کد خبر: ۹۹۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۸ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - 17 April 2017
تیرگی غروب جمعه گذشته بر جان مردم استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و کردستان سایه انداخت و بسیاری از آنها را عزادار کرد. حالا دو روز از سیل می‌گذرد و طبق آماری که اورژانس و سازمان مدیریت بحران اعلام کرده‌اند تعداد کشته ‌شده ‌ها به 41 نفر رسیده است.
 روزنامه اعتماد از شرایط ساکنان مناطق سیل زده به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت: تیرگی غروب جمعه گذشته بر جان مردم استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و کردستان سایه انداخت و بسیاری از آنها را عزادار کرد. حالا دو روز از سیل می‌گذرد و طبق آماری که اورژانس و سازمان مدیریت بحران اعلام کرده‌اند تعداد کشته ‌شده ‌ها به 41 نفر رسیده است.

در ادامه این مطلب می خوانیم: خانمی خانه‌دار که ساکن آذرشهر است در گفت ‌وگو با «اعتماد» می‌گوید: اینجا تمام شهر عزادار هستند چون تقریبا هر کسی را ببینی یکی از فامیل یا عزیزانش را از دست داده است. او ادامه می‌دهد عده زیادی از مردم در دو روز گذشته جنازه‌ های فامیل و خانواده ‌هایشان را پیدا کرده‌اند و از زیر سیل بیرون آورده‌اند. امروز هم دو جنازه دیگر پیدا شد که مربوط به یک خانواده 4 نفری بود که روز جمعه داخل ماشین‌شان نشسته بودند و ساعت 7 بعدازظهر به خانه‌ های ‌شان برمی‌گشتند. حالا همه جنازه‌ها را در پزشکی قانونی و سردخانه نگه داشته‌اند تا روز دوشنبه تشییع کنند.

او درباره تجمع مردم در کنار پل ادامه می‌دهد: البته نیروی انتظامی نزدیک پل را بسته است و کسی نمی‌تواند از آن محوطه عبور کند. او می‌گوید: در آذرشهر مردم علاوه بر اینکه برای مرگ عزیزان‌شان ناراحت و غمگین بوده‌اند از صحبت‌های مسوولان گلایه دارند. مگر می‌شود در آن ساعت بعدازظهر و غروب 18 نفر آدم داخل ماشین ‌های ‌شان نشسته باشند و به خاطر گرفتن سلفی با سیل از جای‌شان تکان نخورند. 

دوربرگردان جاده آذرشهر از چند سال پیش در پل غله‌زار به خاطر تصادف‌های زیادی که در آن اتفاق می‌افتاد به صورت اجباری به سمت وسط رودخانه کشیده شده بود و همین علت گرفتار شدن ماشین‌ها در سیل شد که در حال گذشتن از جاده بودند. مردی 41 ساله که خودش را صاحب یک مغازه سوپری در چنار معرفی می‌کند، می‌گوید: مردم از چند ساعت بعد از سیل دنبال جنازه‌های‌شان زیر آوارها می‌گشتند. 

اینجا هوا سرد است و مردم گوشه ‌گوشه آتش روشن کرده‌اند تا گرم شوند. همه عزادار هستند. از هلال احمر سگ‌های زنده ‌یاب آورده‌اند تا زودتر جنازه‌های گم شده دیگر را هم پیدا کنند. مرد میان بغض‌هایش به دو کودکی اشاره می‌کند که مادر و پدرشان را از دست داده‌اند و از روز سیل آغوش همدیگر را ترک نمی‌کنند. می‌گوید: علی محمد 13 سالشه و خواهرش 8 سال دارد. کنار مردم توی امامزاده هستند و فقط گریه می‌کنند. غذایی که برای‌شان می‌برند را هم نمی‌خورند. آنها همراه با مادر و پدرشان از زمین کشاورزی‌شان در نزدیکی روستا به خانه می‌آمدند که اسیر سیل شدند. 

اینجا همه داغدار هستند و اشک می‌ریزند. قبل از عید همه منتظر باران بودند تا محصول کشاورزی‌شان‌ آباد شود و رزق و روزی‌شان راه بیفتد. اما هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد که ناگهان سیل بیاید و همه ‌چیز را با خودش ببرد. بعضی وقت ‌ها شب ‌ها توی امامزاده مردم یکی یکی از خواب بیدار می‌شوند و گریه می‌کنند. بعضی‌ ها شب‌ ها به خانه‌های خراب ‌شده‌ شان سر می‌زنند و ساعت ‌ها برای عزیزان‌شان گریه می‌کنند. مگر از این 500 خانه چند خانه با آجر ساخته شده بود؟ همه خانه‌ ها خشت و گلی بودند. سقف ‌های ایرانیتی خانه‌ ها مگر چقدر طاقت مقاومت در مقابل سیل را دارد؟ این همه روستا اطراف ما هست اگر یک چنین سیلی بیاید آنها هم به سرنوشت ما گرفتار می‌شوند. 

یکی دیگر از اهالی روستای چنار نیز در گفت‌وگو با «اعتماد» می‌گوید: لحظه‌ای که سیل آمد و همه‌ چیز را با خودش برد را به یاد دارم. روی یکی از تپه‌ها ایستاده بودم. هیچ کسی نمی‌ دانست این عمق کم ‌آب می‌خواهد تمام روستا را با خودش ببرد. ناگهان زمین و آسمان به هم آمد و عده‌ای آدم که نزدیک ما بودند را با خودش برد. از تراکتور آهنی فقط لاستیک‌هایش را سیل با خودش آورده چه برسد به آدم!

** سیل در 7 استان و 410 اسکان اضطراری
مرتضی سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات کشور با اشاره به گسترش سیل از وقوع سیل در 7 استان، آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاه، قزوین، زنجان و مازندران خبر داد و گفت: تاکنون 5 هزار و 100 نفر توسط نیروهای هلال‌احمر امدادرسانی شده و 410 نفر اسکان اضطراری یافته‌اند. 268 واحد مسکونی از آب تخلیه شده‌ و 44 خودرو از مسیر سیلاب رهاسازی شده است. 

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز درباره آمار کشته شده‌ها و مفقودان حادثه گفت: با پیدا شدن دو پیکر دیگر در روز یکشنبه جسد 19 نفر از 22 مفقودی این حادثه در آذرشهر پیدا شده است. در حال حاضر 3 نفر در آذرشهر و 2 نفر در عجب ‌شیر همچنان مفقود هستند. 

سعید شبستری افزود: تاکنون اجساد 37 نفر از سیل‌زدگان جمعه گذشته در آذربایجان شرقی پیدا شده است. طبق آماری که پزشکی قانونی از شناسایی جسدها اعلام کرده 17 نفر از کشته شده‌ ها متعلق به شهرستان آذرشهر، 18 نفر متعلق به روستای چنار در عجب‌شیر، 3 نفر متعلق به استان کردستان که یک نفر آن مربوط به شهر بانه است. البته هویت سه نفر از جانباختگان سیل در عجب شیر در حال شناسایی است. فرماندار عجب‌شیر نیز درباره میزان خسارت‌های وارد شده در اثر سیل به این منطقه گفت: سیل 250 میلیارد ریال به راه‌های ارتباطی، واحدهای مسکونی، تاسیسات برق، گاز، آب و اراضی کشاورزی و احشام این شهرستان خسارت وارد کرده است. 

سید‌شمس‌الدین مراثی افزود: بیشترین خسارت به روستای چنار در 16 کیلومتری عجب‌شیر وارد شده و به 30 خانه در این روستا آسیب زده یا تخریب کرده است. مدیرکل مدیریت بحران مازندران نیز از وقوع سیلاب در دو هزار و سه ‌هزار تنکابن خبرداد.

علی اصغر احمدی گفت: در نقطه اتصال جاده دو هزار و سه هزار تنکابن در رودخانه این منطقه سیلاب ایجاد شده است. 

تورج اسمعیل‌ زاده بخشدار نظرکهریزی نیز ادامه داد: یکی از اهالی روستای بسیط بامداد شنبه هنگام برگشت از هشترود به علت تخریب پل تصمیم می‌گیرد خودرویش را کنار پل پارک کند و خودش از داخل رودخانه به آن سمت پل برود. اما متاسفانه تاکنون که سه روز از ماجرا می‌گذرد خبری از او در دسترس نیست. تلاش برای یافتن او همچنان ادامه دارد. وزیر نیرو در مقام نماینده ویژه رییس‌ جمهوری روز شنبه از مناطق سیل‌ زده آذرشهر و عجب‌شیر بازدید کرد و به مردم منطقه گفت دولت در کنارشان است.

** پیام تسلیت الیاس حضرتی؛ نماینده مجلس به سیل ‌زدگان
الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی از دست رفتن تعدادی از هموطنان‌مان در استان ‌های شمال غرب کشور به واسطه جاری شدن سیل را تسلیت گفت. او در پیام خود آورده: اگرچه آدمی در مقابل بلایای طبیعی ناچار به تسلیم در مقابل تصمیم پروردگار است، اما هیچ چیز نمی‌ تواند از اندوه این تقدیر تلخ بکاهد. متاسفانه در روزهای گذشته استان‌های شمال غرب کشورمان در غم از دست دادن ده‌ها تن از هموطنان ترک و کرد‌مان داغدارند، عزیزانی که در پی فاجعه سیل جان به جان‌آفرین تسلیم کردند و ایران را در غم‌ خود فرو بردند. دولت و مجلس دو بازوی خدمتگزار ملت دوشادوش یکدیگر برای کاستن از آلام ترک‌های قهرمان و کردهای سربلند در تلاش هستند اما هنوز امدادرسانی به سطح مطلوبی نرسیده است. نمایندگان مردم در مجلس نیز در گام نخست تحقیقاتی در خصوص چرایی وقوع این فاجعه را آغاز کرده‌اند. با تسلیتی مجدد به هموطنان‌ مان در این استان‌ها، پیگیری و رسیدگی به آسیب ‌دیدگان این حادثه تلخ را در دستور کار خود در مجلس قرار می‌دهم.

*منبع: روزنامه اعتماد،1396.1.28
برچسب ها: سیل ، آذرشهر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: