کد خبر: ۹۲۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - 28 January 2017
«ایران در تسخیر آب، باد، خاک»، «این شهر آشوب»، «قاتل ابرها»، «عوام فریبی علیه خردگرایی» و «فناوری علیه ساحل پرتقالی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره شنبه 9 بهمن است.
 «ایران در تسخیر آب، باد، خاک»، «این شهر آشوب»، «قاتل ابرها»، «عوام فریبی علیه خردگرایی» و «فناوری علیه ساحل پرتقالی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره شنبه 9 بهمن است.

** ایران در تسخیر آب، باد، خاک 
چهار عنصر اصلی زندگی به جان ایران‌زمین افتاده اند. «آتش» که در ساختمان پلاسکو 20 کشته بر جای گذاشت، روز گذشته پایان یافت. در هیاهوی فروریختن ساختمان پلاسکو، «آب» اما به شکل سیلاب سیستان و بلوچستان را شست و زندگی بیش از 10 هزار نفر را در این استان با مشکل روبه رو کرد. حال نوبت جنوب و جنوب غربی کشور است که یک بار دیگر اما نه برای آخرین بار در لفافه «باد«، گردو«خاک» را تجربه کند.سیل هفته گذشته استان سیستان و بلوچستان بیشتر در مناطق «زرآباد» و «چاربهار» تمرکز داشت. بیش از 7 هزار نفر در چند روز اخیر در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان اسکان داده شدند. این خبر را دبیر کل جمعیت هلال احمر داد؛ مصطفی محمدیون به ایسنا گفته بود که در روزهای سه شنبه تا جمعه امدادرسانی به مردم این مناطق انجام شده و چهار اردوگاه دو دو منطقه گفته شده برای مردم ایجاد شده است.هنوز امدادرسانی به مردم سیستان و بلوچستان پایان نیافته بود که فرماندار ریگان از بسته شدن مسیر ریگان به چابهار به علت توفان شدید شن به همراه ریزگردها خبر داد. امین باقری به ایرنا گفته بود که از صبح جمعه طوفان شن در ریگان آغاز شد و موجب کاهش دید افقی در راه های این شهرستان شد. براساس آمار تا عصر روز گذشته 33 نفر به علت غلظت ریزگردها و توفان شن راهی مراکز درمانی شده اند.این تنها ریگان نبود که در میام گرد و غبار دیده نشد، مردم اهواز در فضای مجازی عکس هایی را منتشر کردند که خبر از بحرانی دوباره در کشور می داد.براساس اعلام مرکز کنترل و ترافیک راهور ناجا سه محور «کرج-چالوس»، «کرمانشاه-اسلام آباد» و «روانسر-پاوه» به علت بارش شدید برف و کولاک بسته شد. 

**این شهر آشوب
رئیس جمهور آمریکا اولین دستورات خود را بر پایه کینه توزی آمریکایی گذاشت. دونالد ترامپ انگار به دنبال این است که دشمنی خود را با همه کشورها نشان دهد. البته او بارها درباره اقدامات آینده خود در تبلیغات انتخاباتی حرف زده بود که حتی حرف زدن درباره آنها هم واکنش برانگیز بود اما این بار دیگر صرفا حرف نیست، بلکه عمل است.دونالد ترامپ درحالی دو قانون جدید را امضا کرد که واکنشهای زیای را در پی داشت. دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا حکمی را مبنی بر منع صدور روادید (ویزا)برای شهروندان هفت کشورایران، عراق، سوریه، لیبی، سودان، سومالی و یمن صادر کرد وهمچنین در فرمان ویژه‌ای تصمیم خود به ساخت دیواری به طول 3 هزار و 200 کیلومتر در مرز های این کشور با مکزیک را عملی کرد. این اقدامات ترامپ واکنشهای زیادی داشت به طور که علاوه بر تظاهرات گسترده مسلمان را در آمریکا، وزیر خارجه دولت کلینتون نیز همصدا با شمار زیادی از مردم این کشور در اعتراض به طرح ثبت نام مسلمانان توسط رییس‌جمهوری جدید این کشور، اعلام کرد که او و همه مخالفان این طرح آماده اند تا به عنوان مسلمان در کشورشان ثبت نام کنند.همچنین کریس مورفی سناتور دموکرات در توییتی اذعان کرد که قصد ترامپ برای ممنوعیت صدور ویزا برای هفت کشور به یک فیلم ترسناک شبیه است.

**قاتل ابرها
بسیاری از جوانان دهه پنجاه و شصت در سال‌های پایانی دهه 80 به امید یافتن کار راهی آنجا می‌شدند، دور بود و گرم و کارش طاقت فرسا اما پول خوبی داشت. برای جوانان بومی جنوب هم فرصت مناسبی برای کار بود، هنوز هم کم و بیش هست اما نه به اندازه آن زمان. گرچه عسلویه و مجتمع گازی پارس جنوبی‌اش از سال 67 فعالیت خود را آغاز کرده بود اما بهره برداری 10 فاز تولیدی در طول دوره دوم دولت اصلاحات (80-84) توانست دست بسیاری از جوانان را در پالایشگاه‌های گازی بند کند. هرچند این پالایشگاه‌ها در طول این سال‌ها توانست مردم بومی عسلویه را به خود وابسته کند اما چهارده پالایشگاه و 45 مشعل روشن گازی تبعات زیست محیطی بسیاری نیز برای این منطقه به وجود آورد. تا جایی که امروز پالایشگاه‌های عسلویه متهم به قتل ابرهای باران‌زاست.سال‌های سال است که مناقشه بر سر خاموش شدن مشعل‌های گازی پارس جنوبی سبب شده تا این مشعل‌ها به صورت ساعتی و شیفتی فعال شوند اما همین فعالیت چند ساعت در روز در سال‌های اخیر باعث تولید گرما و حرارت، گوگرد و گازهای سمی شده است. به اعتقاد برخی کارشناسان این گرما و موادسمی در ده سال گذشته در فضای منطقه عسلویه رها شده و موجب تشکیل حباب بسیار بزرگ در آسمان منطقه در حوزه‌ای به وسعت کیلومترها و درحدود دویست تا چهار صد کیلومتری آسمان شده است و این هوای گرم و حباب دقیقا در مسیر جبهه‌های هوای باران‌زا و سامانه‌های بارشی که از روی کویت به سمت ایران می‌آیند قرار گرفته و باعث جلوگیری از بارور و تقویت شدن ابرها و توده هوا از روی خلیج فارس شده‌اند و قبل از رطوبت‌گیری از خلیج فارس بواسطه قرار گرفتن این حباب گرم پراکنده شده و ابری باقی نمی‌ماند تا بارور گشته و باران‌زایی رخ دهد.

**عوام فریبی علیه خردگرایی
با گذشت نزدیک به 20 روز از فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، هجمه‌ها علیه این شخصیت برجسته نظام و بیت او کماکان دارد؛ تهاجماتی که بی سابقه نبوده و از جنس همان‌ اتهاماتی است که از دهه 70آغاز، در وقایع سال 1388به اوج خود رسید و با حمایت او از حسن روحانی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در سال 94 تدوام پیدا کرد. روزهای اخیر اما سعید قاسمی، فرمانده سابق یکی از گردان‌های سپاه در دوران جنگ هشت ساله که پیش‌تر و در شهریورماه 1394 نیز با گفتمانی نه چندان خوشایند انگشت اتهام خود را به سوی فرزندان ایت‌الله نشانه رفته بود، این بار هم حتی علی رغم درگذشت آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی سکوت اختیار نکرده وبا ادبیاتی عامیانه توهین‌های جدیدی نسبت به آیت‌الله روا داشته است.پس از فوت آیت‌االله هاشمی رفسنجانی، سیاستمداران کشور از اصولگرایان تا اعتدالیون و اصلاح‌طلبان با اشاره به اینکه آیت‌الله همواره مرکز ثقلی میان گروه‌ها و جناح‌های مختلف بوده است؛ از تعامل و تعادل سخن به میان آوردند و با وجود اینکه برخی نیز پیشنهاد دادند تا جناح‌های مختلف سیاسی با مذاکره و گفتمان، اختلاف نظرها را کنار گذاشته و راه اعتدال در پیش گیرند، اما به نظر می‌رسد که افرادی نه تنها ازهجمه‌های خود نسبت به خانواده و شخص آیت‌الله هاشمی کم نکرده‌اند بلکه با رفتارهای افراطی سعی در رادیکال کردن فضا داشته و به سمت دوقطبی کردن جامعه پیش می‌روند. این تهاجم‌ و توهین از سوی افراطیون در حالی انجام می‌گیرد که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در طول سالیانی که برمسندهای مختلف تکیه داشته و فعالیت کرده است، هرگز حتی در کوران اتهامات به هیچ شخص یا گروه مخالف جز با ادبیات سیاسی و با درنظر گرفتن مصلحت نظام سخن نگفت و همواره در بزنگاه‌های حساس، آرامش و امنیت جامعه را اولویت کار خود قرار می داد.

**فناوری علیه ساحل پرتقالی
ساحل مازندران این روزها پرتقالی شده است. سرمای شدید برای بار سوم در ده سال اخیر به سراغ باغداران آمد تا محصولاتشان تنها ظاهر پرتقال را داشته باشد. این محصولات از رودخانه ها سردر آورد و در نهایت با طی مسیر به سمت ساحل مازندران رفت. روز گذشته یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: این پرتقال‌ها را دولت در حمایت از تولیدکنندگان خریداری کرده و به دلیل اینکه هیچگونه مصرفی نداشت، آن را به رودخانه ریختند. اما می توان موضوع پرتقال های یخ زده را از چند وجه نگاه کرد. موضوع اول اینکه با فناوری های نوین در کشاورزی که با مخالفت های پی در پی نیز مواجه می شود تا چه حد می تواند از بروز چنین وقایعی جلوگیری کرد؟ موضوع بعد این است که صنایع تبدیلی ما مانند کارخانه های کنسانتره یا شرکت های تولید آبمیوه جز در معدود مواردی خریداران این محصولات نبودند . مسئله دیگر اینکه خرید این محصولات توسط دولت و حمایت از باغداران جای تقدیر دارد اما مدیریت چگونگی مصرف بعد از آن نیز باید مورد توجه قرار می گرفت تا از آلودگی زیست محیطی جلوگیری می شد. چنانچه مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی درباره تصاویر و خبرهایی مبنی بر اینکه پرتقال‌های یخ زده به رودخانه تجن منتهی به دریای خزر ریخته شده بود و موج آب، آنها را به ساحل دریای خزر در استان مازندران آورده است به ایسنا گفته بود: این پرتقال‌ها با توجه به سرمای اخیر و یخ زدگی آنها در حمایت از تولیدکنندگان و تولید ملی از باغداران خریداری شده است و از آنجاکه هیچ گونه مصرفی نداشتند به دریا ریخته شده‌اند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: