کد خبر: ۹۲۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - 31 January 2017
«مسافر پرواز ٥٧»، «جشنواره فجر بعد از ٣٥ سال مانیفست ندارد»، «شغلی که شغل نیست» و «و خاک سرد است»‌ از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه شرق در شماره سه شنبه 12 بهمن است.
 «مسافر پرواز ٥٧»، «جشنواره فجر بعد از ٣٥ سال مانیفست ندارد»، «شغلی که شغل نیست» و «و خاک سرد است»‌ از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه شرق در شماره سه شنبه 12 بهمن است.

** مسافر پرواز ٥٧
روزنامه آرمان در گفت وگویی با شفیقه رهیده همسر حسن حبیبی از فعالان سیاسی مخالف رژیم به نقل از وی می نویسد: تا جایی که به یاد دارم، در زمان آمدن امام به پاریس، رابط اصلی آقای دکتر بود. خیلی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند که امام خمینی وارد خانه ما شدند در‌حالی‌که ما در پاریس زندگی نمی‌کردیم و در یکی از شهرهای جنوب فرانسه بودیم که تقریبا ٩٠٠ کیلومتر با پاریس فاصله دارد. آقای دکتر به‌عنوان امین امام مطرح بودند و امام ایشان را از قبل می‌شناختند و با هم در ارتباط بودند. دکتر حبیبی، دکتر یزدی و بنی‌صدر مطلع بودند ولی چندان کسی متوجه نشد که امام وارد فرانسه شده‌اند. ایشان مدت کوتاهی در پاریس اقامت داشتند و همسایه‌ها بر اثر رفت‌وآمد متوجه موضوع شدند. خانم آقای غضنفرپور که فرانسوی بود و زبان فارسی را خوب می‌دانست و معلم بود، یک خانه پدری در نوفل‌لوشاتو داشت که در واقع منزل ییلاقی ایشان در نزدیکی پاریس بود. آن خانه را در اختیار امام و همراهانشان گذاشتند اما بعدها آرام آرام جمعیت آن‌قدر زیاد شد که خانه روبه‌رویی را نیز اجاره کردند.

** جشنواره فجر بعد از ٣٥ سال مانیفست ندارد
همایون اسعدیان کارگردانی فیلم‌هایی همچون طلا و مس، آخر بازی، بوسیدن روی ماه در گفت وگو با آرمان گفت: سال‌ها این صحبت می‌شود که دبیر جشنواره به محض اینکه جشنواره امسال تمام می‌شود، حتی می‌تواند برای جشنواره سال‌های بعد هدفی را اعلام کند و بگوید که تم و مانیفست ما در سال آینده این است و دنبال این‌گونه فیلم‌ها هستیم و می‌خواهیم فیلم‌ها این‌گونه باشند. در خیلی از جشنواره‌های دنیا، تعریف مشخصی برای نوع فیلمی که انتخاب می‌کنند، دارند؛ ولی در ایران هیچ‌وقت این اتفاق نیفتاده است. ما فیلم هنر و تجربه، انیمیشن و همه رقم را می‌گذاریم کنار هم و ترکیبی را می‌چینیم که با لغت همدلی، هم‌گرایی و وحدت همخوانی دارد. بسیار لذت‌بخش و خوب است که هر روز در برج میلاد و سینماهای کشور دور همدیگر جمع می‌شویم ولی عواقبی هم دارد: روزبه‌روز داریم از کیفیت جشنواره به مفهوم یک مسابقه کم می‌کنیم.

** شغلی که شغل نیست
زهرا افراز انجمن دیده ‌بان مدنی یک‌ شهر در گزارشی نوشت: طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی یکی از برنامه‌های دولت دهم در راستای اشتغال‌زایی به‌ویژه برای زنان تلقی می‌شد. نحوه اجرای این طرح از زمان تصویب قانون تاکنون تغییرات بسیار زیادی داشته است؛ به نحوی که نهادهای متولی (وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها) که در قانون ملزم به همکاری در این طرح بودند، رفته‌رفته جای خود را به نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی دادند. اخبار مشاغل خانگی ماه‌های اخیر نیز همین حقیقت را نشان می‌دهد. طرحی که‌ میلیاردها تومان تسهیلات به آن اختصاص یافت تبدیل به تور ایمنی برای مددجویان نهادهای حمایتی شد و قابلیت آن برای حل مشکل بی‌کاری از دست رفت. بانک‌ها و نهادهای مالی که طبق قانون، ملزم به اختصاص تسهیلات به متقاضیان از محل منابع قرض‌الحسنه خود بودند، فقط به صندوق کارآفرینی امید محدود شد و تنها این نهاد است که سالانه ٢٠ درصد از منابع خود را به این طرح اختصاص می‌دهد.

** و خاک سرد است
معصومه اصغری در گزارشی نوشت: بسیاری از مردم در روزهای پس از پلاسکو به دنبال پاسخ چند سؤال اصلی بودند که علت حادثه چه بود؟ چه کسی مقصر بود؟ اما جوابی داده نشد و تابه‌حال هم داده نشده است. حالا اما تن داغ و سوخته و شرحه‌شرحه‌شده این جوانان و جان‌فشانان زیر خاک سرد زمستان آرام گرفته و جان‌باختگان دارند یکی‌یکی شناسایی می‌شوند و می‌توان از این به بعد به این دو سؤال مهم در اذهان عمومی درباره علل حادثه و عوامل آن پاسخ داد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: