کد خبر: ۹۳۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - 09 February 2017
«مجلس ضربدر دو»، «اقتصاد در دوراهی «خط فقر» و «تورم»»، «مخاطبان معترض جشنواره خنثی» و «حضور اردن، راه حل روسی برای بحران سوری» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره پنچشنبه 21 بهمن است.
 «مجلس ضربدر دو»، «اقتصاد در دوراهی «خط فقر» و «تورم»»، «مخاطبان معترض جشنواره خنثی» و «حضور اردن، راه حل روسی برای بحران سوری» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره پنچشنبه 21 بهمن است.

**مجلس ضربدر دو
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سال 58 تدوین شد؛ لیک از همان ایام بازنگری در آن، مطالبه سیاسیون بسیاری به ویژه آیت ‌الله هاشمی رفسنجانی بود که از آن زمان تاکنون، تنها یکبار در سال 68 شاهد بازنگری در اصول قانون اساسی بوده‌ایم. در چندماه اخیر نیز آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از رحلت، در چهلمین روز درگذشت آیت‌الله موسوی اردبیلی عنوان کرد که همانند دیگر کشورها قانون اساسی ما نیز نیازمند تغییرات است. حمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به اینکه باهنر، شخصیت باسابقه و باتجربی است، گفت: یک وجه بازنگری در قانون اساسی است، که با آن موافق نیستم؛ چراکه بحثی انحرافی است. مازنی معتقد است که اگر همین قانون اساسی درست اجرا شود، انتظار و مطالبات مردم و مقاماتی که دغدغه اسلام و انقلاب دارند، محقق می‌شود. بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات باهنر، این سخنان را غیرمنطقی وغیرکارشناسی خوانده و این سوال را مطرح کرد که چرا آقای باهنر پس از هفت دوره نمایندگی مجلس، اکنون به این نتیجه رسیده که قوه مقننه کارایی لازم را ندارد. پارسایی همچنین عنوان کرد که شاید بهتر بود محمدرضا باهنر صریح‌تر سخن می‌گفت؛ اینکه واقعا نیاز به تشکیل مجلس دیگری است یا باید مجلس موجود را تقویت کرده و در برخی از سیاست‌های آن تغییراتی ایجاد کرد تا به سطح مطلوب برسد. فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران در مجلس دهم نیز ضمن مخالفت با سخنان اخیر باهنر، عنوان کرد که بهتر است در همین مجلس فعلی تغییر و تحول داده و آن را پویا‌تر کنیم تا بیشتر در راستای رفع مشکلات مردم باشد و عملی‌تر برخورد کند. به گفته ذوالقدر، اگر مجلس در برخی موارد مشکل دارد یا ناکارآمدی و کوتاهی می‌بینند، مطرح کنند تا تغییرات دهیم.

**اقتصاد در دوراهی «خط فقر» و «تورم»
اگر چه میزان افزایش حقوق کارمندان برای سال آینده حدود 10 درصد تعیین شده است. اما خبرها حاکی از آن است که مقدار افزایش حقوق کارگران بیش از نرخ تورم و حدود 13 تا 15 درصد خواهد بود. روز گذشته یک کارشناس حوزه کار براساس شواهد موجود پیش بینی کرد که حداقل دستمزد کارگران برای سال 1396بین 13 تا 15 درصد افزایش یابد. اما مسئله اساسی این است که میزان افزایش حقوق می تواند قدرت خرید کارمندان و کارگران را به طور واضح بالاتر ببرد یا خیر؟ واقعیت اقتصادی این روزها به ما می گوید که درآمد زیر 3 میلیون تومان در خانواده به خصوص در کلانشهرها آن ها را به زیر خط فقر می برد. در عین حال اگر نرخ افزایش حقوق خیلی بیشتر از نرخ تورم باشد، باعث افزایش نقدینگی و ایجاد تورم می شود و در نهایت باز هم قدرت خرید این اقشار کاهش پیدا می کند. هادی حق شناس اقتصاددان و استاد دانشگاه دراین خصوص به «ابتکار» می گوید: «اگر واقعیت اقتصاد ایران را بپذیریم باید گفت که در شهر تهران حدود یک سوم و در برخی از بخش ها حدود دو سوم از دستمزد کارگران صرف پرداخت اجاره بهای مسکن می شود. اگر در کلانشهر کسی زیر 3 میلیون در ماه درآمد داشته باشد زیر خط فقر زندگی می کند و اگر همه خدمات مانند بن لباس و عیدی پایان سال را هم محاسبه کنیم باز هم میزان حقوق از خط فقر کمتر می شود. اگر بخواهیم این ها را محاسبه کنیم باید خیلی بیشتر از نرخ تورم حقوق افزایش پیدا کند اما از طرف دیگر اگر این افزایش انجام بگیرد منجر به تورم در اقتصاد خواهد شد که باز هم قدرت خرید کارگران را کاهش می دهد.»

**مخاطبان معترض جشنواره خنثی
سی و پنجمین دوره جشنواره فجر به ایستگاه پایانی‌اش رسیده است. این دوره هم با همه افت و خیزها و حواشی ریز و درشتش به پایان راه خود نزدیک شده است. درگزارش پیش‌روبه وضعیت تعدادی از سالن‌های سینماهای مردمی در این دوره جشنواره و چند و چون استقبال مخاطبان از فیلم‌ها نگاهی می‌اندازیم.پردیس سینمایی چارسو دراین دوره جشنواره فجر در هر روز میزبان نمایش چهار فیلم ازجشنواره بود. به گزارش ابتکار 4 سالن مختلف این پردیس سینمایی در هر سانس تنها یک فیلم نمایش می‌دادند. این مسئله باعث شد مخاطبانی که برای تماشای فیلم‌ها به این پردیس مراجعه می‌کنند دردسر کم‌تری برای تهیه بلیط داشته باشند. شکلات پیش ‌آمده در سامانه پیش‌فروش اینترنتی فیلم‌های جشنواره در این وضعیت نابسامان صف‌های جشنواره بی‌تاثیر نبوده است. گروهی از مخاطبانی که همیشه سری‌های بلیط را تهیه می‌کردند موفق به پیش‌خرید نشده بودند و نسبت به این‌که در روزهای سرد بهمن ماه باید گاهی در صف‌های طولانی بایستند گلایه داشتند. از طرفی بلیط فروشی سینماهای مردمی حتی در زمانی که صفی برای فیلمی وجود نداشته باشد تنها دقایقی قبل از شروع سانس انجام می‌شد. به این ترتیب اکثر مخاطبان از وقتی که برای تماشای فیلم‌ها هدر می‌رود معترض بودند.البته مخاطبانی هم بودند که نظری متفاوت داشتند. به نظر آن‌ها فیلم‌های جشنواره امسال آنقدر مبهم و ریسکی بودند که از خرید سری فیلم‌ها پیش از شروع جشنواره صرف‌نظر کنند.

**حضور اردن، راه حل روسی برای بحران سوری
مذاکرات صلح سوری که دو دوره آن در آستانه به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه برگزار شد، موجب شد تا آتش بس در سوریه ادامه‌دار باشد اما هنوز به نتیجه اصلی و مهمی که همان صلح پایدار است، دست نیافته‌اند. به‌هرحال مذاکرات آستانه زمینه ای برای مذاکرات ژنو است که قرار است چهار اسفند برگزار شود. مذاکرات آستانه در اصل مذاکرات سوری - سوری نامیده می‌شد. مذاکراتی که برای یافتن راهکاری برای گذر از بحران سوریه با میانجیگری قزاقستان به عنوان برگزارکننده مذاکرات، طرح ریزی شد. در دو دور قبلی این مذاکرات گروههای مخالف و دولت سوریه به همراه نمایندگان سه کشور ایران، روسیه و ترکیه گرچه به نتایجی دست یافتند اما معارضان سوری از پذیرفتن شروط امتناع کردند. حال پادشاه اردن و وزیر خارجه اردن از دعوت به مذاکرات دور سوم آستانه خبر می‌دهند. وزیر خارجه این کشور تاکید می‌کند که کشورش در نشست آستانه برای بررسی تثبیت آتش‌بس در سوریه بنا به دعوت روسیه شرکت کرده‌است. روسیه در دور قبلی مذاکرات هم از آمریکا برای حضور در این نشست دعوت کرده‌بود که با مخالفت ایران نماینده آمریکا در مذاکرات شرکت نکرد و صرفا سفیر آمریکا در قزاقستان در مراسم آغازین مذاکرات حاضر شد. حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه درباره نقش اردن در معادله بحران سوریه و تاثیر آن در روند مذاکرات توضیحاتی داد.هانی زاده در گفت ‌و گو با «ابتکار» درباره علت حضور اردن در دور سوم مذاکرات آستانه که هفته آینده در قزاقستان برگزار خواهد شد، می‌گوید: با توجه به راهکار ایران در جهت حذف عربستان و قطر از روند مذاکرات آستانه که پیروزی مهمی برای دولت سوریه حساب می‌شد، لذا با اصرار ترکیه، قرار است اردن در مذاکرات آینده آستانه شرکت کند. هانی زاده درباره نقش اردن در بحران سوریه اظهار می‌کند: نقش اردن در شش سال گذشته همواره نقشی تخریبی در رخدادهای بین‌اللملی بوده و این کشور نمی‌تواند نقش مثبتی در حل بحران سوریه ایفا کند اما در واقع این کشور به نیابت از عربستان و قطر و برای تغییر مسیر مذاکرات و گرفتن امتیاز به نفع گروهکهای تروریستی وارد مذاکره می‌شود. به هر حال اردن نقشی کاملا منفی و تخریبی درکنار این دو کشور علیه سوریه ایفا کرد و یکی از مشکلات مهم کشور سوریه، ترکیه، عربستان، قطر و اردن است که بیشترین نقش تخریبی را علیه این کشور ایفا کردند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: