معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر با بیان اینکه ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی از ۵،۴ میلیون TEU به ۶ میلیون TEU در سال ۹۶ افزایش مییابد، گفت: در حال حاضر سهم ریل در بنادر سالانه ۱۵ درصد است که امکان ارتقای آن تا ۳۰ درصد وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، جلیل اسلامی بیان کرد: افزایش ظرفیت اسمی بنادر بازرگانی از 219 میلیون به 225 میلیون تن و افزایش ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی از ۵،۴ میلیون TEU به 6 میلیون TEU دو هدف دارای اولویت سازمان بنادر در سال 96 است.
وی گفت: ارتقای ظرفیت بندر شامل موارد فیزیکی، زیرساختی، تجهیزاتی و نرمافزاری است.
اسلامی افزایش ظرفیت پایانههای مسافری از ۱۹،۲ به ۲۰،۵ و افزایش میزان جلب سرمایهگذاری از 95 هزار میلیارد ریال به 125 هزار میلیارد ریال را از دیگر اهداف سازمان بنادر و دریانوردی در سال 96 برشمرد و گفت: ارتقای توان عملیاتی بنادر از طریق رشد نرمهای عملیاتی به میزان 5 درصد نسبت به سال قبل، از دیگر اهداف کلان بخش معاونت بندری است.
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: همه مباحث مجموعه معاونت بندری به سه مفهوم «تجاری سازی»، «برون سپاری» و «آزادسازی» بر میگردد، در این فرایند ابتدا باید مفاهیم تجاریسازی با ظرفیتهای عملیاتی انطباق پیدا کند، سپس با تعریف پکیج های کاری و دستیابی به قابلیتهای اجرایی، مرحله برون سپاری بر اساس پلانهای اجرایی با برنامه سه ساله آغاز شود، همچنین در مرحله سوم باید تعیین شود از نظر قیمتگذاری و مدیریت درست، کدام بخش ها را آزادسازی کنیم.
اسلامی با بیان اینکه سازمان بنادر در بخش برونسپاری از سازمانهای پیشرو در دولت است، گفت: طی 15 سال گذشته و با آغاز فرصتهای خصوصیسازی، سازمان بنادر در لایه های اول و دوم یعنی تجاریسازی و برونسپاری به سرعت جلو رفت و تجارب ارزنده کسب کرده است، اما در بخش ظرفیتهای رقابت پذیری و آزادسازی باید شک و تردیدها را کنار بگذارد.
اسلامی با تأکید بر اینکه در همه حوزه های وسیع معاونت امور بندری باید «تحلیل شکافت» انجام شود، گفت: لازم است مشخص کنیم بر اساس اطلاعات موجود و آینده، بین میزان عرضه از طرف سازمان و تقاضای خدمات در بنادر چه تناسبی وجود دارد و بر اساس این تحلیل، فاصله ها الان به چه میزان است.
معاون امور بندری سازمان بنادر جذب سرمایهگذاری را اولویت جدی سازمان بنادر عنوان کرد و گفت: جذب سرمایهگذاری چه از نوع داخلی، چه خارجی و چه تلفیقی از داخلی و خارجی با هر الگویی از مدل جذب سرمایهگذاری چه به شکل پروژه، چه به شکل پیشنهاد و چه به شکل پلان و یا حتی به شکل طرح پیشنهادهای اجرایی را کاملاً پذیرا هستیم.
اسلامی حمل و نقل ترکیبی را به عنوان یکی از کاملترین مصوبات مطرح شده در برنامه ششم برشمرد و با اشاره به توسعه ظرفیتهای ریلی در بنادر گفت: در حال حاضر سهم ریل در بنادر سالانه 15 درصد است که امکان ارتقای آن تا 30 درصد وجود دارد.