کد خبر: ۹۹۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۲ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - 16 April 2017
صنعت فقط به تسهیلات بانکی نیازمند نیست؛ افزایش بهره‌وری، آسیب‌شناسی مسیر طی شده و برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف آینده از دیگر نیازهای امروز این بخش است.
 رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: صنعت فقط به تسهیلات بانکی نیازمند نیست؛ افزایش بهره‌وری، آسیب‌شناسی مسیر طی شده و برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف آینده از دیگر نیازهای امروز این بخش است.

به گزارش یکشنبه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، مهدی پورقاضی افزود: کاری که دولت باید انجام بدهد کمک به آسیب‌شناسی بخش‌های مختلف صنعت و سپس تدوین راهبرد و توسعه صنعتی است. 
به گفته وی، بیشتر انرژی دولت صرف پرداخت وام به بنگاه‌های صنعتی شده است.
پورقاضی ادامه داد: پارسال دولت بدون برنامه تصمیم گرفت مبالغی را وام بدهد. بخشی از تسهیلات اعلام‌شده برای سرمایه در گردش بنگاه‌ها پرداخت‌شد و بخشی از آن هنوز پرداخت‌نشده است. در سال جدید بنا بر اعلام رییس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت، دوباره سیاست این است که به بنگاه‌ها وام پرداخت شود اما بر اساس کدام تحلیل فقط وام دهی و تامین سرمایه مشکل صنعت کشور را حل می‌کند؟
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: در صنعت به برنامه نیاز داریم اما به نظر می‌رسد امسال نیز درزمینه تسهیلات دهی به بنگاه‌های کوچک و متوسط تغییر قابل‌توجهی اتفاق نیفتد و روند سال 1395 را دوباره طی کنیم.
وی افزود: از سوی دیگر باید توجه کنید دولت بانک‌ها را به پرداخت تسهیلات موظف می‌کند و با توجه به محدودیت منابع بانک‌ها روند تسهیلات دهی با چالش بزرگی همراه است.
پورقاضی اضافه کرد: جذب سرمایه خارجی پس از لغو تحریم‌ها از دیگر منابعی بود که صنعت ایران برای نوسازی و تامین منابع مالی به آن امید بست.
وی ادامه داد: با این همه، جذب سرمایه خارجی در فضای ملتهب منطقه به‌سختی انجام می‌شود. سرمایه‌گذار خارجی وارد منطقه‌ای نمی‌شود که درگیری و جنگ در آن زیاد است. متقاضیان کنونی نیز با اکراه آمده و در بخش‌های وارد شده اند که سود کلانی دارد و ریسک سرمایه‌گذاری را پوشش می‌دهد. در غیر این صورت سرمایه‌گذار برای سودهای منطقی و طبیعی وارد کشور نمی‌شود و ترجیح می‌دهد سرمایه‌اش را در مناطق آرام‌تری به جریان بیندازد.
به گزارش ایرنا، رییس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بامداد امروز در یادداشتی نوشت: رشد بخش صنعت بهبود یافته و تعداد فعالیت‌هایی که در 9 ماهه سال 1395 از رشد مثبت برخوردار بوده‌اند نسبت به دوره مشابه سال 1394 افزایش مناسبی داشته است. اما همانطور که در تفسیر و تحلیل نرخ تورم باید به آن توجه داشت، رشد اقتصادی نیز معدلی از عملکرد کل اقتصاد را به دست می‌دهد؛ بنابراین عملکرد همه بخش‌ها در این زمینه یکسان نیست.
«به عنوان مثال با وجود بهبود شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی، شماری از این فعالیت‌ها در 9 ماهه سال 1395 همچنان با رشد منفی همراه بوده‌اند که مشروح آمار آنها توسط بانک مرکزی اعلام شده است. بنابراین طبیعی است که با وجود بهبود قابل توجه رشد اقتصادی، رونق اقتصادی هنوز برای برخی گروه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی محرز و قابل تجربه نباشد؛ چنانچه اگر این سوال از فعالانی که در صنایع روبه‌رشد و مواجهه با رونق پرسیده شود، پاسخ متفاوت است.»
برچسب ها: صنعت ، تسهیلات ، بهره وری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: