کد خبر: ۹۲۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - 29 January 2017
انتخابات شوراهای پنجم و به دنبال آن انتخاب شهردار تهران در کنار حاشیه ها و جنجال های دوره چهارم شورای شهر باعث شده که انتخابات آتی از چنان جایگاهی برخوردار بشود که بسیاری از جناح ‌ها و طیف‌ های سیاسی از چند ماه قبل برای حضوری قدرتمند در این صحنه، تحرکاتی جدی را آغاز به تصویر بکشند.
روزنامه نوآوران در گزارشی نوشت: انتخابات شوراهای پنجم و به دنبال آن انتخاب شهردار تهران در کنار حاشیه ها و جنجال های دوره چهارم شورای شهر باعث شده که انتخابات آتی از چنان جایگاهی برخوردار بشود که بسیاری از جناح ‌ها و طیف‌ های سیاسی از چند ماه قبل برای حضوری قدرتمند در این صحنه، تحرکاتی جدی را آغاز به تصویر بکشند.

در این گزارش آمده است: مدار حرکت جریان های سیاسی به گونه ای است که اصولگرایان به دنبال حفظ اکثریت تعداد خود هستند و اصلاح‌طلبان نیز به دنبال افزایش تعداد نمایندگان خود و کسب اکثریت کرسی‌های شورای پنجم هستند، اما این که هر کدام از این طیف‌ها، چه برنامه‌ای برای حضور در انتخابات شوراها دارند، هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

اصلاح طلبان معتقدند که رویکرد این جریان سیاسی این نیست که بخواهند روی اصلاح‌طلبان رد‌صلاحیت‌ شده تمرکز کنند. همچنین از آن جایی‌ که تایید صلاحیت‌ ها در انتخابات شوراها مانند انتخابات مجلس سختگیرانه نیست، می توان احتمال داد که رد‌صلاحیت‌شده‌ها راغب شوند تا در این انتخابات فرصت و اقبال خود را بسنجند. از طرفی حادثه پلاسکو و کم کاری شورای شهر و شهردار منتخب آن ها باعث شده تا حساسیت ها نسبت به کسانی که برای ورود به این نهاد آماده می شوند، دو چندان شود. به عبارتی شاید پلاسکو بیش از هرچیزی بیانگر این باشد که ورزشکاران، هنرمندان، خوانندگان، نویسندگان و دیگر مشاهیر با حضور در شورای شهر دردی را از امور شهر دوا نمی کنند، چرا که شورا نیاز به حضور متخصصان و افرادی دارد که دارای تحصیلات مرتبط با اداره امور شهری باشند که این مهم بیش از هر چیزی باید به آگاهی مردم برسد تا با انتخابی آگاهانه خود را از شراکت در پلاسکوهای احتمالی بعدی بر حذر دارند.

** شایسته سالاری باعث اداره کشور با هزینه های کمتری می شود
شهروز افخمی، نماینده پیشین مجلس می گوید، هرچند که پلاسکو حادثه ای بود که می توان آن را به مقوله بافت های فرسوده شهری و عدم توجه مردم و مسؤولان به مسائل ایمنی ارتباط داد، اما اهمیت موضوع با توجه به در پیش بودن انتخابات شوراهای شهر و روستا به اندازه ای زیاد است که می توان با توجه به آن اهمیت مدیریت شهری را متذکر شد. او معتقد است، شورای شهر نیازمند حضور افرادی است که در کنار آشنایی با مسائل شهری اولویت را به امور آن اختصاص دهند.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به تلاش مدیران شهری برای کسب رضایتمندی مردم و جامه عمل پوشانیدن به مطالبات آن ها، افزود: در همین جاست که باید از هنرمندان، خوانندگان، ورزشکاران و سایر اقشاری که برای حضور در شورای شهر اعلام آمادگی می کنند، یک سؤال مهم و اساسی پرسید و آن است که آیا این افراد در صورت انتخاب شدن از سوی مردم برای شوراهای شهر و روستا کارایی لازم را دارا هستند؟

افخمی در ادامه به حدیث نبوی اشاره کرد و گفت: توجه داشته باشیم که چه در مسؤولیت سپردن و چه در مسؤولیت پذیرفتن باید خدا را در نظر داشت. چراکه کسی که مسؤولیت بپذیرد و از عهده آن برنیاید و بداند که دیگران در این زمینه از او بهتر عمل خواهند کرد، به خدا و مردم خیانت کرده است.

او معتقد است نگاه دینی و اخلاقی باعث می شود که چه در انتخابات در شوراهای شهر و روستا و چه در هر انتخابات دیگر افرادی بر سر کار بیایند که بر مبنای شایسته سالاری باعث اداره بهتر امور جامعه با هزینه های کمتری شوند.

** شورای شهر نیاز به حضور افراد با اراده دارد
جلال میرزایی، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت: انتخابات در هر دوره به مثابه فرصتی برای مردم و فعالان سیاسی است که باعث می شود تا آن ها با در نظر گرفتن تجارب خود در صورتی که اعضای فعلی در برآورده ساختن انتظارات و مطالبات جامعه ناموفق عمل کرده اند، در انتخاب خود تجدیدنظر کنند و به کسانی رأی دهند که براساس شایستگی ها امید بیشتری را به جامعه تزریق می کنند.

او می گوید، اگر با یک نگاه کلی شوراهای شهر و روستا را ارزیابی کنیم باید بگوییم که بر خلاف کشورهایی همچون فرانسه و ترکیه که به غیر از شهرهای بزرگ آن ها شوراها در شهرهای کوچک به صورت طایفه ای و خانوادگی و تحت تاثیر علایق محلی اداره می شوند، آن چه در شهرها بزرگ می گذرد این است که شوراها همچون کشورمان در شهرهای بزرگ تحت تاثیر انتخابات سیاسی شکل خواهد گرفت.

این نماینده مجلس داشتن برنامه های منسجم و روشن برای چگونگی اداره شهرها، فساد ستیزی، مخالفت با باند بازی و اتکا بر ضابطه را از جمله اصولی دانست که کاندیداهای شوراهای شهر و روستا باید به آن ها تجهیز شوند تا از این طریق مدیریت شهری بتواند برای مردم منشا خیر باشد.

میرزایی در چگونگی ارزیابی عملکرد شورای فعلی ادامه داد: متاسفانه افراد در پیشبرد نهضت مبارزه با فساد در نهادهای مختلف به صورت مؤثر عمل نکرده اند و از این جهت است که می توان گفت تاکنون اراده کافی برای مبارزه علیه فساد دیده نشده است.

او ضمن اشاره به انتخابات سال آینده می گوید: امید می رود افراد دارای شجاعت لازم برای جامه عمل پوشانیدن به شفاف سازی خصوصا نسبت به عملکرد شهرداری بر سر کار بیایند تا از طریق اختیاراتی که بر عهده دارند به روند پیگیری فساد و شفافسازی در جامعه کمک شایانی کنند. 

** اصلاح طلبان برای انتخابات شوراها به انسجام بخشی اولویت می دهند
محمد سالاری، عضو شورای شهر می گوید، با توجه به دیدگاه جریان سیاسی اصلاح طلب نسبت به مقوله مردم سالاری و با تاکید بر ظرفیت و پتانسیل بالای این نهاد در جهت تحقق مطالبات مردمی و حکومت داری مبتنی بر نظر مردم، اصلاح طلبان انتخابات شورای شهر و روستا را بهترین مسیر تحقق مولفه های دموکراتیک موردنظر خود می دانند.

او افزود: اعضای شوراهای شهر و روستا در مقیاس محلی و منطقه ای توسط مردمی که دارای بهترین شناخت نسبت به نامزدهای این نهاد مهم اجرایی شهر هستند، انتخاب می شوند و با توجه به سیاست های کلی نظام و فرمایشات مقام معظم رهبری و اصل 44 قانون اساسی ، شوراهای شهر و روستا بهترین تشکل های حرفه ای و مردمی هستند که زمینه چابک سازی دولت مرکزی را فراهم می سازند.

به گفته او اصلاح طلبان نه برای انتخابات ریاست جمهوری بلکه بنا بر اعتقاد و باوری که نسبت به تحقق مردم سالاری دینی دارا هستند، تمامی ظرفیت های خود را برای انتخابات شوراهای شهر و روستا به کار گرفته و بر حرکت در مدار و چارچوب های قانونی اصرار خواهند داشت.

سالاری می گوید، شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان درحال برنامه ریزی برای ورود به انتخابات سال آتی است و در پی ایجاد همان سازوکاری است که در انتخابات مجلس شورای اسلامی دنبال و تجربه شد.

این عضو شورای شهر ادامه داد: اصلاح طلبان به منظور آمادگی برای انتخابات شوراهای شهر و روستا به دنبال انسجام بخشی جدی و موثری هستند. چراکه تکلیف برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روشن است و هم اصلاح طلبان و هم اعتدال گرایان حمایت از دکتر روحانی را در دستور کار خود قرار داده اند، اما در خصوص سازوکار انتخاباتی اصلاح طلبان برای پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا باید گفت که آیین نامه های مربوط به نحوه اداره جلسات این جریان سیاسی با تاکید بر خرد جمعی و بر طبق اساس نامه شوراها به تصویب رسیده است.

سالاری در رابطه به جناحی شدن اعضای شوراهای شهری که باعث جولان دادن شهردار می شود، نیز گفت: جناحی شدن اعضای شوراها باعث می شود جریان سیاسی که عضو بیشتری دارد با رأی اکثریت،شهردارمنتخب جریان خود را برگزیند و این جاست که دیگر تشکل ها مجبور به سکوت می شوند. به عبارتی چنین امری دست شهردار را برای هرکاری باز می کند.

*منبع: روزنامه نوآوران 1395.11.10
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: