کد خبر: ۹۵۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - 04 March 2017
مشکل اصلی اردوغان به نحوه محاسبات اشتباه او مربوط می شود.او با درپیش گرفتن سیاست اعمال کنترل سیتماتیک و تهدید آمیز بر نهاد های حاکمیتی مترصد است تمام جمهوری ترکیه را در خود متجلی کند. بیم و امید از واکنش های اجتماعی؛ او و دولت را وادار به اتخاذ تصمیماتی کرده که به خوبی منعکس کننده نگرانی های آنهاست.
 پایگاه خبری خبرآنلاین در یادداشتی نوشت: مشکل اصلی اردوغان به نحوه محاسبات اشتباه او مربوط می شود.او با درپیش گرفتن سیاست اعمال کنترل سیتماتیک و تهدید آمیز بر نهاد های حاکمیتی مترصد است تمام جمهوری ترکیه را در خود متجلی کند. بیم و امید از واکنش های اجتماعی؛ او و دولت را وادار به اتخاذ تصمیماتی کرده که به خوبی منعکس کننده نگرانی های آنهاست.

در ادامه این یادداشت به قلم متین مسلم، می خوانیم: اواخر دهه 70 در اوج اقتدار لئونید برژنف صدر هیات رئیسه اتحاد جماهیر شوروی ، میان اهالی مسکو ،جوک جالبی رد و بدل می شد. می گفتند'شخصی یک روز وسط میدان سرخ فریاد زد <<برژنف بی برو برگرد ا.....است!>>. ماموران این مرد را بازداشت و نهایتا دادگاه اورا به 53 سال حبس قطعی محکوم کرد. 3 سال به خاطر توهین به مقامات کشوری و 50 سال به دلیل افشای اسرار دولتی!!'.

در ترکیه اردوغان وضعیت نسبتا مشابهی بوجود آورده. افشا گری واضحات عواقب بدی به همراه دارد!.اواسط ما ژوئن سال 2015 ،جان دوندار مدیر روزنامه جمهوریت به دلیل افشای کمک های تسلیحاتی ترکیه به داعش تهدید شد تاوان سختی پس خواهد داد. امروز نیز روزنامه حریت به دلیل افشای نارضایتی جدی نیروهای مسلح از دولت و شرایط کشور ، توسط آقای اردوغان با جمله'بهای این کار را پرداخت خواهندکرد'آشکارا تهدید شده است. البته همان زمان 'جان دوندار' صراحتا خطاب به آقای رئیس جمهور گفت''کسی که مرتکب جرم شده ، تاوان سنگینی خواهد پرداخت. ما تورا راحت نخواهیم گذاشت'.گرچه اردوغان تلاش می کند خود را به مثابه رهبری قدرتمند و مقتدر جلوه دهد، اما چون تلاش او منطبق با واقعیات داخلی و منطقه نیست، متقابلا تاوان اصرار او؛ به قیمت ناامنی خاورمیانه عربی و به تبع آن اروپا و خود ترکیه تمام شده است.مقامات نزدیک به خانم مرکل می گویند' در موضوع امنیت اروپا آنکارا به وضوح ما را تهدید می کند'.
دررویکرد داخلی، تصورات آقای رئیس جمهور، گرچه از اوایل سال 2013 کما بیش آشکار شده بود،اما نگرانی از اقدامات او زمانی به اوج خود رسید که اواخر سال گذشته در اقدامی حیرت برانگیز پیش نویس تغییر قانونی اساسی به نفع رئیس جمهوری را تسلیم پارلمان تابع خود کرد.یک نماینده عضو حزب 'حرکت ملی' متحد پارلمانی حزب 'عدالت و توسعه' می گوید دقیقا نمی داند چرا پارلمان تسلیم رئیس جمهور شده !.این نماینده نسبتا جوان که از بیم جانش مایل به افشای هویت خود نیست معتقد است مسئله به خصوصیات شخصی آقای اردوغان مربوط می شود. او می گوید'رئیس جمهور به بهانه شرایط حساس منطقه و تهدید خود ساخته یی به نام گولن که البته شخصیتی بهتر از آقای اردوغان نیست،همه را مرعوب کرده.ما هیچ مصونیتی نداریم'.
نه الزاما در همسویی با دیدگاه این نماینده، اما به باور من مشکل اصلی اردوغان به نحوه محاسبات اشتباه او مربوط می شود. از موضع داخلی اردوغان با درپیش گرفتن سیاست اعمال کنترل سیتماتیک تهدید آمیز بر نهاد های حاکمیتی و ارکان جمهوری و اعمال محدودیت های بی سابقه در آزادی های فردی و اجتماعی، مترصد است تمام جمهوری ترکیه را در خود متجلی و هرگونه مخالفت را با ابزار های امنیتی سرکوب کند. بیم و امید از واکنش های اجتماعی؛ او و دولت تحت نفوذ ش را وادار به اتخاذ تصمیماتی کرده که به خوبی منعکس کننده نگرانی های آتی آنهاست.در یک نمونه هفته گذشته دولت کمپین تبلیغاتی 'نه به سیگار'را به این دلیل که ممکن این عبارت تاثیری روی رفراندم 16 اپریل تغییر قانون اساسی بگذارد ممنوع و تابلو های آن را جمع آوری کرد.از سوی دیگر برخی محافل دیپلماتیک اروپایی مقیم استانبول گفته اند ارزیابی های مستقل آنها گزارش های موسسه پژوهشی 'سونار' در ترکیه مبنی بر شکست طرح رفراندم تغییر قانون اساسی را تایید می کند. دیپلمات های آلمانی و فرانسوی میگویند این گزارش نشان می دهد 'بین 52تا53 درصد مردم به شدت با تغییرات خواسته شده مخالف هستند'.حال باید پرسید اردوغان چه چیزی'' تغییر قانون اساسی یا اعتبار خود را '' به رفراندم گذاشته است!؟.دربلوک سیاست خارجی وضعیت بهتر نیست. جدای از سخنان جنجال برانگیز اردوغان و وزیر خارجه اش چاووش اوغلو علیه تهران که موجب خشم مقامات ایرانی شد، مشکل ناپایداری سیاست های ترکیه ؛ تنها بخشی از آن به ایران مربوط می شود.
روزنامه عربی زبان 'العرب ' چاپ بریتانیا اواخر هفته گذشته در ارزیابی سیاست خارجی ترکیه و فضای تنفسی که آنکارا حس می کند می تواند در اتمسفر مسکو برای خود در منطقه ایجا کند نوشت' رئیس جمهوری ترکیه تلاش می کند روابط با روسیه را حفظ کند.این رویکرد سبب شده بسیاری اردوغان را به دلیل مواضعش در قبال ایران متقلبی توصیف کنند که به واسطه رفتار های دوگانه بدون کسب اعتماد آقای ترامپ، احتمالا اعتماد همتای روسی اش را از دست خواهد داد'. تحلیل گر ارشد 'العرب' با اشاره به سفر ماه مارس آتی آقای اردوغان به مسکو نتیجه می گیرید' او می خواهد هر دو متحد متناقض استراتژیک را حفظ کند. اما به باور دیپلمات ها ی مقیم مسکو او در راضی کردن همتای روسی اش برای پذیرفتن مواضع آنکارا با مشکل جدی روبرو خواهد شد'. اما با توجه به سیاست های فعلا نامشخص آمریکا و روسیه، شرایط آتی منطقه چه خواهد بود؟این را فعلا نمی دانیم!. ولی احتمال اینکه اردوغان جبران بخشی از سرخوردگی هایش را متوجه شرایط داخلی کند، امر چندان دور از انتظاری نیست. تاریخ مدرن ترکیه تجربه های مشابه زیادی در این زمینه دارد،همانگونه که 'جان دوندار' قبلاهشدار آن را داده است. اردوغان مکررا ثابت کرده در خواندن درس های خود مشکل جدی ذهنی دارد. همانگونه که استاد قبلی اش نجم الدین اربکان به آن مستقیما اشاره کرده بود.
*منبع: پایگاه خبری خبرآنلاین/14 اسفند 95 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: