کد خبر: ۹۳۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - 05 February 2017
«ضد و نقیض های لایحه ای که «طرح» شد»، «تدبیر تهران، بی تجربگی واشنگتن»، «روی موج ترامپیسم»، «داغ شدن تنور نمایشگاه کتاب در تب انتخابات» و ««سسمی» بازشو!» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره یکشنبه 17 بهمن است.
 «ضد و نقیض های لایحه ای که «طرح» شد»، «تدبیر تهران، بی تجربگی واشنگتن»، «روی موج ترامپیسم»، «داغ شدن تنور نمایشگاه کتاب در تب انتخابات» و ««سسمی» بازشو!» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره یکشنبه 17 بهمن است.

** ضد و نقیض های لایحه ای که «طرح» شد
صحبت از بررسی لایحه جامع قانون انتخابات از ادوار گذشته مجلس آغاز شده و نزدیک به برگزاری هر دوره از انتخابات به نقطه اوج خود رسیده و تاکنون نیز به‌نتیجه نرسیده است. هم‌اکنون بار دیگر با نزدیک‌شدن به انتخابات سال 96 این بحث داغ شده و تنها در طول چند ماه اخیر اخبار متعددی پیرامون زمان اتمام بررسی این لایحه در دولت و ارسال آن به مجلس چه توسط دولتی‌ها و چه مجلسی‌ها منتشر شده است که البته قانونگذاران خبرنگاران را مقصر اصلی این ضدونقیض‌گویی‌ها دانستند و این در حالی است که دولتی‌ها همچنان حدود کمتر از یک ماه دیگر را زمان پایان بررسی این لایحه در دولت اعلام کردند.کمااینکه علی پورعلی دبیر ستاد انتخابات کشور از بررسی 97 ماده از 164 ماده لایحه جامع قانون انتخابات در کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت خبر داده و گفته است: «جلسات فوق العاده برای بررسی این لایحه تشکیل می شود که ممکن است کمتر از یک ماه دیگر نهایی و برای تصویب به جلسه هیات دولت ارسال شود.» اما بهارستان‌نشینان همچنان از بررسی 135 ماده از این لایحه توسط دولت خبر می‌دهند.آنها در بیان علل تصویب طرح یک فوریتی «اصلاح قوانین انتخابات شوراهای شهر» تاکید دارند که قانون انتخابات شوراها نیاز به اصلاح داشته است و به این روش هزینه‌های دولت در زمان برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای پیش‌رو کاهش می‌یابد ضمن‌اینکه قبل از این هم میرزایی‌نیکو عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در بیان علل ارائه این طرح گفته بود:«لایحه جامع انتخابات بیش از یک سال است که در دولت مطرح شده است و اگر اقدامات لازم توسط دولت در مورد این لایحه محقق نشود حداقل اقدامی که انجام دادیم این بوده که طرحی یک فوریتی برای اصلاح قانون انتخابات شوراها و نه برای انتخابات ریاست جمهوری به کمیسیون شوراها آمده که در چند جلسه مورد بررسی قرار گرفته است که اگر لایحه جامع انتخابات به موقع به مجلس نیامد بررسی این طرح ملاک عمل قرار بگیرد.»

**تدبیر تهران، بی تجربگی واشنگتن
دونالد ترامپ اگرچه از زمان تبلیغات انتخاباتی واکنش خوبی نسبت به توافق هسته‌ای و ایران نداشت اما در روزهای پس از پیروزی در انتخابات موضع ملایم‌تری نسبت به ایران از خود نشان داد اما طی هفته گذشته هر روز یک ماجرا و تنش‌های جدیدی میان دو کشور ایجاد شده‌است. تنشهایی که از دستور لغو صدور روادید برای ایران آغاز شد و با تهدیدهای پی‌درپی ادامه یافت. البته اقدامات ترامپ بی‌جواب نماند و ایران هم رویکرد اقدام متقابل را پیش گرفت. آزمایش موشکی ایران که جزء مسائل داخلی کشور است، بهانه جدیدی شد تا دولت جدید ایالات متحده آمریکا، بیش از پیش ایران را آماج حملات خود قرار دهد و ترامپ در اظهارنظری از گزینه های روی میز علیه ایران سخن به میان آورد. ترامپ در ادامه توئیت‌های خود ادعا کرد که دوران اوباما تمام شده و نرم‌خویی اوباما را ترامپ نخواهد داشت.کارشناسان با تحلیل رفتارهای ترامپ و دولت جدید آمریکا اظهار می‌کنند که ایران باید صبورانه و با تدبیر در مقابل آمریکا عمل کند و بهانه‌ای را به دست آمریکا ندهد. اما در شرایط فعلی مذاکره بهترین راه است.کارشناسان معتقدند که مذاکره دلیلی بر سازش نیست بلکه فرصت‌ها را افزایش و هزینه‌‌ها را کاهش می‌دهد. البته با توجه به شرایطی که ترامپ و دولت ترامپ دارد شاید امکان مذاکره فراهم نباشد اما ایران باید روابط خود با کشورهای منطقه و جهان را تاحدی گسترش دهد که اجازه همسویی آنها با آمریکا در جهت ضربه زدن به ایران را ندهد. 

**روی موج ترامپیسم
ترامپ و اقدامات او این روزها بر صدر اخبار جهان قرار دارد. ترامپ را باید نمونه ای نادر از یک رئیس جمهور در جهان دانست، که حتی هم حزبی هایش در آمریکا با او زاویه دارند. او وارث ثبات نسبی روابط بین الملل دوران اوباما است اما حالا تفکرات متفاوتی از همتای پیشین خود دارد. شاید مهمترین متغیری که این روزها از حضور ترامپ برای ایران اهمیت داشته باشد اثر اقدامات او در اقتصاد ایران است. اثراتی که در ابعاد مختلف می تواند باعث برگشتن به روزهای پیش از برجام باشد. تحریم های این روزها و محدودیت های احتمالی او در آینده به بهانه های مختلف باعث اظهار نظرهای متفاوتی شده است. هرچند طی چند روز گذشته ولی الله سیف رییس بانک مرکزی گفته بود که فکر نمی کند ترامپ اثری بر روابط بانکی و همین طور اقتصاد کشور داشته باشد. روز گذشته نیز خبری در خصوص به روز رسانی فهرست صادرات تجهیزات پزشکی تحریمی ایران از سوی وزارت خزانه داری آمریکا به دنبال سیاست‌های دولت جدید آمریکا در برخی رسانه‌ها اعلام شد که در این زمینه ناصر ریاحی - رئیس انجمن واردکنندگان دارو – گفته بود:«بعید به نظر می‌رسد چنین تصمیم یا دستورالعملی برای صادرات تجهیزات پزشکی به ایران اجرایی شود.»اما در نهایت نمی توان نقش اقدامات او را در متغیرهای اقتصادی جهان و به خصوص ایران نادیده گرفت. از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند مرد یاغی کاخ سفید نمی تواند اجماع جهانی را برای خود و همفکرانش همراه کند، بنابراین اثرگذاری کمتری بر اقتصاد ایران خواهد داشت. چنانچه اوباما در زمان تحریم ها تنها با همسو کردن جامعه جهانی توانست به تحریم های ظالمانه خود علیه ایران جامه عمل بپوشاند.

**داغ شدن تنور نمایشگاه کتاب در تب انتخابات
آخرین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دوره دولت یازدهم و نیز آخرین سال شهرداری قالیباف پیش از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا برگزار می‌شود و به روال سال‌های گذشته در میانه اردیبهشت خواهد بود که امسال از 13 تا 23 اردیبهشت‌ماه در شهر آفتاب برپا می‌شود، تداخلی با روزهای تبلیغات انتخابات و فضای آن دارد که می‌تواند تاثیر زیادی بر اتفاقات حاکم بر نمایشگاه آرام کتاب تهران داشته باشد و همین امر می‌تواند وجه تمایز این دوره محسوب شود. با این حال برنامه‌های فرهنگی و هنری در سال آخر دولت‌ها محلی بوده تا دولت‌ها فضایی میانه ایجاد کنند به طوری که سایه این مساله روی جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر و فیلم فجر پررنگ بود. اگر چه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از سال گذشته به محل جدیدش یعنی شهر آفتاب منتقل شده است و همراه خود تغییراتی را هم به دنبال داشته،‌ اما روز گذشته با اعلام احکام مدیران کمیته‌ها و بخش‌های مختلف نمایشگاه به نظر می‌رسد، مسئولان برگزاری تلاش می‌کنند تا آرامش سال‌های پیش را حفظ کنند. با این حال آخرین سال فعالیت شهردار تهران هم در این میان بی‌تاثیر نخواهد بود.امیرمسعود شهرام‌نیا، رییس شورای نظارت و ارزیابی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم این مساله را نقطه عطفی در نمایشگاه امسال می‌داند و به «ابتکار» می‌گوید: به دلیل زمان برگزاری نمایشگاه کتاب که در تقویم جهانی هم ثبت شده است، علاوه بر آن، به دلیل این‌که پس از تعطیلات نوروز و پیش از امتحانات دانشگاه‌ها هم هست، امکان تغییر زمان آن وجود ندارد، بنابراین بخشی از زمان برگزاری نمایشگاه همزمان با ایام تبلیغات انتخاباتی خواهد بود اما این اولین بار نیست و در دوره‌های قبل هم نمایشگاه با چنین فضایی روبه‌رو شده است.

**«سسمی» بازشو!
شاید زمانی که موبایل با آن شکل آجرمانندش وارد بازار شد، کمتر کسی فکر می‌کرد که روزی این وسیله تا آنجا هوشمند شود که بتواند قدم‌هایمان را بشمارد، برای سلامتی‌مان نسخه بپیچد یا کالری غذاهایمان را حساب کند و بگوید می‌توانیم چند قاشق دیگر غذا بخوریم، چه برسد به داشتن یک خانه که با همان موبایل کنترل بشود. داشتن خانه هوشمند هم تا چند سال پیش بیشتر شبیه رویا بود، شاید خیلی‌ها فکر می‌کردند این هم از آن چیزهایی است که فقط می‌شود توی فیلم‌ها دید. اما انسان‌ها همیشه برای رسیدن به تخیلات زندگی‌شان تلاش می‌کنند. امروز شما می‌توانید با نرم‌افزاری روی تبلت یا موبایل‌تان بر بستر اینترنت، از راه دور چراغ‌های خانه را روشن کنید، کولر را خاموش کنید، شبکه تلویزیون را عوض کنید حتی می‌توانید بفهمید کی وقت آب دادن به گل‌های کنار پنجره است. البته برای این کارها به سخت‌افزارهایی هم نیاز خواهید داشت. پدیده خانه هوشمند پدیده‌ای تازه است که در پایین‌ترین سطح خودش می‌تواند شامل همه خدمات و محصولاتی بشود که بدون دخالت صاحب‌خانه کار یا پیامی را در محیط خانه اجرا می‌کند. کنترل از راه دور وسایل خانه فقط بخشی از یک خانه هوشمند است. در خانه هوشمند سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی و وسایل خانه با هم مرتبط می‌شوند به صورتی که بشود به وسیله یک دستگاه مرکزی، آن‌ها را کنترل کرد. طبق تعریف انجمن اتوماسیون خانگی (HAA) خانه هوشمند فرایند یا سامانه‌ای (با تجهیزات یا روش‌های مختلف) است که باعث بهبود سبک زندگی افراد می‌شود و خانه را به محلی راحت‌تر، امن‌تر و پربازده‌تر تبدیل می‌کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: