کد خبر: ۹۲۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - 30 January 2017
فرآیند اجرایی احیای واحدهای راکد در استان‌ها در چه مرحله‌یی قرار دارد؟ این پرسشی است که با پاسخگویی معقولانه به آن می‌توان تصویری از دستاوردهای اقتصادی دولت برای رونق تولید و بهبود محیط‌ های کسب و کار به دست آورد.
 روزنامه تعادل در گزارشی پروژه احیای واحدهای راکد را بررسی کرد و نوشت: فرآیند اجرایی احیای واحدهای راکد در استان‌ها در چه مرحله‌یی قرار دارد؟ این پرسشی است که با پاسخگویی معقولانه به آن می‌توان تصویری از دستاوردهای اقتصادی دولت برای رونق تولید و بهبود محیط‌ های کسب و کار به دست آورد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: نشانه‌ های میدانی و پایش‌های استانی گویای این واقعیت است که فرآیند احیای واحدهای نیمه تعطیل و تعطیل در استان‌ها بر اساس برنامه‌ های ‌ریزی قبلی در حال اجراست و دولت توانسته امنیت روانی و تسهیلاتی لازم برای سرمایه‌گذاری در تولید را ایجاد کند. 

روزنامه تعادل در گزارش ‌های متعدد تلاش کرده، فرصت‌ها و تهدیدهای اجرای این طرح در استان‌های مختلف را بازتاب دهد. بر همین اساس در جریان این گزارش سراغ دیدگاه‌های اهالی تولید و مدیران تشکل‌های اقتصادی در استان استان های «مازندران»، «چهارمحال و بختیاری» و «همدان» رفتیم تا به صورت مستند، تصویری از تلاش‌های دولت و کارگروه‌های استانی برای بهبود شرایط بنگاه‌های اقتصادی را به دست آوریم. بر اساس آمارهای مستندی که روز گذشته توسط مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ارائه شده در 10 ماه گذشته 79 هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به بنگاه‌های اقتصادی نقاط مختلف کشور پرداخت شد که تقریبا 65درصد رقم 16هزار میلیارد تومانی دولت را شامل می‌شود.

** نفس تازه در کالبد نیمه جان واحدهای تولیدی
دولت یازدهم درحالی سکان اجرایی کشور را در دست گرفت که بسیاری از واحدهای تولیدی به حالت تعطیل و نیمه‌تعطیل درآمده و بخش صنعت با رکود جدی مواجه شده بود، اما با تدبیر دولتمردان، چرخ صنعت دوباره در استان‌های مختلف به حرکت درآمد و نفسی تازه در کالبد نیمه جان واحدهای تولیدی مناطق گوناگون دمیده شد. رقم احیای واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل در استان همدان 100بنگاه اقتصادی را شامل می‌شود. 

در استان همدان که 1.2درصد از وسعت و 2.4 درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است ستاد تسهیل و رفع موانع تولیدی از سال گذشته کار خود را در این استان آغاز کرد و حدود 110 نشست اعضای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به ریاست استاندار همدان با 770 مصوبه تشکیل شد. طبق آخرین آمار منتشره از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت استان، 100 واحد صنعتی و معدنی تعطیل استان همدان با حمایت دولت تدبیر و امید و پرداخت تسهیلات رونق تولید احیا شدند و رفع مشکلات این واحدهای تولیدی، ایجاد فرصت‌های شغلی و کاهش بیکاری جوانان همدانی را رقم زد تا جایی که همدان جزو 3 استان برتر کشور در زمینه اشتغالزایی قرار گرفت و نرخ بیکاری همدان نیز به 8 درصد رسید. 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با اشاره به این آمارهای امیدوار کننده گفت: «هنگام آغاز به کار دولت یازدهم حدود 600 واحد صنعتی، معدنی و کشاورزی این استان تعطیل بودند که نیمی از این واحدها متعلق به حوزه صنعت و معدن بود.» حمیدرضا متین افزود: «120 واحد از این تعداد شامل بتن آماده، شن و ماسه به علت فصلی بودن در آن مقطع تعطیل شده بودند. بررسی وضعیت 180 واحد باقی مانده در دستور کار قرار گرفت که نتایج به دست آمده گویای این بود که 36 واحد به تملک بانک‌ها در آمده است. 87 واحد از این تعداد در مقطع زمانی دی ماه سال 92 تا مردادماه سال 93 فعالیت خود را دوباره آغاز کردند و به ظرفیت موردنظر رسیدند.»

** فعالیت 700 واحد تولیدی مازندران
استان مازندران هم ازجمله استان‌هایی است که از ظرفیت‌های فراوانی برای رشد واحدهای تولیدی کوچک و متوسط برخوردار است. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به توجه ویژه دولت یازدهم به بخش تولید گفت: با حمایت دولت تدبیر و امید 700 واحد تولیدی استان با سرمایه 2 هزار میلیارد تومان وارد چرخه تولید شدند. محمد محمدپور دیروز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: «تا امروز 3 هزار و 700 واحد تولیدی در مازندران پروانه بهره‌برداری از اداره صنعت، معدن و تجارت دریافت کرده‌اند که 700 واحد تولیدی در دولت یازدهم با سرمایه 2 هزار میلیارد تومان وارد چرخه فعالیت شده‌اند.» 

وی با اشاره به بسته رونق تولید دولت یازدهم افزود: «تاکنون 290 واحد تولیدی در حوزه صنعت توانستند تسهیلاتی بالغ بر 220 میلیارد تومان دریافت کنند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال میزان تسهیلات پرداختی در این بخش به 470 میلیارد تومان برسد.» رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران خاطرنشان کرد: از سایر منابع بانکی نیز امسال 700 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی پرداخت شد. وی سود بانکی بالا و تامین وثیقه‌ها برای دریافت تسهیلات را یکی از مشکلات مهم صنعتگران استان دانست و گفت: با رفع این مشکلات قادر خواهیم بود در سال آینده به واحدهای بیشتری سرمایه در گردش پرداخت کنیم.

** پرداخت 313میلیارد تومان به واحدها
استان چهارمحال و بختیاری حدود 1200 واحد تولیدی و صنعتی دارد که طبق آمار و گزارش‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، 450 واحد از این تعداد در طول چند سال گذشته به دلیل مشکلات تحریم‌های اقتصادی، تورم، نبود و کمبود سرمایه در گردش و سرمایه ثابت، بازار برای محصولات تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل شده است.

در راستای اجرای برنامه‌های خروج از رکود مقرر شده بود که امسال حدود 400 میلیارد تومان تسهیلات به 290 واحد تعطیل و نیمه‌تعطیل تولیدی و صنعتی استان پرداخت شود تا فعالیت مجدد خود را از سر گیرند.

در این راستا تا پایان دی ماه امسال 3 هزار و 130 میلیارد ریال تسهیلات اقتصاد مقاومتی به طرح‌های تولیدی و صنعتی برای رونق تولید و خروج از رکود در چهارمحال و بختیاری پرداخت شده که از این میزان 2 هزار و 800 میلیارد ریال آن به واحدهای صنعتی و مابقی به طرح‌های کشاورزی و گردشگری اختصاص داده شده است. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: با پرداخت تسهیلات به 290 واحد تولیدی و صنعتی و آغاز به کار مجدد این واحدها، برای 4هزار نفر فرصت شغلی فراهم شده و 4 هزار فرصت شغلی نیز تثبیت می‌شود.

سید نعیم امامی اظهار کرد: از این تعداد واحد 50 طرح تولیدی و صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای 60درصد در حال اجراست که بسیاری از آنها تکمیل، راه‌اندازی و برخی تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود.

وی تصریح کرد: در راستای برنامه‌های خروج از رکود وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای امسال تاکنون 16 واحد تولیدی تعطیل در استان با دریافت 625 میلیارد و 420 میلیون ریال تسهیلات مجدد به چرخه تولید بازگشت.

*منبع: روزنامه تعادل، 1395.11.11
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: