کد خبر: ۹۲۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۰۴ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - 25 January 2017
مشکلات امروز، بانک ها منفعل فرض می شوند در حالی که صنعت بانکداری قواعد و اصول خود را دارد که باید به آن توجه شود و مدیران بانکی بتوانند تصمیم بگیرند تا بتوان نظارت درستی نیز بر بانک ها داشت.
«حمید تهرانفر» قائم مقام بانک صادرات در ششمین همایش «سیاست های پولی و چالش های بانکداری و تولید» در موسسه عالی بانکداری در نشست «اصلاح نظام بانکی؛ چالش ها و الزامات» درباره تامین مالی اقتصاد کشور اظهار داشت: «برخی استانداران و ائمه جمعه می گویند بدهی بانک ها را در استان ها پرداخت نکنید و در چنین شرایطی برخی بانکداران تا مرز سکته پیش می روند.» 

وی افزود: مشکلات امروز، بانک ها منفعل فرض می شوند در حالی که صنعت بانکداری قواعد و اصول خود را دارد که باید به آن توجه شود و مدیران بانکی بتوانند تصمیم بگیرند تا بتوان نظارت درستی نیز بر بانک ها داشت. 

معاون سابق نظارتی بانک مرکزی بر رعایت مقررات کفایت سرمایه تاکید کرد و گفت: امروز بانک مرکزی باید دنبال متخلفان نرخ سود و سرکوب نرخ سودهای اعلامی باشد. 

وی تاکید کرد: شیوه محاسبه نرخ سود اینگونه نیست که شرایط بازار در آن دخیل باشد بلکه براساس چانه زنی است؛ زیرا اغلب اعضای شورای پول و اعتبار از مصرف کنندگان منابع بانکی اند که ترجیح می دهند نرخ سود پایین باشد. 

وی گفت: به سادگی نمی توان مشکل نظام بانکی را حل کرد. 

تهرانفر درباره تامین مالی بنگاه های اقتصادی نیز گفت: یکی از مشکلات تعداد زیاد پرژوه هایی است که هر روز اعلام می شود. 

وی افزود: حتی در همین دولت که از ابتدا بنای مهار تورم داشت و موفق هم شد، بزرگترین پروژه کشور با تامین مالی از نظام بانکی کلید خورد. 

این مقام بانکی، به موضوع ساختمان پلاسکو نیز اشاره کرد و گفت: به طور قطع برای حل مشکل آن به سراغ بانک ها خواهند آمد. 
تهرانفر گفت: اگر از بودجه سنواتی و برنامه های سالیانه تکالیفی که به دوش نظام بانکی گذاشته می شود، حذف کنیم، چیزی از آن باقی نمی ماند. 

وی یادآورشد: در همه کشورها بانک ها در زمینه پرداخت تسهیلات تبلیغ می کنند در حالی که در ایران برای جذب سپرده ها تبلیغ می شود که نشان می دهد حجم سپرده ها متناسب با نیازها نیست. 

تهرانفر به موضوع وام ازدواج نیز اشاره کرد و گفت: «مگر قبلا که وام ازدواج نبود، کسی ازدواج نمی کرد؛ این تسهیلات توقعاتی را در نظام بانکی ایجاد می کند به گونه ای که مصارف بانک ها از پیش برنامه ریزی شده است.» 

وی گفت: برای نمونه منابع مالی خودکفایی گندم از نظام بانکی تامین شد؛ یا در زمینه وصول مطالبات مشکل این نیست که بانک ها دنبال آن نیستند بلکه در حالی که همه مسوولان کشور در این زمینه ورود کرده اند، موانع در مسیر اجرای آن بسیار است. 

تهرانفر اضافه کرد: «بدهکاران بانکی به جای اینکه برای استمهال بدهی خود به بانک مراجعه کنند، به سراغ مراجع دیگر از جمله نمایندگان مجلس، قوه قضاییه و نظایر آن می روند.» 

مقام سابق بانک مرکزی خاطرنشان ساخت: فروش اموال و املاک بانک ها به سادگی امکانپذیر نیست و گاهی بانک مجبور است تا 30 تا 40 درصد زیر قیمت بازار آنها را بفروشد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: