کد خبر: ۹۱۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - 22 January 2017
موتور سواری جزء آن دسته از رشته‌های ورزشی بوده که بانوان ایرانی از بعد از انقلاب، همواره برای فعالیت در آن با مخالفت‌های زیادی مواجه بوده‌اند. اصلی‌ترین دغدغه‌ها در ارتباط با ورزش زنان، آن‌هم به صورت حرفه‌ای، نوع پوشش آنهاست؛ اینکه آیا طبق موازین شرعی و اسلامی می‌توانند در یک میدان رقابتی شرکت کنند یا نه؟
روزنامه شرق در گفت و گو با رییس فدراسیون اتومبیل ‌رانی، فعالیت موتورسواری زنان را بررسی کرد و نوشت: موتور سواری جزء آن دسته از رشته‌های ورزشی بوده که بانوان ایرانی از بعد از انقلاب، همواره برای فعالیت در آن با مخالفت‌های زیادی مواجه بوده‌اند. اصلی‌ترین دغدغه‌ها در ارتباط با ورزش زنان، آن‌هم به صورت حرفه‌ای، نوع پوشش آنهاست؛ اینکه آیا طبق موازین شرعی و اسلامی می‌توانند در یک میدان رقابتی شرکت کنند یا نه؟

در ادامه این گفت و گو می خوانیم: بایدها و نبایدهای ورزش بانوان از نگاه مراجع تقلید به‌ویژه در رشته‌هایی نظیر موتورسواری و دوچرخه‌سواری نظراتی است که در اکثریت موارد مشابه و نزدیک به‌هم بوده است. 

«اینکه اگر ورزش بانوان ایجاد انحراف و مفسده نکند و موجب جلب نظر نامحرم نشود؛ چه در داخل و چه در میادین بین‌المللی اشکال ندارد».

با وجود اینکه موتورسواری ورزشی است که حجاب بانوان، به‌واسطه لباس‌هایی که برای آن تعریف شده، کاملا رعایت می‌شود، طوری که حتی با این پوشش، تشخیص زنان از مردان مشکل است، اما زنان موتورسوار کشور به دلیل نبود بستر مناسب و نبود فرهنگ‌سازی لازم مجوز این را نداشته‌اند که به صورت رسمی فعالیت کنند. 

حالا چندصباحی است که این قشر از جامعه توانسته‌اند بعد از سال‌ها سکوت و دوری از ورزشی که به آن علاقه‌مند هستند، با گرفتن مجوزهای لازم از مراجع و نهادهای مربوطه، فعالیت خود را رسمی و علنی کنند؛ فعالیتی که البته تنها باید زیر نظر وزارت ورزش و جوانان و البته فدراسیون اتومبیل‌رانی و موتورسواری باشد. 
** پوشش زنان موتورسوار خودش حُسن است
مسئولان پیشین فدراسیون اتومبیل‌رانی و موتورسواری در حالی در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای گرفتن مجوز فعالیت زنان موتورسوار انجام داده بودند که بالاخره این تلاش‌ها با آمدن محمود صیدانلو به ثمر نشست. او که مدت یک سال است ریاست این فدراسیون را برعهده گرفته، به محض ورود به این فدراسیون، موضوع بانوان موتورسوار را در اولویت برنامه‌های کاری خود قرار داد تا اینکه با تعاملات مسئولان وزارت ورزش به سرانجام رسید. 

صیدانلو به «شرق» می‌گوید: «ما خانم‌های زیادی را در سراسر کشور داشتیم که به دلیل علاقه‌مندی به موتورسواری مجبور بودند به صورت غیررسمی فعالیت کنند. همین فعالیت غیررسمی، آنها را مجبور کرده بود تا در بیابان‌ها، کوه‌ها و پیست‌های ناایمن غیراستاندارد تمرین کنند. به‌هرحال نیاز به یک پیگیری جدی بود تا از این خانم‌ها حمایت‌ شود، چراکه آنها هم باید این فرصت را داشته باشند تا مانند سایر بانوان ورزشکار ایران در مسابقات داخلی و خارجی حضور داشته باشند. مهم‌تر اینکه نباید این اجازه را بدهیم که به‌خاطر علاقه‌مندی به یک ورزش در مناطق ناایمن فعالیت کنند».

او به حجاب کاملی که زنان در رشته موتورسواری دارند، اشاره می‌کند: «ما باید شرایط حضور خانم‌ها را در عرصه ورزش با توجه به آموزه‌های دینی‌مان فراهم کنیم. خوشبختانه با پوشش خوبی که در این رشته داریم، محدودیتی نداریم. این خودش یک حُسن است. پس باید از شرایط موجود بهترین استفاده را بکنیم. لباس‌های موتورسواری طوری است که اصلا باعث جلب نظر نمی‌شود. طوری که حتی وقتی کلاه بر سر موتورسواران هست، نمی‌توانی تشخیص بدهی که این فرد مرد است یا زن».

با گذشت چهار ماه از ارائه مجوز وزارت ورزش به فدراسیون اتومبیل‌رانی و موتورسواری برای فعالیت بانوان موتورسوار، فعالیت این زنان فعلا بیشتر در تهران است و به‌زودی در سایر استان‌ها هم به صورت جدی‌تر دنبال خواهد شد: «با توجه به اینکه فعلا ابتدای کار است، فعالیت خانم‌های موتورسوار بیشتر در تهران متمرکز شده است. طبق برنامه‌ریزی‌ای که فدراسیون برای آنها کرده، در ساعات مشخص به پیست استادیوم آزادی می‌آیند و تمریناتشان را انجام می‌دهند.

البته ما به تمامی هیئت‌های استانی هم ابلاغیه داده‌ایم که فعالیت خانم‌های موتورسوارشان زیر نظر هیئت بلامانع است، اما هنوز گزارشی را از هیئت‌ها دریافت نکرده‌ایم که چه تعداد خانم مشغول شده‌اند».
فدراسیون اتومبیل‌رانی و موتورسواری در این شرایط فعلا زمینه را برای حضور خانم‌ها در رشته موتورکراس فراهم کرده است: «با توجه به اینکه ما پیست ریس در همه استان‌ها نداریم و تنها سه استان تهران، اصفهان و مشهد پیست ریس دارند، فعلا مجوز فعالیت در رشته کراس را به خانم‌ها داده‌ایم. 

ان‌ شاء الله آرام ‌آرام شرایط در «ریس» را هم برای آنها ایجاد خواهیم کرد. ضمن اینکه به دلیل حضور محدود مربیان زن در رشته موتورسواری خانم‌ها، به‌زودی یک دوره آموزشی مربیگری هم برای مربیان علاقه‌مند به این رشته برگزار می‌کنیم تا بیشتر بتوانیم به فعالیت زنان این رشته کمک کنیم». رئیس فدراسیون اتومبیل‌رانی و موتورسواری امیدوار است به‌زودی با راه‌اندازی موتورکراس بانوان در سایر استان‌ها، مسابقات کشوری این رشته را هم برگزار کنند. 

‌** نراقی اولین قهرمان زن موتورکراس کشور
سابقه حضور رسمی بانوان موتورسوار در ایران تنها به یک مسابقه کوچک در پایتخت برمی‌گردد؛ جایی که هیئت اتومبیل‌رانی و موتورسواری تهران در سال ٨٨، مسابقه‌ای را با حضور هشت زن برگزار کرد و نتیجه آن قهرمانی و نایب‌قهرمانی یک مادر و دختر بود. شهرزاد نظیفی، نایب‌قهرمان و دخترش، نورا نراقی، قهرمان این مسابقات در پیست موتورسواری پارک کوهسار شدند و از آن پس نراقی لقب اولین قهرمان زن موتور کراس را به نام خود ثبت کرد. 

** ‌ایران میزبان رالی بانوان مسلمان
اما یکی دیگر از قدم‌های مثبتی که فدراسیون اتومبیل‌رانی و موتورسواری برای بانوان برداشته، گرفتن امتیاز میزبانی مسابقات بین‌المللی رالی زنان کشورهای مسلمان است. محمود صیدانلو اخیرا با حضور در اجلاس فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی و موتورسواری این تأییدیه را از سران جهانی این فدراسیون گرفته تا اواخر سال ٩٦ رقابت‌هایی را برای بانوان رالی‌سوار کشورهای مسلمان با میزبانی ایران برگزار کند. صیدانلو گفت: «خانم‌های اتومبیل ‌ران پابه‌پای مردان در مسابقات داخلی شرکت می‌کنند و مقام می‌آورند. 

امسال واقعا شرایط زنان این رشته خیلی مطلوب شده و پیشرفت کرده‌اند. اگر با همین سبک‌ و سیاق ادامه بدهند، حتما راه بیش از پیش برای ورود آنها به مسابقات خارجی باز خواهد شد. همان‌طور که دیدید، لاله صدیق را به رالی ترکیه اعزام کردیم و به موفقیت‌ هایی هم دست یافت».

*منبع: روزنامه شرق، 1395.11.3
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: