کد خبر: ۹۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - 25 January 2017
«بعد از مرگ هم صدایم شنیده می‌ شود»، «لاپوشانی بی ‌تدبیری‌ با ایثارگری آتش ‌نشانان»، «رفع حصر در آرامش به نفع جامعه است» و «نگران خشکسالی باشیم یا بارش!» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه همدلی در شماره چهارشنبه 6 بهمن به شمار می رود.
 «بعد از مرگ هم صدایم شنیده می‌ شود»، «لاپوشانی بی ‌تدبیری‌ با ایثارگری آتش ‌نشانان»، «رفع حصر در آرامش به نفع جامعه است» و «نگران خشکسالی باشیم یا بارش!» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه همدلی در شماره چهارشنبه 6 بهمن به شمار می رود.

** بعد از مرگ هم صدایم شنیده می ‌شود 
پژواک صدای ویلون استاد همایون خرم تا همیشه در گوش تاریخ موسیقی ایران شنیده خواهد شد. نوایی که با هر آرشه استاد، تا عمق جان هر شنونده ‌ای نفوذ خواهد کرد. اگر موسیقی سنتی ایران، همچنان بنای استواری دارد و حافظ و نگهدار ارزش ‌های هنری این آب و خاک است، همه و همه مرهون و مدیون هنر هنرمندان بزرگی همچون استاد همایون خرم است. خیل ترانه‌ ها و تصانیف و ملودی ‌هایی که امروز در حافظه هر ایرانی نشسته است، خود گویای توانایی و خلاقیت نامدارانی چون اوست. تنها نگاهی به فهرست بلندبالای آثار استاد خرم و نام ‌های بزرگی که در کنار او، کار کرده ‌اند، کافی ا‌ست تا دریابیم موسیقی سنتی ایران آهنگساز و نوازنده ‌ای همچون او به خود ندیده و نخواهد دید. 

قطعاتی چون «تو‌ ای پری کجایی»، «امشب در سر شوری دارم»، «ساغرم شکست ‌ای ساقی» و... دیگر به آثاری کلاسیک و نمادی از دوران پُر شکوه موسیقی ایرانی تبدیل شده ‌اند. بی ‌جهت نیست که در بخشی از این گفت ‌وگو استاد ابراز امید‌واری می ‌کند که بعد از مرگ هم صدایش توسط مردم شنیده شود. به‌واسطه نسبت خانوادگی که با استاد حسین قوامی (فاخته) داشته ‌ام، از سال ‌های کودکی همواره گوش من با نغمه‌ های جادویی آثار این بزرگان کوک شده بود. نواهایی که تا به امروز بر دل و جانم نشسته است و هیچ‌ گاه از خاطرم نمی ‌روند. به بهانه 28 دی‌ ماه، سالروز درگذشت این هنرمند فقید، آنچه در ادامه می‌ خوانید بخش نخست گفت ‌وگوی من با زنده‌ یاد همایون خرم است که در آخرین سال حیات‌ ایشان به انجام رسید. امید است با زنده نگاه داشتن یاد اساتیدی چون او و به کار بستن آموزه ‌های گرانقدرشان، بار دیگر شاهد روزهای شکوه و جلال موسیقی سنتی ایران باشیم. یادش گرامی و روشن... 

** لاپوشانی بی ‌تدبیری‌ با ایثارگری آتش ‌نشانان 
نزدیک به یک هفته از فروریختن برج پلاسکو می ‌گذرد و هنوز ابهامات بسیاری در جریان این حادثه وجود دارد. آماری که از کشته ‌شده‌ ها و مفقودین، توسط رسانه ملی اعلام می‌ شود با آن‌چه محافل رسمی و غیررسمی دیگر می‌ گویند، تفاوت دارد. ضمن ‌آن‌ که در مورد علل رخ ‌دادن حادثه و مسببین آن هم حرف ‌های ضد و نقیضی مشاهده می ‌شود. احمدمسجدجامعی عضو شورای شهر تهران که قرار بود روز سه ‌شنبه 28 دی‌ماه طرح استعفایش در شورا مطرح شود و(با توجه به شرایط حاکم بر شورا) رای مثبت هم بیاورد، با هیات امنای پلاسکو به گفت ‌و گو نشسته و از رخداد پلاسکو با زاویه‌ای جدید و اطلاعاتی متفاوت (از آن‌چه از سوی صدا و سیما منتشر می ‌شود)، پرده برداشته است. 

مسجدجامعی در خصوص وجود مواد آتش ‌زا و انفجار رخ ‌داده در پلاسکو می ‌گوید که « هیات‌ امنای پلاسکو، این موضوع را ‌که می‌ گفتند آن بالا یک مخزن گازوئیل بوده، هم نفی می ‌کردند و گفتند که این‌ طور نبوده؛ اصلا گازوئیلی نبوده؛ مخزن آب آتش ‌نشانی بوده و چون ارتفاع ساختمان زیاد بود، مخزن آب آشامیدنی هم وجود داشته؛ چون آب به طبقات بالا نمی ‌رسیده؛ آن‌ ها گفتند که مخزن گازوئیل در زیر زمین ساختمان بوده که برای گرما و سرما به کار می‌ رفته.» وی ادامه می دهد: «اطلاعاتی که رسانه‌ های رسمی می ‌دهند با آن‌چه مالکین ساختمان می‌ گویند، تفاوت دارد؛ با مالکین که صحبت کنید، می ‌بینید که رسانه ‌های رسمی اطلاعاتشان بر اساس آن‌چه که مالکین می ‌گویند نیست؛ بندبند نامه‌ ای را که ماحصل جلسه با مالکان بود و الان روی رسانه ‌ها است، خواندم و صورت‌ جلسه کردم.» این عضو شورای شهر که قرار بود بعد از استعفاء از شورا ریاست کتابخانه ملی را بر عهده بگیرد، از لاپوشانی بی ‌تدبیری‌ ها با ایثارگری عده ‌ای دیگر، معترض است و می‌ گوید که «بی ‌کفایتی این ‌ها باعث شهادت آن ‌ها شد؛ گزارش ‌هایی که ارائه می‌ شود این حس را به من می ‌دهد که یک‌ عده این را سند افتخار خودشان می ‌دانند و می ‌خواهند ما را از این قضیه مهم دور کنند که بی ‌کفایتی این ‌ها باعث شهادت آن ‌ها شده!» 

** رفع حصر در آرامش به نفع جامعه است 
صبح روز گذشته، نخستین نشست خبری محمدرضا عارف به عنوان رئیس فراکسیون امید در دفتر امید ایرانیان برگزار شد. عارف در پاسخ به همدلی، مهم ‌ترین چالش پیش روی روحانی در انتخابات آینده را حضور مردم پای صندوق‌ های رای دانست. رئیس شورای عالی سیاست ‌گذاری اصلاح ‌طلبان که ریاست فراکسیون امید مجلس را نیز بر عهده دارد، درباره رفع حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد که رهبری معترضان انتخابات 88 را بر عهده داشتند گفت که حل این مشکل در آرامش به نفع منافع ملی است و منتظر شنیدن خبرهای خوب درباره رفع حصر و ممنوع ‌التصویری سیدمحمد خاتمی است. 

رئیس فراکسیون امید مجلس با ابراز تاسف از رحلت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که آیت ‌الله‌ هاشمی یار اصیل امام (ره) و رهبری بودند که نقش کلیدی در همبستگی جریانات و یاران انقلاب داشتند و در تمام صحنه ‌ها درکنار رهبری و مردم بودند. رئیس شورای‌ عالی سیاست ‌گذاری اصلاح ‌طلبان حفظ دستاورد جریان اصلاحات را مهمترین راهبرد این شورا عنوان کرد و گفت:‌ قطعا از آقای روحانی عبور نخواهیم کرد و سعی می‌ کنیم همان رویکرد را نسبت به حمایت از رئیس جمهور فعلی حفظ کنیم. 

** نگران خشکسالی باشیم یا بارش! 
منطقه وسیع دشتیاری‌در 60 کیلومتری شهر چابهار در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد . این منطقه دارای 3 بخش؛ پلان ، مرکزی و دشتیاری است.470 پارچه آبادی دارد و کار عمده مردم آن کشاورزی است. کشاورزان به دلیل خشکسالی سال‌ های اخیر امکان کشت و زرع نداشته ‌اند و این مسئله شرایط معیشتی سختی را برای عموم مردم رقم زده است. با وجود دو سد بزرگ «زیردان» با حجم 210 میلیون متر مکعب و سد «پیشین» با حجم 170 میلیون متر مکعب و دسترسی بسیار نزدیک به دریای عمان‌، منطقه دشتیاری از بی آب‌ترین مناطق ایران است، تا جایی که آب شرب مورد نیاز، با هزینه‌ای هنگفت تامین می‌ شود و در 70 درصد روستاها، آب‌رسانی سقایی صورت می‌ گیرد. در بعضی از روستاها مردم برای خرید یک تانکر آب حدود 3میلیون ریال هزینه پرداخت می ‌کنند. خوشبختانه با شروع بهمن ماه بارش‌های زیادی در سطح استان و این منطقه شاهد بودیم تا جایی که در برخی نقاط، سیلاب عبور و مرور را دچار مشکل کرده است، میزان بارش ‌ها حاکی از حل مشکل بی ‌آبی کشاورزان منطقه دشتیاری برای مدت 6 ماه است، با این وجود مشکلاتی پیش آمده که باز هم مردم منطقه را از آب بی ‌بهره می ‌کند. 

در این زمینه گفت ‌و گویی با «شه ‌بخش گرگیج» استاد دانشگاه و عضو شورای شهرستان چابهار داشتیم، او گفت: در استان سیستان و بلوچستان، بارش ها تا مرز 140 میلیمتر هم رسیده است، در دشتیاری حدود 45 میلیمتر بارش داشته ‌ایم. علاوه بر روستاها، شاهد بارش ‌های خوبی در نزدیک کوه ‌های اطرافِ سد زیردان بودیم ولی متاسفانه با بی ‌تدبیری که در حال صورت گرفتن است، بحران خشکسالی ممکن است به فاجعه تبدیل شود، حدود 15 روستا در مسیر رودخانه کاجو بندهایی ایجاد کرده ‌اند تا مانع عبور آب شوند به این دلیل آب به حدود 100 روستا پایین دست نمی‌رسد و با پر شدن این بندها آب به جای طی مسیر در رودخانه از مسیر خارج می ‌شود و در مسیر جدید حرکت می‌ کند و موجب خساراتی می ‌شود، متاسفانه به دلیل حضور معاون رئیس جمهور در روز سه ‌شنبه در چابهار، مسئولان پاسخگو نیستند و هیچ مسئولی از شهر به منطقه مراجعه نکرده، افراد زورگو هم از این مسئله سوء استفاده کرده ‌اند و با بستن بندها مانع حرکت آب در مسیر اصلی شده ‌اند، در حال حاضر نزدیک مدرسه ‌ای در روستای دلونگی هستم که دیوار محوطه‌اش تخریب شده، این خسارات ادامه خواهد داشت. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: