کد خبر: ۹۴۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - 21 February 2017
تعطیلی بازارهای آمریکا و شرایط انتظاری برای سیگنال ‌های افزایش نرخ بهره آمریکا رقم زد. یکی از روش ‌های پیش ‌بینی قیمت ‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند.
پروزنامه دنیای اقتصاد با درج گزارشی نوشت: تعطیلی بازارهای آمریکا و شرایط انتظاری برای سیگنال ‌های افزایش نرخ بهره آمریکا رقم زد. یکی از روش ‌های پیش ‌بینی قیمت ‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است: 
** بازار سهام
دیروز شاخص کل بورس با رشد 40 واحدی( 0.5 درصدی) همراه شد. با وجود بازگشایی 10 نماد، اما همچنان توقف 97 نماد بورسی عامل تداوم کم تحرکی بازار سهام شد. روز گذشته توقف نماد «شتران» با تعدیل مثبت 82 درصدی از سایر نمادهای پالایشی حمایت کرد؛ «شپنا» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. 

اما «فخوز» با تعدیل منفی 2 درصدی و فسخ معامله خرید 28.5درصد از سهام شرکت سنگ آهن مرکزی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. همچنین «کگل» با رشد انتظارات بیش از واقعیات و تعدیل تنها 2 درصدی پیش‌بینی سود سال 96 در کنار «اخابر» نمادهای منفی بر شاخص بودند. روز گذشته «پارسان» نیز با توجه به سهم 40 درصدی پرتفوی از «زاگرس» از نمادهای تاثیرگذار بر رشد شاخص بود؛ تعدیل مثبت 9 درصدی «زاگرس» با وجود مفروضات محافظه ‌کارانه بودجه رقم خورد. 

** شروع آرام بازارهای جهانی
هر دلار آمریکا با افت 3 تومانی برای چهارمین روز متوالی نزولی و به نرخ 3787 تومان معامله شد. در روزهای اخیر پس از شکسته شدن مقاومت سطح 3800 تومانی، روند نزولی نرخ دلار ادامه‌دار شد. با اینکه پیش‌تر انتظار می‌رفت شناسایی کف در سطح 3800 تومانی، با رشد تقاضا افزایش نرخ دلار را رقم بزند. 

اما همچنان رکود تقاضا، حمایت سطح مزبور را شکست. اما شرایط احتیاطی نوسانات دلار را نزدیک سطح مزبور رقم زده بود. در حالی که ناامیدی معامله‌ گران از رشد دلار، روز گذشته دلار را زیر سطح 3790 تومانی قرار داد. همچنان چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی با نزدیک شدن به عید نوروز تا حدی از دلار حمایت می‌کند. اما در ماه‌های اخیر اظهارات بازارساز و احتمال تشدید عرضه و تقویت مداخله دولت در بازار ارز با تقویت احتیاط میان معامله‌ گران فشار را بر دلار حفظ کرده است. 

** بازار سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 192 هزار تومان معامله شد. با وجود افت نرخ دلار، در شرایط نوسان اندک اونس طلا، همچنان چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی از قیمت سکه حمایت می‌کند. روز گذشته در بازار طلای جهانی شاهد نوسانات اندک اونس طلا در سطح 1135 دلاری بودیم. با وجود حمایت ریسک‌های سیاسی از اونس طلا، اما چشم‌انداز 3 بار افزایش نرخ بهره آمریکا (رشد شاخص دلار) فشار را بر طلا حفظ کرده است. 

در بازار ارز نیز ناامیدی معامله‌گران از رشد نرخ دلار، دلار را در کانال 3700 تومانی نزولی کرد. با این وجود انتظار حمایت سطح 1220 دلاری از اونس طلا در کنار چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی سکه با نزدیک شدن به نوروز، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را روز گذشته بزرگ‌تر کرد.

** کم‌نوسانی طلا در تعطیلی بازارهای آمریکا
دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1236 دلار معامله ‌شد. روز گذشته در شرایط تعطیلی بازارهای سهام و اوراق قرضه آمریکا، افت اندک شاخص دلار در کنار رشد بازارهای سهام اروپا نوسان اندک اونس طلا را رقم زد. بیشترین رشد پوند در دو هفته، عامل فشار بر شاخص دلار شد. 

در شرایط کنونی ریسک‌های سیاسی اروپا با انتخابات فرانسه، آلمان و هلند در کنار ریسک‌های ترامپ عامل حمایت از اونس طلا است. با این وجود چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا با اعلام رئیس فدرال رزرو، فشار را بر طلا حفظ کرده است و احتمال مقاومت سقف 1249 دلاری در مقابل طلا را تقویت کرده است. انتشار صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو در کنار سخنان نمایندگان فدرال رزرو همچنین آمار مسکن آمریکا می‌تواند با ارائه تصویر روشن ‌تری از این امر، بر اونس طلا اثرگذار باشد.

** بازار اوراق مسکن
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با افت 2.3درصدی همراه شدند. پس از رشد 6.2درصدی قیمت «تسه»ها در بهمن، افت 4.2 درصدی قیمت اوراق در دو روز ابتدایی اسفند رقم خورد و قیمت اوراق روز گذشته به کمترین سطح در یک ماه اخیر رسید. با وجود نشانه‌های خروج تدریجی مسکن از رکود، اما همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان عامل فشار بر «تسه»ها است. 

علاوه بر این، از ابتدای مهر، به استثنای بهمن، در هفته‌های ابتدایی ماه شاهد تشدید روند نزولی «تسه»ها بودیم؛ اما در ادامه ماه «تسه»ها با رشد همراه شدند. بنابراین تکرار این روند با توجه به افزایش تقاضای مسکن به صورت سنتی با نزدیک شدن به سال جدید نیز دور از انتظار نیست. در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام، با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود در سطح 21.7 درصد قرار گرفته است.

** بازار نفت
دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت53.6 دلار معامله ‌شد. خوش ‌بینی ‌ها به کاهش مازاد عرضه با تعهد تولیدکنندگان به توافق از نفت حمایت کرد. اما رشد تعداد دکل‌های نفتی برای پنجمین هفته متوالی فشار بر نفت را حفظ کرده است. گلدمن ساکس در یادداشتی اعلام کرد در صورت تثبیت تعداد دکل‌های نفتی در سطح کنونی، تولیدات شیل در سه ماهه چهارم 2017 با 405 هزار بشکه در روز رشد نسبت به سه ماهه چهارم 2016 همراه خواهد شد؛ به این ترتیب رشد 130 هزار بشکه در روز تولیدات شیل را به صورت میانگین در سال 2017 پیش‌بینی کرد. علاوه بر این، رسیدن یک محموله 600 هزار بشکه‌ای از آمریکا به چین در ژانویه و انتظار رسیدن دو محموله یک میلیون بشکه‌ای در آوریل نشان می‌دهد به دلیل کاهش تولیدات اوپک و افزایش تولیدات آمریکا و کانادا، انتقال نفت در این مسیر طولانی ممکن شده است.

*منبع: روزنامه دنیای اقتصاد،1395.12.3
خبرهای مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: