کد خبر: ۱۰۰۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 26 April 2017
: رفتار شما تحت کنترل است. افسران نیروی انتظامی به زودی مجهز به دوربین می‌شوند تا هم کنترلی بر رفتار خودشان باشد و هم از بار شکایت و شکایت‌کشی در برخورد ماموران با مردم کاسته شود.
 روزنامه ابتکار در گزارشی می نویسد: رفتار شما تحت کنترل است. افسران نیروی انتظامی به زودی مجهز به دوربین می‌شوند تا هم کنترلی بر رفتار خودشان باشد و هم از بار شکایت و شکایت‌کشی در برخورد ماموران با مردم کاسته شود.

در ادامه این گزارش آمده است: گاهی اوقات شنیده می‌شود که مردم از رفتار ماموران نیروی انتظامی شکایت می‌کنند و یا در مقابل برخی ماموران در دفاع از خود نمی‌توانند ادعای خود را ثابت کنند. نصب دوربین بر لباس افسران نیروی انتظامی شاید تا حدودی بتواند از بار این مشکلات بکاهد. طرحی که قرار است تا پایان سال 96 به مرحله اجرا برسد. در گزارش پیش‌رو ابعاد قانونی و قضایی این طرح را در گفت‌وگو با یک وکیل دادگستری و یک نماینده حقوقی و قضایی مجلس بررسی کردیم.

** همگام با کشورهای پیشرفته
روز گذشته محمد شرفی، رئیس پلیس پیشگیری از تجهیز افسران گشت این پلیس به دوربین البسه خبر داد. طرحی که چندی پیش در کشور آمریکا به صورت آزمایشی برای 1200 مامور در شهر نیویورک اجرا شد و از فرودین ماه 96 (2017 )به شکل گسترده عملی شد و تا پایان سال 2019 برای همه پلیس نصب می‌شود. به احتمال فراوان این دوربین‌ها در زمان انجام عملیات پلیس فعال خواهد شد و به گفته سردار محمد شرفی، رئیس پلیس پیشگیری ناجا یکی از اهداف اصلی اجرایی شدن این در طرح در کشور نظارت بر محیط اطراف ماموران است. به این معنی که اگر مامور با جرائم مشهود برخورد صحیحی انجام ندهد، توسط مرکز نظارت مورد بازخواست قرار می‌گیرد. رئیس پلیس پیشگیری ناجا در ارتباط با نصب دوربین بر روی لباس پلیس گفته بود: « این اقدام در استانداردسازی ماموران ما نیز موثر است، چرا که هیچکس در مقابل دوربین تخلف نخواهد کرد و از سوی دیگر اگر مجرمان رفتار نادرستی با ماموران یا در محل داشته باشند، آرشیو این دروبین ها مستندی خواهد بود برای محاکم قضایی.» 

گفتنی است این طرح به نصب دوربین بر لباس افسران پلیس محدود نمی شود و گشت های خودرویی پلیس نیز مجهز به دوربین خواهد شد.

** نیاز به قانون ندارد!
ابعاد قضایی طرح نصب دوربین بر لباس افسران پلیس را از الله یار ملکشاهی، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی جویا شدیم.

ملکشاهی در گفت و گو با «ابتکار» می‌گوید: «این موضوع که البسه ماموران مجهز به دوربین شود از نکات مثبت فراوانی برخوردار است. یکی از مهمترین آن ها کنترل رفتار پلیس است. بعضا دیده شده که شکایت هایی از ماموران پلیس صورت می‌گیرد. مامورانی که قانون را به درستی انجام نمی‌دهند. در نتیجه نصب دوربین در تنظیم رفتار ماموران تاثیر گذار است.» 

وی در ادامه می افزاید: «با اجرایی شدن این طرح ماموران نیز تلاش می کنند که وظایف خود را به درستی انجام دهند و از کم‌کاری های ماموران نیز کاسته می شود.» ملکشاهی با مثبت ارزیابی کردن این طرح می افزاید: «نکات منفی ای نیز در این طرح وجود دارد که ممکن است موجب نگرانی مردم شود. یکی از این موارد ورود به حریم خصوصی افراد است که به عقیده من با اطلاع رسانی این موضوع نیز رفع می شود.» وی با اشاره به اینکه بسیاری از کوچه و خیابان های کشور همینک مجهز به دوربین است و پلیس آن ها را کنترل می کند، می گوید: «این موضوع که لباس پلیس مجهز به دوربین شود خلاء قانونی ندارد چرا که استفاده از فناوری روز است. همانگونه که می گوییم بازار ها و مغازه های پر ارزش باید دارای دوربین باشند، پلیس نیز می تواند از این فناوری و تجهیزات استفاده کند.» 

ملکشاهی با بیان اینکه تنها در مواردی مانند افزایش و یا کاهش جرایم و وضع تخلفات پلیس به اذن مجلس شورای اسلامی نیازمند است، می افزاید: «در ارتباط با نصب دوربین بر لباس افسران نیاز به قانون نیست.»

** این فیلم ها نقش «قرینه» را در جرایم ایفا می کنند
اما عبدالصمد خرمشاهی، وکیل دادگستری در گفت و گو با «ابتکار» از وجود خلاء قانونی در طرح نصب دوربین بر البسه افسران سخن به میان می آورد. خرمشاهی در این باره می‌گوید: «هیچ قانونی در این رابطه وجود ندارد، در نتیجه خلاء قانونی داریم. حداقل باید یک آیین نامه و دستوری به تصویب برسد تا پلیس از این تجهیزات استفاده کند.»

خرمشاهی در ارتباط با استناد به فیلم های گرفته شده از این دوربین ها در مراجع قضائی نیز می گوید: «به طور کلی تصاویر دوربین ها نمی تواند علت باشد و تنها قرینه ای است برای جرم. به این معنی که دلیل محسوب نمی شود و نمی توان آن را شاهد دانست اما می‌تواند نقش قرینه را در پرونده ها بازی کند.»

آنچه مشخص است پلیس تا پایان سال 96 این طرح را اجرایی خواهد کرد. هرچند هنوز جزئیات زیادی از عملکرد این طرح منتشر نشده است اما ارزیابی کلی کارشناس در کشورهای غربی در ارتباط استفاده از این تجهیزات مثبت بوده است. به طور مثال در پرونده‌ای در آمریکا که نوجوان سیاهپوست 18 ساله که در جریان یک دزدی، مورد اصابت گلوله پلیس قرار گرفت اگر دوربین روی لباس مامور نصب بود، حل پرونده راحت تر انجام می‌شد. مثال های مشابه ای در ارتباط با برخورد ماموران با مردم در ایران نیز شنیده می‌شود که در صورت وجود دوربین می توان به نظارت بر این فیلم های ضبط شده این دوربین‌ها پیگیری پرونده سهل شود.

موضوع دیگری که طرح را با چالش مواجه می کند، قطع و وصلی دوربین با مرکز نظارت است و بریده بریده شدن فیلم نیز درصورت استناد قضائی این دستگاه را با مشکل رو به‌رو خواهد کرد.

*منبع: روزنامه ابتکار، 1396.2.6
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: