کد خبر: ۹۲۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - 30 January 2017
«تخمین رشد صنعت 95»، «الگوی موفق تیم اقتصادی»، «کانون رشد معاملات مسکن»، «پشت پرده احتیاط بورس‌بازان»، «عامل شگفتی‌ساز بازار نفت» و «نوسان‌گیری از دلار سخت شد» از مهمترین عنوان های روزنامه دنیای اقتصاد در شماره دوشنبه 11 بهمن است.
«تخمین رشد صنعت 95»، «الگوی موفق تیم اقتصادی»، «کانون رشد معاملات مسکن»، «پشت پرده احتیاط بورس‌بازان»، «عامل شگفتی‌ساز بازار نفت» و «نوسان‌گیری از دلار سخت شد» از مهمترین عنوان های روزنامه دنیای اقتصاد در شماره دوشنبه 11 بهمن است.

**تخمین رشد صنعت 95
«گروه صنایع و معادن تا پایان سال رشد 5 تا 6 درصدی را ثبت می‌کند.» این جدیدترین تخمین از رشد این گروه تا پایان سال 95 است. جزئیات رشد اقتصادی در فصل نخست سال جاری هرچند حکایت از رشد منفی بخش صنایع و معادن داشت، اما با پایان دومین فصل این بخش توانست از رشد منفی عبور کرده و به رشد مثبت در این بخش دست پیدا کند؛ روندی که وزیر صنعت، معدن و تجارت از ادامه آن تا پایان سال جاری خبر می‌دهد. براساس آمار اعلام شده رشد گروه صنایع و معادن از منفی 4.3 درصد در بهار به 2.1 درصد در تابستان رسید. همچنین رشد 6 ماهه این گروه منفی 0.9 درصد بوده است. روندی که نشان می‌داد برای رسیدن به وضعیت مطلوب در این گروه همچنان راه باقی است و باید در انتظار آمار سومین و چهارمین فصل سال جاری بود؛ آماری که متولی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش‌بینی کرده که تا پایان سال جاری رشد 5 تا 6 درصدی در گروه صنایع و معادن ثبت شود که پیشران آن صنعت خودرو است.

**الگوی موفق تیم اقتصادی
نگاهی به تاریخ اقتصاد برخی کشورها نشان می‌دهد در برخی کشورها نخبگان و تیم‌های اقتصادی آنها در بزنگاه‌های تاریخی با اخذ تصمیمات صحیح نه‌تنها بر بحران‌های اقتصادی فائق آمده‌اند، بلکه موفق شدند تورم‌های بالا را مهار و رشدهای پایین را تبدیل به معجزه رشد کنند. به عنوان نمونه‌های موفق این چنینی می‌توان از اصلاحات پولی «کمال درویش» در ترکیه و تمرکززدایی دولتی توسط گروهی به نام «پسران شیکاگو» در شیلی نام برد. همچنین نمونه‌هایی همچون دیکتاتوری نظامی کره جنوبی همراه با مجلس قدرتمند و محدود‌کننده نیز موفقیت‌آمیز بوده است.

**کانون رشد معاملات مسکن
بازار آپارتمان‌های «قدیمی‌‌ساز» به محل رشد زمستانی معاملات ملک تبدیل شد. آنالیز معاملات خرید مسکن در تهران طی اولین ماه زمستان 95 نشان می‌دهد متقاضیان بازار شب عید، بر خرید واحدهای «قدیمی ‌ساز» اما «متراژ متوسط»، به جای نوسازهای «ریز متراژ» متمرکز شده‌اند. فروش املاک 16 تا 20 سال ساخت، 32 درصد نسبت به زمستان پارسال افزایش پیدا کرده؛ درحالی‌که خرید نوسازها به‌رغم سهم بالای این املاک از کل معاملات، 2 درصد کاهش یافته است. سه علت برای تغییر در ترکیب «سن» و «مساحت» آپارتمان‌های در حال فروش‌ عنوان می‌شود.

**پشت پرده احتیاط بورس‌بازان
طی معاملات روز گذشته در بورس تهران، شاخص کل با افت ناچیز 7 واحدی به عدد 77 هزار و 707 واحد رسید. این در حالی بود که شاخص هم‌وزن با رشد 0.22 درصدی مواجه شد و به عدد 15 هزار و 669 واحد رسید. روند کلی بورس نشان می‌دهد که فعالان بازار در برهه فعلی بیشتر تمایل دارند شاهد معاملات باشند تا عامل معاملات. در شرایط فعلی بورس تهران دوباره وارد فاز عدم اطمینان شده است و عدم قطعیت به حدی رسیده است که قدرت تصمیم‌گیری را از فعالان بازار گرفته است.

**عامل شگفتی‌ساز بازار نفت
در کمتر از دو هفته‌ای که از آغاز به کار دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گذرد، وی به شکلی فشرده اقداماتی را آغاز کرده که پیش از این و در دوران رقابت انتخاباتی وعده داده بود. وعده‌هایی که بسیاری از آنها با عنوان «لاف انتخاباتی» یاد می‌کردند، اما ترامپ در همین مدت محدود نشان داده که برای اجرایی کردن وعده‌های خود بسیار مصمم است. یکی از وعده‌های ترامپ که به نظر می‌رسد مصرانه پیگیری خواهد کرد، کاهش وابستگی انرژی آمریکا است. تلاش برای حذف مقررات حفاظت از محیط زیست، دستور برای راه‌اندازی دو خط لوله که کاهش وابستگی نفتی آمریکا را به دنبال دارد و وضع تعرفه 20 درصدی بر واردات از مکزیک اقداماتی است که طی دو هفته اخیر رئیس‌جمهوری جدید آمریکا انجام داده است. 

تمامی این برنامه‌ها به روشنی تنها سیاست قدیمی «استقلال انرژی» آمریکا را دنبال می‌کند. اما این سیاست با روی کار آمدن دولتی که به شکلی افراطی منافع داخلی را پیگیری می‌کند، شکل تازه‌ای به خود گرفته است تا آنجا که کارشناسان عقیده دارند اثرات تصمیمات نفتی ترامپ می‌تواند بازار جهانی نفت را با عدم قطعیت‌های فراوانی همراه سازد، از این رو بسیاری ترامپ را عامل «شگفتی‌ساز» بازار نفت می‌دانند.

**نوسان‌گیری از دلار سخت شد
روز یکشنبه، دلار دومین افت متوالی روزانه را تجربه کرد تا به ابتدای محدوده 3هزار و 860 تومان نزدیک شود. در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز با 4 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 862 تومان رسید. به گفته فعالان بازار، با کاهش حجم تقاضا در روزهای ابتدایی هفته نوسان‌گیری از دلار سخت‌تر و قدرت معامله‌گران ارزی کمتر شده است. «دنیای اقتصاد» در گزارش روز شنبه خود اشاره کرده بود در صورتی که در روزهای ابتدایی هفته جاری متغیر جدیدی وارد بازار نشود، قیمت دلار نوسان چندانی را تجربه نخواهد کرد. برخلاف کاهش قیمت دلار، در دومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی با 4 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 176 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، افزایش خرید معامله‌گران سکه عامل اصلی بالا رفتن قیمت بود. علت افزایش خریدهای شماری از سکه بازان، خوش‌بینی به روند اونس در بازارهای جهانی هفته جاری است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: