کد خبر: ۹۳۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - 07 February 2017
«سکته مغزی را رد کنید»، «مرگ روزانه 8 بیمار در صف پیوند عضو»، ‌«بازنشستگان حداقلی بگیر، نیازمند حمایت حداکثری»، «همدان؛ پیشتاز تولید برق خورشیدی کشور» و «مظلومیت کتاب در ضیافت جشنواره ها» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره سه شنبه 19 بهمن است.
 «سکته مغزی را رد کنید»، «مرگ روزانه 8 بیمار در صف پیوند عضو»، ‌«بازنشستگان حداقلی بگیر، نیازمند حمایت حداکثری»، «همدان؛ پیشتاز تولید برق خورشیدی کشور» و «مظلومیت کتاب در ضیافت جشنواره ها» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره سه شنبه 19 بهمن است.

** سکته مغزی را رد کنید
پونه شیرازی در این گزارش نوشت: هفته پیش در خبرها آمده بود به ازای هر یک دقیقه تاخیر پس از سکته مغزی، دو میلیون سلول مغزی از بین می‌رود.به بیان دیگر، فقط در صورتی که فرد دچار سکته مغزی طی چهار ساعت اول به مراکز پیشرفته و مجهز رسانده شود، با تزریق داروی ضدانعقادی می‌توان از بروز بسیاری از عوارض پیشگیری کرد. در واقع مهم‌ترین کار رساندن بیمار به اورژانس است. شاید خیلی‌ها ندانند بسیاری از ریسک فاکتورهای سکته قلبی می‌تواند زمینه بروز سکته مغزی را نیز فراهم کند. دکتر مسعود اسلامی، دبیر انجمن آترواسکلروز ایران معتقد است فشار خون بالا که از مشکلات شایع متابولیکی در میان ایرانیان است، در صورتی که کنترل نشود، می‌تواند سکته مغزی به دنبال داشته باشد. اما چه کسانی پس از سکته مغزی زنده می‌مانند و برعکس چه کسانی قادر به ادامه حیات نیستند؟

** مرگ روزانه 8 بیمار در صف پیوند عضو
در این گزارش که به قلم امین جلالوند نگاشته شد، می خوانیم: خلأ فرهنگ‌سازی و ناآگاهی می‌تواند کشته بدهد؛ گواه این ادعایی که شاید اغراق به نظر برسد، مرگ روزی هفت تا ده بیمار به دلیل پیدا نکردن عضو پیوندی است. گفته می‌شود اگر فقط 20 درصد خانواده بیماران مرگ مغزی شده، راضی به اهدای عضو شوند، همه بیماران منتظر پیوند عضو نجات پیدا می‌کنند.

** بازنشستگان حداقلی بگیر، نیازمند حمایت حداکثری
امین جلالوند در این گزارش می نویسد: آنها عمری با حداقل‌ها زندگی کرده‌اند. هم در دوران کار و تلاش، دستمزد حداقلی گرفته‌اند و هم حالا در دوران بازنشستگی، دوباره مهر حداقلی‌بگیر روی پیشانی‌شان حک شده است. آن طور که از آمارها برمی‌آید، حدود 60 درصد بازنشستگان تامین اجتماعی، حداقل‌بگیر هستند؛ یعنی حقوقی حدود 900 هزار تومان در ماه دریافت می‌کنند. تصور کنید بازنشسته‌ای که حالا عروس و داماد و نوه دارد و مخارج روزمره‌اش حتی بیشتر از دوران اشتغالش شده، چطور می‌تواند با حقوق 900 هزار تومان در ماه، روزگارش را بگذراند. به همین دلیل هم هست که بیشتر بازنشستگان حداقلی‌بگیر، تازه بعد از بازنشسته شدن، دوباره شال و کلاه می‌کنند و وارد بازار کار می‌شوند. برای حداقلی‌بگیرها، بازنشستگی معنا ندارد. سرنوشت محتوم آنها کار کردن تا پایان عمر است، با این تفاوت که پیرتر می‌شوند و بازار کار هم آنها را پس می‌زند.

**همدان؛ پیشتاز تولید برق خورشیدی کشور
فاطمه مرادزاده در گزارشی نوشت: هفته جاری دو نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی به طور همزمان در استان همدان به بهره‌برداری رسید؛ یکی با نام خلیج‌فارس در مجاورت بزرگراه همدان ـ ساوه و دیگری با نام امیرکبیر در نزدیکی پلیس راه همدان. نیروگاه‌هایی که اولین و بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور هستند که با سرمایه‌گذاری خارجی آلمانی و ایرلندی ساخته شده و همدان را از این جهت پیشتاز کشور کرده است. چند نیروگاه خورشیدی در آینده در ایران و با سرمایه‌گذاری خارجی ساخته خواهد شد؛ موضوعی که سفیر آلمان در ایران که کشورش یکی از دست‌اندرکاران ساخت آن است،آن را یکی از فرصت‌های برجام می‌داند. رئیس‌جمهور کشورمان هم البته چندی پیش به این موضوع اشاره کرد که مهم‌تر از مساله مذاکرات برجام، فرصت‌های برجام است و حالا شاید یکی از فرصت‌ها، تعهد کشورهای 1+5 برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی پاک یا همان انرژی نوین در ایران است.

**مظلومیت کتاب در ضیافت جشنواره ها
کمیل انتظاری در این گزارش نوشت: درحالی‌که برگزیدگان نهایی سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران امروز صبح با حضور رئیس‌جمهور معرفی می‌شوند، کارشناسان و فعالان حوزه نشر از ضرورت تبلیغات برای آشنایی مخاطبان با آثار برگزیده می‌گویند. بی‌تردید جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، مهم‌ترین و پرسابقه‌ترین جایزه در حوزه نشر کشور به‌شمار می‌رود، حتی آنطور که مدیرعامل خانه کتاب ادعا می‌کند این جایزه بزرگ‌ترین و پرسابقه‌ترین جایزه در حوزه کتاب در منطقه خاورمیانه است. محسن جوادی، دبیر جایزه جهانی کتاب سال نیز بر این موضوع صحه می‌گذارد و با اشاره به برگزاری جشنواره‌های مشابه در کشورهای منطقه، عنوان می‌کند: با وجود این‌که مبالغ جوایز این جشنواره‌ها تا ده برابر جایزه جهانی کتاب سال می‌رسد اما به لحاظ سابقه، گستردگی و اعتبار هیچ‌کدام به پای جایزه کتاب سال نمی‌رسیدند. او میزان مشارکت پژوهشگران از سراسر جهان در جایزه کتاب سال را شاهد دیگری بر این مدعا می‌داند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: