برخی رسانه‌ های خارجی و گروه‌ های اپوزیسیون به دنبال کاهش مشارکت در انتخابات هستند که البته فضای انتخاباتی کشور حکایت از ناکامی آنها دارد. رئیس ستاد انتخابات کشور دوشنبه اعلام کرد بر اساس نظرسنجی‌ها تا کنون 57 درصد واجدین شرایط اعلام کرده ‌اند قصد مشارکت در انتخابات را دارند که به طور طبیعی چنین آماری تا روز رای ‌گیری افزایش خواهد یافت.

** شور انتخابات با حضور طیف‌ های مختلف نامزدها
پیامدهای مثبت مشارکت حداکثری در عرصه‌ های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی موضوعی است که همه کارشناسان و تحلیلگران سیاسی هم بر آن تاکید دارند.

دکترمحسن اسلامی، استاد دانشگاه در همین زمینه در گفت‌ وگو با جام‌ جم اظهار کرد: وجود طیف ‌های مختلف بین نامزدها موجب شده است که مردم آمال خود را میان شعارهای این نامزدها ببینند، به همین دلیل زمینه مشارکت استاندارد میان مردم وجود دارد.

اسلامی با اشاره به این‌که مشارکت سیاسی شاخصه‌ای اصلی برای جوامع دارای رشد و دموکراسی است، گفت: مشارکت سیاسی می ‌تواند پیامدهای بسیار با اهمیتی را در عرصه‌ های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... ایجاد ‌کند و هر چه سطح مشارکت بالاتر رود موجب ارتقای سطح حوزه‌ های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌شود.

وی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مدل موفقی از مشارکت سیاسی بالا در منطقه شکل گرفت، مدلی نمونه که در 38 سال گذشته قادر به فعالیت بوده و مردم نیز با آن تعامل دارند. این از ویژگی‌هایی است که مشارکت حداکثری را در سطح بالایی نگه داشته است.

این استاد دانشگاه، انتخابات روز جمعه را پرحرارت پیش ‌بینی کرد و ادامه داد: مشارکت سیاسی در شرایط حاضر بالا خواهد بود.

** جان تازه به قدرت چانه ‌زنی ایران
دکتر حشمت ‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم گفت: برگزاری انتخابات درجمهوری اسلامی ایران موضوع بسیار حساسی است، چون کشور ما در منطقه ‌ای قرار گرفته که عملا کشورهای اطراف فاقد نظام‌ های دموکراتیک هستند و در طول شش یا هفت سال اخیر هم که موج دموکراسی عربی اسلامی شکل گرفت عملا این موج منحرف و به تجزیه ‌طلبی، جنگ داخلی، تروریسم و مداخله خارجی منجر شد.

وی با تاکید بر این‌که ایران بعد از انقلاب و در دهه چهلم عمر خود هزینه‌ های زیادی را برای استقلال خود پرداخته و حضور و مشارکت گسترده می ‌تواند مولفه‌ های امنیت ملی را درکشور ارتقا دهد، افزود: در شرایط حساس کنونی که همزمان با انتخابات در ایران، ترامپ رئیس‌جمهور آمریکاست و ادعاهایی را علیه ایران مطرح می ‌کند و قرار است به رژیم صهیونیستی و عربستان که بیشترین سیاست‌ های منفی علیه ایران را دنبال می ‌کنند، سفر کند، حضور گسترده مردم در انتخابات می ‌تواند مولفه‌ های امنیت ملی و منافع ملی کشور را ارتقا داده و توان چانه‌ زنی ‌ها در شرایط کنونی را ارتقا ببخشد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در شرایطی که کشور‌های غربی و آمریکا می‌ کوشند سیاست یاس را در قبال ایران از طریق رسانه ‌های خود دنبال کنند، اما می ‌دانند که ملت مشارکتی بالای 70 درصد خواهد داشت وجان تازه‌ ای به قلمرو چانه ‌زنی سیاسی جمهوری اسلامی ایران خواهد بخشید.

*منبع: روزنامه جام جم، 1396.2.27
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: