کد خبر: ۹۳۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - 09 February 2017
داور تجاری جهان برای دومین بار پس از برجام به ایران آمد. الکسیس مور (Alexis Mourre)»، رئیس دیوان بین‌المللی داوری ICC پاریس که پیش از این در نیمه نخست امسال نیز به تهران آمد، در دومین نشست خود با فعالان اقتصادی، قول داد که به پرونده‌های تجاری ایران رسیدگی کند و توسعه همکاری با ایران را مورد تاکید قرار داد.
 روزنامه دنیای اقتصاد از آمدن دوباره مهم‌ترین مرجع قراردادهای اقتصادی به تهران به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت: داور تجاری جهان برای دومین بار پس از برجام به ایران آمد. الکسیس مور (Alexis Mourre)»، رئیس دیوان بین‌المللی داوری ICC پاریس که پیش از این در نیمه نخست امسال نیز به تهران آمد، در دومین نشست خود با فعالان اقتصادی، قول داد که به پرونده‌های تجاری ایران رسیدگی کند و توسعه همکاری با ایران را مورد تاکید قرار داد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: البته او پیش از این هم نسبت به همکاری ‌های بیشتر دیوان بین‌المللی داوری ICC با کشورمان ابراز علاقه کرده بود و در نخستین دیدار خود هم به همین منظور خواهان گنجاندن شرط داوری ICC در قراردادهایی شده بود که ایران در دوره پسابرجام منعقد خواهد کرد. حضور دوباره این مقام داوری جهان در تهران، علاوه بر اینکه نشان دهنده تلاش برای توسعه همکاری‌ها و روابط با ICC است، یکی از علائم حیات دیپلماسی تجاری ایران در عصر ترامپ است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از نشستن بر این کرسی سیاست‌هایی را در پیش گرفت که از برخی رویکردها حاکی از منفعل شدن تجارت بین‌المللی ایران بود. 

حال حضور دوباره مور در تهران نشان داد که چنین تفکراتی، بی‌پایه است و دیپلماسی تجاری ایران همچنان فعال است. الکسیس مور، در سفر دوم خود به ایران در سمینار «افزایش تقاضا برای رسیدگی به اختلافات تجاری از طریق داوری در اتاق بازرگانی بین ‌المللی» شرکت کرد.

در این سمینار دکتر محمدمهدی بهکیش، دبیرکل کمیته ایرانی ICC گفت: فعالیت اصلی ICC مشتمل بر قانون‌گذاری، سیاست‌گذاری و داوری است. در بخش قانون‌گذاری؛ ICC مقررات بین‌المللی بانک‌ها را با کمک اعضای خود در کشورها به‌وجود می‌آورد. بنابراین وقتی اعتبار اسنادی (LC) افتتاح می‌شود، این امر براساس مقررات شکل گرفته در ICC است. در بخش سیاست‌گذاری؛ ICC سیاست‌های بازرگانی را نیز با کمک اعضای خود در سراسر دنیا تدوین می‌کند که براساس آزادی تجارت است و سعی می‌کند از طریق کمیته‌های ملی مثل کمیته ایرانیICC با دولت‌ها و سازما‌ن‌های بین‌المللی ارتباط داشته باشد. وی با بیان اینکه ICC اخیرا نیز به عضویت ناظر سازمان ملل متحد درآمده است، گفت: این موضوع شانس خوبی برای ما که عضو ICC هستیم، محسوب می‌شود.

«الکسیس مور»، رئیس دیوان بین‌المللی داوری ICC نیز در سمینار مذکور اظهار کرد: این بار دومی است که طی چند ماه اخیر به‌عنوان رئیس این دیوان بین‌المللی در ایران هستم. وی در مورد داوری ICC سخن گفت و اهمیت این سفر را برای اتاق بازرگانی بین‌المللی متذکر شد. «مور» ضمن صحبت درخصوص اقدامات ناعادلانه نسبت به ایران و تحریم‌ها اظهار کرد که ارزش‌های اصلی انسانی و احترام به آنها موجب تاسیس دیوان بین‌المللی داوری ICC در سال 1923 از سوی تاجران صلح- که همانا بنیانگذاران ICC بودند شد. 

وی افزود: آنها بر این باور بودند و هنوز هم دیدگاه‌های آنها در ICC حاکم است که بازرگانی بین‌المللی، ابزاری است نه تنها برای رفاه، بلکه برای تبادل میان ملت‌ها و صلح همچنین در مورد کمیته‌های ملی اتاق بازرگانی بین‌المللی و شبکه ارتباطی بین اعضای آنها به مواردی اشاره کرد و گفت: کمیته ایرانی ICC از سال 1963 فعالیت می‌کند. طی این 53 سال رابطه و فعالیت مستمر بین ایران و ICC برقرار بوده است.

وی در ادامه در توضیح عملکرد دیوان بین‌المللی داوری ICC عنوان کرد: این دیوان تنها مرجع داوری در دنیا است که در تمام دنیا می‌تواند فعالیت کند. همچنین سیستم داوری آن دیوان در جهان بی‌نظیر است. هیچ سازمان و موسسه‌ای نمی‌تواند نقشی همچون نقش این دیوان داشته باشد. دیوان بین‌المللی داوری اتاق بازرگانی بین‌المللی(ICC) به داوری قراردادهای تجاری، در صورت بروز اختلاف می‌پردازد و کیفیت داوری و درجه دقت در داوری‌ها در این دیوان بسیار بالا است. ما برای هر پرونده وقت زیادی صرف می‌کنیم. فرآیند سختی را طی می‌کنیم تا به یک پرونده رسیدگی کنیم.

رئیس دیوان داوری اتاق بازرگانی بین‌المللی به رابطه ICC با ایران در دوره تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: ایران زمان سختی را سپری کرده است. در دوره تحریم‌ها، اتاق بازرگانی بین‌المللی رابطه خود را با ایران قطع نکرد و روابط بین‌المللی در این بخش پایدار بود. به همین دلیل معتقدیم که کمیته ایرانی ICC و دیوان بین‌المللی داوری باید در ایران نیز هر چه بیشتر فعال باشند، البته رابطه این دیوان با ایران در دوره تحریم‌ها به دلیل مشکلاتی که در نقل‌وانتقال‌های بانکی وجود داشت، با چالش‌هایی مواجه شد. پرونده‌های بسیاری مرتبط با ایران در دیوان وجود دارد که مشکل عمده آنها در ارتباط با سیستم بانکی و پرداخت هزینه‌ها از ایران است. با برداشته شدن تحریم‌ها، ایران در حال پیوستن به فضای بین‌المللی است. 

بنابراین توسعه و تحول در ایران در حال وقوع است. اتاق بازرگانی بین‌المللی نیز از این تحول استقبال می‌کند و دیوان داوری بین‌المللی نیز آماده گسترش همکاری خود با ایران در دوره پسابرجام است.

وی‌افزود: در سفر قبلی که به ایران داشتم، ارتباطات خوبی برقرار شد و زمینه برای توسعه شبکه ارتباطی فراهم آمد. حضورم در ایران بیانگر اهمیت و علاقه‌مندی به این موضوع است. تمامی پرونده‌های موجود در ایران در جریان هستند و متعهد می‌شوم که تمامی آنها بررسی شود و به سرانجام رسند. دسترسی به برابری و عدالت و خواستار صلح بودن در دیوان بین‌المللی داوری ICCدنبال می‌شود.

محسن محبی، دبیر کمیسیون حقوقی و داوری کمیته ایرانی ICC و عضو دیوان بین‌المللی داوری ICC در پاریس، نیز در این سمینار عنوان کرد: حضور مجدد روسای ICC در سال‌جاری در ایران نشانگر توجه به داوری ایران و مشکلات حاصله به واسطه تحریم‌ها طی سال‌های اخیر برای بعضی شرکت‌های داخلی و خارجی است. شرکت‌ها و نهادهای داوری سعی در حل برخی تحریم‌های سخت، سنگین و ناعادلانه در قبال ایران داشتند.

هرچند کماکان پرونده‌های بسیاری در مورد شرکت‌های ایرانی وجود دارد که در انتظار حل و فصل هستند. وی در ادامه به وضعیت داوری در ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در زمینه داوری پیشرفت‌های خوبی در ایران شکل گرفته است. بسیاری از وکلای ایرانی موفقیت‌های خوبی را در عرصه بین ‌المللی کسب کرده‌اند.
*منبع: روزنامه دنیای اقتصاد، 1395.11.21
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: