وزیر راه وشهرسازی گفت: انگاره ها و ساختارهای حمل ونقل در ایران نیازمند تغییرات اساسی است و با تعریف مدل جدیدی باید نحوه ارتباط مناسب نظام حمل ونقل با یکدیگر از جمله جاده با ریل مشخص شود.
به گزارش روز جمعه ایرنا، عباس آخوندی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: تمام حمل ونقل ایران مبتنی بر جاده است و حمل ونقل ریلی در این شرایط در وضعیت حاشیه ای قرار گرفته و اگر قرار باشد حمل بار بردهای میانی را جاده و بردهای بلند مدت را ریل جابجا کند در حوزه حمل ونقل ریلی نیازمند میلیاردها تومان سرمایه گذاری هستیم.
وی با بیان این که تغییر ساختارهای حمل ونقل در کشور نیازمند عزم و اراده ملی است، گفت: ما در ایران 217 هزار کیلومتر جاده داریم که اگر هر کیلومتر آن یک میلیون دلار ارزش داشته باشد، این نشان می دهد در ایران در زمینه جاده بیش از 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده تا ناوگان عمومی و خصوصی از این شبکه راه های کشور استفاده کند.
آخوندی افزود: تنها در سال گذشته بیش از یک میلیون و 300 هزار خودرو وارد جاده های ایران شد و این نشان می دهد حمل و نقل در ایران مبتنی بر جاده است.
وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اهمیت توسعه حمل ونقل ریلی در کشور بیان کرد: اگر بخواهیم ریل با جاده رقابت کند باید امکانات زیادی در زیرساخت ریلی و ناوگان فراهم کنیم ، ضمن این که در این بخش نظام قیمت گذاری نیز اهمیت دوچندان دارد.
آخوندی با بیان این که در طول بیش از 3 سال گذشته اقدام های خوبی در حوزه نوسازی ناوگان انجام شده است، گفت: از طرفی آمادگی ذهنی مقام های سیاسی کشور برای اهمیت دادن به بخش حمل ونقل، این مساله را برای ما جدی کرده است.
وی با بیان این که مفهوم شهرهای ریل پایه در ادبیات دانشگاهی و مطبوعات و بخش حمل و نقل وارد شده است، گفت: شکاف اجتماعی در کشور سبب شده است هر مساله آبادانی ایران تبدیل به مساله سیاسی شود، اما ما باید صبوری کنیم تا از این فرآیندها بتوانیم به خوبی عبور کنیم.
وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: در بحث رسانه باید همه نظام های حرفه ای رسانه را رعایت کنند و تنها با وجود رسانه های مستقل و شجاع اصل دسترسی شهروندان به اطلاعات آزاد عملی است.
وی گفت: توسعه درایران تنها به عمران و آبادانی کشور تنزل پیدا کرده در حالی که توسعه باید در تمام زمینه ها از جمله نیروی انسانی اتفاق بیافتد.
آخوندی تاکید کرد: مشکل ما در ایران نیازمند پرسشگری درست است و این مساله در اطلاع رسانی آینده ایران بسیار مهم است، زیرا هم اکنون که بزرگترین اقدام در حمل ونقل هوایی ایران در حال انجام است، آیا سوال اصلی ما مرجوعی بودن هواپیما است؟
وزیر راه وشهرسازی با بیان این که هواپیمای مرجوعی سابقه تاریخی ندارد و این نشان می دهد در پرسشگری برای نوسازی ناوگان حمل ونقل هوایی کشور باید پرسش های مناسبی مطرح شود.
وی تاکید کرد، در حالی که مساله مهم ما نوسازی ناوگان برای ارتقای جایگاه حمل ونقل هوایی ایران در منطقه است، با یک سوال غیرمرتبط موضوع مخدوش می شود در حالی که پرسش به طور اساسی باید ابهام های بنیادین را برطرف کند.
آخوندی اصلی ترین مساله در رسانه را موضوع پرسشگری در مورد یک وضعیت جامعه عنوان کرد، در حالی که پرسشگری که با جدل همراه باشد شکاف ها را در جامعه ایران بیشتر می کند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که بزرگترین سهم توسعه در بخش های مختلف کشور ایران به رسانه ها مربوط است، گفت: از آنجا که رسانه ها با انسانها سر و کار دارند، لذا رسانه ها می توانند با نقش کم نظیر خود زمینه اعتلا و تحقق توسعه را در ایران فراهم کنند.
**آزاد راه تهران - شمال
وی در باره افتتاح قطعه اول آزاد راه تهران- شمال، گفت: هم اکنون پیشرفت این قطعه به بیش از 80 درصد رسیده است و بیش از 3 هزار نفر در این قطعه مشغول کار هستند تا بتوانیم تا پایان دولت یازدهم شاهد افتتاح این قطعه از آزاد راه تهران - شمال باشیم.
آخوندی بیان کرد: در آزاد راه تهران - شمال کار پیمانکار خارجی ( چینی ) به پایان رسید و ما قرارداد آنها را تمدید نکردیم و ادامه عملیات اجرایی را به پیمانکاران ایرانی سپردیم.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: مناقصه احداث قطعه دوم این آزاد راه برگزار شده و ساخت تونل 6 هزار و 500 متری آن در حال اجرا است و قطعه 3 آزاد راه تهران - شمال نیز در حال مهندسی است.
**توسعه بنادرخشک
آخوندی بر توسعه بنادر خشک در کشور تاکید کرد و گفت: استفاده از بنادر خشک در کشور مساله بسیار مهمی است که کالا از بنادر آبی توسط ریل به بنادر خشک در داخل منتقل و از آنجا کالا برای جابجایی در داخل کشور به جاده منتقل شود.
وزیر راه وشهرسازی افزود: برای همین منظور ما به دنبال تهیه نقشه لجستیک ایران هستم تا مکان باراندازهای اصلی ایران مشخص شود تا بتوانیم زمینه انتقال بار با ریل از بنادر آبی را به بنادر خشک در کشور فراهم کنیم.
آخوندی یادآور شد: در صنعت حمل و نقل هوایی به اندازه نوسازی ناوگان، آزادسازی نرخ خدمات هوایی برای ما اهمیت زیادی داشت به طوری هم اکنون تقاضای راه اندازی 12 شرکت جدید هوایی را در کشور داریم و این شرکت ها به جای 10 تا 20 میلیارد ریال سرمایه( یک یا 2 میلیارد تومان) باید سه هزارو 500 میلیارد ریال( 350 میلیارد تومان) سرمایه داشته باشند. این نشان می دهد بخش حمل ونقل هوایی ایران با اتکا به سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال توسعه است و این برای ما رخداد خوبی است.
وزیر راه وشهرسازی در پایان اظهارداشت: دولت از تمام شرکت های هوایی در نوسازی ناوگان هوایی حمایت می کند و صندوق توسعه ملی نیز آماده پرداخت تسهیلات مورد نیاز برای نوسازی ناوگان به شرکت های هوایی بخش خصوصی است که با این اقدام ادغام شرکت های هوایی کوچک نیز در عمل اتفاق می افتد.