کد خبر: ۹۴۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - 22 February 2017
مجلس در حالی در روزجاری رای به ثبات قیمت حامل‌های انرژی داد که برخی از کارشناسان بر این باورند که برخی از حامل‌های انرژی در بازار داخلی به ارزانی به فروش می‌رسد.
مجلس در حالی در روزجاری رای به ثبات قیمت حامل‌های انرژی داد که برخی از کارشناسان بر این باورند که برخی از حامل‌های انرژی در بازار داخلی به ارزانی به فروش می‌رسد.

آیا ثبات قیمت حامل‌های انرژی به صرفه است؟به گزارش میزان، مجلس شورای اسلامی درجلسه صبح روز جاری مصوب کرد قیمت حامل‌های انرژی نسبت به گذشته تغییری را  تجربه نکند.

این موضوع در حالی مصوب شد که برخی از کارشناسان بر این باورند قیمت حامل‌های انرژی نسبت به یکدیگر تناسب ندارند و باید قیمت برخی از حامل‌های انرژی روند افزایشی و برخی دیگر کاهش قیمت را تجربه کنند.

درکنار این مسائل ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گاز طبیعی شناخته می‌شود و بر آن است تا مصرف گاز طبیعی در حمل و نقل را افزایش دهد که با این تفاسیر به نظر می‌رسد باید فاصله قیمتی CNG نسبت به دیگر حامل‌های انرژی افزایش یابد.

در این رابطه اردشیر دادرس رئیس انجمن جایگاه داران CNG در گفت‌وگو با میزان، اظهار کرد: تعیین قیمت حامل‌های انرژی باید بر پایه بحث علمی و تخصصی انجام شود و در تمام کشورهای مصرف کننده انرژی، قیمت‌گذاری بر پایه شاخص‌های استاندارد و سه عامل میزان عرضه و تقاضای انرژی، نسبت قیمت حامل‌های انرژی در بازار داخلی و بازارهای صادراتی(فوب خلیج فارس) و نسبت قیمت حامل‌های انرژی به یکدیگر تعیین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در تعیین قیمت حامل‌های انرژی نسبت قیمت حامل‌ها به یکدیگر بسیار مهم است، یادآور شد: در حال حاضر نسبت قیمت بنزین به  گازوئیل و CNG منطقی نیست.

دادرس تاکید کرد: در حال حاضر نسبت قیمت CNG به بنزین در ایران با توجه به قیمت جهانی بسیار گران است و این در حالی است که نسبت گازوئیل به بنزین و CNG رقم بسیار کمی را به خود اختصاص داده است.

رئیس انجمن جایگاه داران CNG با اشاره به اینکه به طور حتم باید نسبت تناسب قیمت حامل‌های انرژی رعایت شود، خاطر نشان کرد: مجلس باید تصمیم گیری‌های خود را در زمینه تعیین قیمت حامل‌های انرژی با توجه به شاخص‌های بین المللی انجام دهد که با این تفاسیر می‌توان مدعی شد ثبات قیمت برای برخی از حامل‌های انرژی منطقی نیست.

وی در ادامه مدعی شد: قیمت CNG باید تا حدودی کاهش یابد و این درحالی است که باید قیمت بنزین با شیب ملایم و قیمت گازوئیل و LPG افزایش یابد.

دادرس در انتها خاطر نشان کرد: در تعیین قیمت حامل‌های انرژی باید به گونه‌ای رفتار شود که امنیت اقتصادی حامل‌های انرژی رعایت شده و مصرف یک سوخت در تمام بازارهای مصرفی یکسان باشد.

با این تفاسیر می‌توان گفت، نباید با ثبات قیمت حامل‌های انرژی بسیار خوشحال بود البته نباید فراموش کرد که با اندکی افزایش قیمت حامل‌های انرژی کوچکترین خدمات چند برابر گران می‌شوند و فارغ از امنیت اقتصادی حامل‌های انرژی ارزانی و تغییر نکردن قیمت حامل‌های انرژی برای مردم جامعه خوشایند‌تر است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: