کد خبر: ۹۵۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - 01 March 2017
نقشه جامع علمی کشور به عنوان یک سند بالادستی مهم کشور به حساب می‌آید که جهاد چند ماموریت به صورت پیشنهادی در حوزه‌های کلی و علوم انسانی برای خود به این شورا ارئه کرده است که دو مورد آن در حوزه‌های کلی به تصویب شورای راهبری رسیده است و دو پیشنهاد حوزه علوم انسانی نیز به‌منظور بررسی‌های بیشتر هنوز باقی مانده است.

مشاور رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه دو ماموریت در حوزه علوم انسانی و دو ماموریت نیز در حوزه‌های کلی به شورای راهبری نقشه جامع علمی کشور پیشنهاد داده‌ایم، گفت: نقشه جامع علمی کشور به عنوان یک سند بالادستی مهم کشور به حساب می‌آید که جهاد چند ماموریت به صورت پیشنهادی در حوزه‌های کلی و علوم انسانی برای خود به این شورا ارئه کرده است که دو مورد آن در حوزه‌های کلی به تصویب شورای راهبری رسیده است و دو پیشنهاد حوزه علوم انسانی نیز به‌منظور بررسی‌های بیشتر هنوز باقی مانده است.

دکتر حمید امین‌اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا؛ در خصوص مهم‌ترین ماموریت‌هایی که دولت در حوزه پژوهش و فناوری به جهاددانشگاهی واگذار کرده است،  اظهارکرد: دولت تا سال‌های اخیر یک ماموریت درونی و مشخص در این حوزه همچون سایر حوزه‌ها به جهاددانشگاهی واگذار نکرده بود، تنها یکسری اهداف در چارچوب‌های کلی اساس‌نامه دیده شده بود که جهاددانشگاهی موظف بود آن‌ها را محقق کند.

وی ادامه داد: در دیداری که چند سال پیش با مقام معظم رهبری داشته‌ایم، ایشان عنوان کردند، خوب است که جهاددانشگاهی تلاش کند تا نقش و جایگاه خود را در تحقق نقشه جامع علمی کشور به عنوان یک سند بالادستی مهم تعیین کند؛ بر این اساس گفت‌وگوها و بررسی‌هایی صورت گرفت و پیشنهاداتی به شورای راهبری نقشه جامع علمی کشور به عنوان تصمیم‌گیرنده، نقشه ارائه و عنوان شد که جهاددانشگاهی آمادگی دارد تا در برخی حوزه‌ها ماموریت‌هایی را برعهده بگیرد.

مشاور رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه دو ماموریت در حوزه علوم انسانی و دو ماموریت نیز در حوزه‌های کلی پیشنهاد داده‌ایم، اضافه کرد: دو ماموریت پیشنهادی در حوزه‌های کلی مورد تائید شورای راهبری قرار گرفت و دو پیشنهاد حوزه علوم انسانی به‌منظور بررسی‌های بیشتر باقی مانده است.

امین اسماعیلی در رابطه با دو پیشنهاد تائید شده، افزود: یکی از این ماموریت‌ها ایجاد یک نهاد علم و فناوری میانجی است که پیشنهادات را از سازمان‌ها ونهادهایی که نیاز به رفع مسائل و مشکلات دارند، بگیرد و تولید یا انتقال دانش و فناوری را برای حل و رفع نیازهای عینی و انضمامی موجود در کشور انجام دهد.

وی با بیان اینکه صنایع و بخش‌های خدماتی مختلف در کشور وجود دارند که بیش از ده‌ها بار یک تکنولوژی یا دانش را از خارج کشور وارد کرده‌اند، بدون اینکه برای انتقال و یادگیری آن دانش یا تکنولوژی اقدامی انجام دهند، خاطرنشان کرد: در این راستا پیشنهاد شد جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد فن‌آور و دانش بنیان در حوزه‌های منتخبی که توان و سابقه دارد، به فرآیند انتقال دانش و فناوری به کشور در همکاری‌های مشترک خارجی مبادرت کند.

مشاور رییس جهاد دانشگاهی ادامه داد: کشورهایی که  مدیریت هوشمندانه‌ای در حوزه علم و فناوری داشته‌اند، فعالیت‌های خود را به نحوی ساماندهی کردند که هنگام همکاری با افراد مسلط خارجی پس از انجام یک یا دو همکاری، دانش و فناوری را به کشور خود انتقال دهند.

امین اسماعیلی با تاکید براینکه مساله انتقال تکنولوژی در فرآیند توسعه کشورهای درحال ‌توسعه از گلوگاه‌های اصلی کار، فعالیت و توسعه این کشورهاست، خاطرنشان کرد: در چند دهه اخیر اکثر کشورهای موفق درحال توسعه و در گذشته نیز کشورهای چین، کره، ژاپن و... عمدتا از طریق انتقال دانش و تکنولوژی از کشورهای خارجی به کشور خود به توسعه و تحول زیرساخت‌های علمی و فناوری دست یافته‌اند.

وی با بیان اینکه ما این اقدام را در کشور به خوبی ساماندهی نکرده‌ایم، افزود: جهاددانشگاهی پیشنهاد داده که در پنج حوزه ماموریت مشخصی را به عهده بگیرد تا در همکاری فناورانه با کشورهای خارجی،‌ انتقال دانش و فناوری را به خوبی در کشور سامان یابد.

مشاور رییس جهاد دانشگاهی افزود: در قانون لایحه برنامه ششم توسعه کشور که درحال اختتام است، یکی از پیشنهادات جهاددانشگاهی در صنعت ریلی برای انتقال فناوری در سیستم‌های رانش در حوزه الکتریکی به نتیجه رسیده و در برنامه به عنوان هدف مصوب قرار گرفته است تا با همکاری دولت سامان پیدا کند.

امین اسماعیلی با اشاره به اینکه مقدمات طی شده تا دولت این دو ماموریت کلی که به حوزه پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی داده شده است را تایید و ابلاغ کند، گفت: در برنامه ششم توسعه که در حال تصویب در مجلس است، الزامی مبنی بر اینکه دولت مقدمات تحقق و اجرایی سازی این دو ماموریت ویژه جهاددانشگاهی را فراهم و طی سال اول اجرای برنامه آن را به سامان‌دهی برساند، گذاشته شده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه توسعه‌ای جهاددانشگاهی در گذشته سه ساله بوده و در سال جاری برنامه پنج ساله تدوین شده است، خاطرنشان کرد: برنامه توسعه‌ای که امسال در جهاددانشگاهی تدوین شده و از سال آینده اجرایی می‌شود، برنامه ششم توسعه جهادادنشگاهی است.

مشاور رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه تاکنون پنج برنامه سه ساله در جهاددانشگاهی تدوین شده است، ادامه داد: با توجه به اینکه تدوین برنامه جهاد را دیرتر از برنامه دولت آغاز کردیم  و می‌خواستیم برنامه‌های جهاد را به برنامه‌های توسعه‌ای کشور برسانیم و همچنین به دلیل تحولات محیطی فراوان که در جامعه رخ می‌دهد، امکان تدوین برنامه بلند مدت‌تر کمی سخت بود، بنابراین برنامه جهاددانشگاهی سه ساله تدوین می‌شد.

امین اسماعیلی با اشاره به اینکه  اتمام برنامه پنجم جهاددانشگاهی متقارن با پایان برنامه پنجم توسعه کشور بود، عنوان کرد: با توجه به اینکه برنامه جهاددانشگاهی باید با برنامه کشور هماهنگ‌تر باشد، مراجع تصمیم‌گیری برنامه‌ریزی جهاددانشگاهی تصمیم گرفتند برنامه پنج ساله تدوین کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تغییر و تحولات محیطی در جامعه ما فراوان است و فعالیت‌های جهاد بسیار مرتبط با ذی‌نفعان است و بخش قابل توجه‌ای از فعالیت‌های ما معطوف به رفع نیازهای بازارهای مختلف در کشور می‌شود،  به این دلیل که دچار عقب‌افتادگی و یا پیش‌افتادگی از برنامه نشویم، هر دو سال این برنامه مورد بازنگری قرار می‌گیرد .

مشاور رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه سیستم‌های برنامه‌ریزی غلطان و یا چرخشی استفاده می‌کنیم، تصریح کرد: به طور مثال برنامه پنج ساله است، اما این امکان دیده شده که در پایان سال دوم و براساس دستاوردهای این دو سال برای سه سال بعدی امکان بازنگری وجود داشته باشد.

امین اسماعیلی ضمن اشاره به  برنامه بلند مدت چشم‌انداز 1404 جهاد دانشگاهی گفت: این برنامه چشم‌انداز 20 ساله است و قرار بوده، طی چندین برنامه به اهداف آن دست پیدا کنیم، اهداف کلان این برنامه در سال‌های پیش تعیین شده و باید برنامه‌های ما مبتنی بر این اهداف و چشم‌انداز باشد.

 اجرای دو برنامه توسعه‌ای در جهاددانشگاهی تا سال 1404

وی با بیان اینکه تا سال 1404 دو برنامه توسعه‌ای می‌توانیم در جهاد دانشگاهی اجرا کنیم، تصریح کرد: سازمان باید تلاش زیادی را صرف کند تا اهداف برنامه‌ کلان در طی دو برنامه باقی مانده محقق شود.

مشاور رییس جهاددانشگاهی افزود: در برنامه پیشین جهاددانشگاهی در بخش پژوهش و فناوری 15 هدف وجود داشته که باید آن اهداف را حفظ کنیم؛ اما عدد و رقم‌ها را در کلیات برنامه جدید تغییر داده‌ایم.

امین اسماعیلی خاطرنشان کرد: روال برنامه‌ریزی جهاد دانشگاهی اینگونه است که شوراهای بخشی در هر بخش مرکب از مدیران ستاد و افرادی از واحدهای صف تشکیل می‌شود تا اهداف کلان، کمی و کیفی بخش‌ها را تدوین کنند.

وی در پایان گفت: این اهداف به واحدهای صف جهاددانشگاهی داده می‌شود تا آن‌ها نظرات تکمیلی خود را ارائه کنند، اهداف کلان با لحاظ کردن نظرات واحدهای صف در مراجع ذی‌ربط نظام برنامه‌ریزی بررسی و تصویب  می‌شود.  این نظام مشتمل بر کمیته تلفیق، کمیته تدوین، شورای علمی جهاددانشگاهی و هیات امنا است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: