کد خبر: ۹۴۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - 21 February 2017
«مشکلات بانکی موضوعی نیست که قابل حل نباشد و به‌زودی روابط بانکی ایران با بانک‌های اروپایی بیشتر خواهد شد.»
 روزنامه فرهیختگان درباره مسایل و مشکلات انتقال پول و سرمایه گذاری خارجی به گفت و گو با هری کمراینن سفیر فنلاند پرداخت و نوشت: «مشکلات بانکی موضوعی نیست که قابل حل نباشد و به‌زودی روابط بانکی ایران با بانک‌های اروپایی بیشتر خواهد شد.»

در ادامه این گفت و گو می خوانیم: همایش تجاری ایران و فنلاند فرصتی شد تا با هری کمراینن سفیر فنلاند در ایران گفت‌وگوی کوتاهی درباره مسائل و مشکلات انتقال پول و همین‌طور جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران داشته باشیم. او زبان فارسی را به خوبی صحبت می‌کند و حتی می‌خواهد سوال ‌ها با زبان فارسی از او پرسیده شود اما پاسخ‌ هایش به زبان انگلیسی است.

** یکی از مهم ‌ترین مسائلی که مانعی برای گسترش روابط اقتصادی میان ایران و کشورهای اتحادیه اروپا از جمله فنلاند است، موانع بانکی و انتقال پول است. فکر می‌کنید این مشکل تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و آیا راهی برای برون ‌رفت از مشکل وجود دارد؟
وزیر امور خارجه فنلاند زمانی که در ایران با آقای محمدجواد ظریف در ماه می ‌دیدار کرد، کارگروهی برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی شکل گرفت. اما در این میان مشکلات بانکی سد راه‌شان بود. بنابراین میان بانک ‌های ایران و فنلاند کارگروهی تشکیل شد تا این مشکلات را با همکاری هم حل کنند. مهم‌ترین مساله در مشکل بانکی، مساله انتقال پول میان بانک‌های دو کشور است.

** تشکیل این کارگروه آیا خروجی یا نتیجه‌ای هم داشته است؟
در این مدت کوتاه شاهد پیشرفت‌هایی بودیم که البته هنوز بخشی از مشکلات باقی ‌است؛ اما در حال حل شدن است و درواقع موضوعی نیست که قابل حل نباشد. یکی از دلایلی که همچنان مشکلات بانکی وجود دارد، به نظر من این است که بانک‌های فنلاند به نسبت طرف مقابل مقداری کند هستند. 

البته این موضوع درباره همه بانک‌های اروپایی صدق می‌کند. بانک‌های اروپایی درجه‌بندی متفاوتی از بانک‌های فنلاندی دارند. چراکه بانک‌های فنلاندی در جهان جزء مراکز قابل اعتمادی هستند که کندی کارشان هم به همین دلیل است و خیلی برایشان مهم است که موقعیت‌شان را از دست ندهند. 

به همین دلیل سعی می‌کنند با بانک‌ هایی همکاری کنند که همین استانداردها را داشته باشند؛ اینکه فعالیت‌شان شفاف و قابل اطمینان باشد. مطمئن هستم می‌توانیم همین روند را ادامه دهیم و محدودیت‌ها و مسائلی که باقی مانده به زودی حل خواهد شد. البته از دولت ایران هم به دلیل همکاری برای حل مشکلات بانکی تشکر می‌کنم. در مقابل‌، بانک‌های فنلاندی هم مشتاق هستند که این مشکلات انتقال پول حل شود.

** ایران پروژه ‌های اقتصادی بزرگ و زیادی دارد که نیمه‌کاره مانده‌اند و نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی دارند. پیشنهاد شما به ایران برای جذب سرمایه‌های فعالان اقتصادی کشورهای اروپایی و به‌خصوص فنلاند چیست؟
همین الان هم مثال خوبی از این همگرایی برای پاسخ به این پرسش شما داریم. برای مثال یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فنلاندی به نام «اوتوتک» سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در بخش‌های مرتبط با سنگ آهن در سیرجان کرمان انجام داده است. به‌طوری که این شرکت در حال گسترش دادن فعالیت خود در این منطقه است. این اقدام سبب شده تا دو هزار شغل جدید برای مردم بومی آن منطقه ایجاد شود. 

این مثال همه کشورهای اروپایی و شرکت‌های فنلاندی را برای سرمایه‌گذاری در ایران تشویق می‌کند، چراکه زمانی که بدانند تولید سود همراه با امنیت است و تولید بیشتر سود بیشتر به همراه دارد، سرمایه‌گذاری در ایران را افزایش می‌دهند. از طرف دیگر این رخداد سبب می‌شود ایران به سرزمینی قابل اعتمادتر برای سرمایه‌گذاری خارجی تبدیل شود. تمامی این موارد همه‌ انگیزه‌های لازم را به شرکت‌های فنلاندی برای سرمایه ‌گذاری در ایران می‌دهد.

** مهم‌ترین مباحث مطرح شده در همایش تجاری ایران و فنلاند
چهارمین هیات تجاری فنلاندی میهمان اتاق بازرگانی ایران بودند. هیاتی به سرپرستی معاون وزیر اقتصاد و اشتغال فنلاند و نمایندگان 20 شرکت متشکل از سه بخش انرژی، حوزه معدن و کانی و فناوری و سلامت. همایش تجاری میان ایران و فنلاند در شرایطی برگزار شد که مانند بیشتر همایش‌های تجاری با کشورهای اروپایی موانع بانکی و انتقال پول مهم‌ترین مساله میان توسعه روابط اقتصادی دو کشور مطرح شده است. در این نشست پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق ایران، هری کمراینن سفیر فنلاند در ایران و پتری پلتونن معاون وزیر امور اقتصادی و اشتغال فنلاند سخنرانی کردند.

پتری پلتونن: با وجود مسافت بسیار بین دو کشور، ما در سطوح دولتی، شرکت‌ها و سازمان‌های تحقیقاتی به صورت عملگرا و جدی، آماده توسعه روابط با ایران هستیم. تفاهمنامه توسعه مناسبات اقتصادی بین روسای جمهور دو کشور، پیامی روشن برای افزایش فرصت‌های همکاری است. 

بین وزرای دو کشور تفاهمنامه ‌هایی به امضا رسید و در زمینه ‌های تولید انرژی، بهره ‌وری انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر توافقنامه ‌هایی به امضا رسید تا دو کشور کار مشترک را آغاز کنند. در زمینه معدن و مواد معدنی دیداری با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم و همچنین همکاری برای سرمایه‌گذاری در معادن سنگ آهن کرمان از دو هفته پیش آغاز شد که یک شرکت فنلاندی با همتای ایرانی کار مشترک را به انجام خواهند رساند. یک شرکت برتر فنلاندی در زمینه خدمات فنی و مهندسی اکتشاف آماده به اشتراک گذاشتن تجارب و همکاری با شرکت‌های ایرانی است.

پدرام سلطانی: یکی از بسترهای مهم توسعه روابط اقتصادی، ایجاد روابط نزدیک بانکی است که امیدواریم در آینده نزدیک این مشکلات برطرف شود. براساس شاخص ‌های توسعه و گزارش ‌های سالانه بین‌المللی، فنلاند جزء برترین‌ های جهان است و ظرفیت‌ های بسیاری وجود دارد که بتوانیم برای سرعت بخشیدن به بازیابی ظرفیت‌های واقعی ایران، از تجارب و توانمندی‌ های این کشور استفاده کنیم. 

ایران با‌ثبات‌ترین و یکی از کشورهای مهم منطقه خاورمیانه، آسیای نزدیک و شمال آفریقاست. موقعیت جغرافیایی و نیروی انسانی تحصیل کرده که مهم‌ترین ثروت دهه‌های آینده کشور هستند در کنار منابع انرژی فراوان، امکان دسترسی به بازار 400 میلیونی را فراهم آورده که برای همکاری مشترک با هر کشوری جذابیت ایجاد کرده است. شناخت مقامات فنلاند از اقتصاد ایران و اعزام هیات متناسب با پتانسیل‌های موجود حائز اهمیت است. 

چالش کم‌آبی و بحران آب یکی از مشکلات آینده ایران است. فنلاند از جمله کشورهای پرآب جهان محسوب می‌شود و در تقسیم همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری می‌توان روی همتایان فنلاندی در کالاهایی که نیاز به آب بیشتر برای تولید دارند حساب کرد. در مقابل ایران می‌تواند در صنایعی که متکی به منابع معدنی و انرژی هستند، شریک خوبی باشد. مسائل بانکی مهم‌ترین مانع بازیابی روابط اقتصادی دو کشور است. در سال‌های نه‌چندان دور حجم روابط اقتصادی بیش از 250 میلیون دلار بود که اکنون به یک‌چهارم این میزان کاهش پیدا کرده است.

هری کمراینن: خوشحال هستیم که ایران دوباره به عرصه تجارت جهانی برمی‌گردد. ما از برجام خوشحالیم و روابط اقتصادی بین ایران و فنلاند برایمان بسیار جدی است. توافقنامه برجام یک موفقیت بود، البته برای برقراری و گسترش روابط تجاری بین دو کشور مسائل بانکی و مسائلی از قبیل انتقال پول باید حل شود.

*منبع: روزنامه فرهیختگان،1395.12.3
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: