کد خبر: ۹۳۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۴ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - 13 February 2017
نشست گرد و خاک بر روی تاسیسات برق و ترکیب آن با رطوبت بالا مقره ها را که در شرائط عادی نسبت به جریان برق عایق هستند به هادی جریان برق تبدیل می کند و موجب قطع جریان برق وخروج آن از شبکه می شود. با قطع جریان برق مراکز تصفیه آب و آبرسانی را نیز دچار مشکل می کند.
 پایگاه خبری خبرآنلاین در یادداشتی نوشت: نشست گرد و خاک بر روی تاسیسات برق و ترکیب آن با رطوبت بالا مقره ها را که در شرائط عادی نسبت به جریان برق عایق هستند به هادی جریان برق تبدیل می کند و موجب قطع جریان برق وخروج آن از شبکه می شود. با قطع جریان برق مراکز تصفیه آب و آبرسانی را نیز دچار مشکل می کند.

این نوشتار به قلم محسن حاجی‌ میرزایی، در ادامه می افزاید: دیروز در جلسه هیات وزیران وضعیت اخیر قطع جریان برق و آب در بخشهائی از استان خوزستان مورد بررسی قرار گرفت. جنوب و مرکز خوزستان بر اثر دو پدیده توامان رطوبت بالای 97 درصد، مه شدید و میزان بالای گرد و خاک و ترکیب آن ها با یکدیگر با وضعیتی روبرو شد که آبرسانی و برق رسانی دچار اختلال و مشکلات فراوانی را در زندگی روزمره مردم سبب شد.

خوشبختانه با اقدام به موقع وزارت نیرو و بسیج امکانات و نیروها، مشکل پس از چند ساعت حل و فصل شد و با اقداماتی از قبیل افزایش گروه های شست وشوی مقره ها، تغییر نوع مقره ها، پوشش عایق پست های برق، تجهیز تصفیه خانه آب به منابع تأمین مستقل انرژی و پیشگیری از تکرار رویداد مشابه و همچنین تسریع در ترمیم خرابی ها و دکل های آسیب دیده شرائط تحت کنترل قرار گرفت. 

برخی از این اقدامات امکان وقوع چنین پدیده ای را به تدریج کاهش می دهد اما پدیده گرد و غبار که تاثیرات گسترده ای بر زندگی مردمان و سلامت آنان دارد همچنان نیازمند اقدامات متنوعی است. منشا بخشی از این گرد و غبار داخلی و بخشی از آن خارجی است. بخش داخلی با اهتمام جهادی جهادگران سازندگی شتاب می گیرد ویکی از کانون های مهم گرد و غبار داخلی را هدف اقدامات خود قرار می دهد.

سفر معاون اول رئیس جمهور در هفته گذشته به خوزستان و سفر قبل تر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جهت تسریع، تقویت و پیگیری این اقدامات انجام شده است. درمورد منشا خارجی کار پیچیده تر و زمان بر تر است اقدامات برخی از کشورهای همسایه در احداث سد های متعدد و بی ثباتی های طولانی برخی دیگر از کشورها و وقوع خشکسالی، منطقه را در معرض مخاطراتی قرار داده است که به جد موضوع دیپلماسی منطقه ای است و سامان بخشیدن به آن در دستور کار مسئولان بوده و هست. 

هرچند هجوم پدیده هائی از این دست در زمانهای محدودی اتفاق می افتد اما مصونیت بخشی به جامعه در قبال آن نیازمند اقداماتی بوده است که در زمانهای خود و در شرائط برخورداری های فراوان مورد غفلت قرار گرفته است. امروز این حوادث پرده از غفلت ها بر می دارد و همه آن چیزهائی که بایستی از مسیر دوراندیشی سامان می یافت امروز از مسیر حادثه مورد توجه قرار میگیرد . این آزمون بزرگی برای دولت تدبیر و امید است که با اقداماتی ریشه ای به حل پایدار مشکلات اهتمام کند. بایستی این فرصت را به دولت داد تا کاستی های دیرینه و مزمن را به تدریج برطرف نماید کاستی هائی که می بایست و می توانست در طول زمان تدبیر می شد.

نکته مهمی که می توان از این پدیده های طبیعی و غیر طبیعی آموخت واکسینه کردن جامعه نسبت به تکرار آن است. بسیاری از پیشرفتهای علمی مرهون مواجهه هوشمندانه انسانها با پدیده های پیرامونی بوده است. پدیده هائی از قبیل خشک سالی و ترسالی و نتائج حاصل از آن راهبر جامعه به سوی اتخاذ تدابیری است که از تسلط پدیده ها بر زندگی انسانها جلوگیری می کند.

زمانی برخی معتقد بودند که خشک سالی نوعی نقمت است و من معتقدم خشک سالی و ترسالی هر دو نعمت است و هریک به همراه خویش آموزه های نابی را برای پیشرفت جامعه و توسعه تمدن بشری به همراه دارد.

آنگاه که سازمانها و انسانها از مسیر درک تجربیات دیگران شیوه خود را اصلاح نکنند پدیده هایی از این قبیل راهنمای عمل می شوند و چه بسیار تاثیر گذارتر و البته پرهزینه تر هستند. به عنوان نمونه ارتقای بهره وری آب و صرفه جویی در مصرف آن و همچنین توسعه کشت گلخانه ای و گسترش آبیاری تحت فشار در سالهای اخیر که پدیده خشکسالی اهمیت آن را روزافزون کرده است،نشان می دهد که هرچند با تاخیر روشها به تدریج اصلاح می شوند و درجه هوشیاری مردم و مدیران در حال افزایش است.
*منبع: پایگاه خبری خبرآنلاین/25بهمن 95
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: